סגור

קניית הדולרים של בנק ישראל עלתה לו בהפסד של 6 מיליארד דולר

יתרות המט"ח של הבנק גדלו בשנה החולפת ב-39.7 מיליארד דולר ל-213 מיליארד דולר; אך במונחים שקליים, בגלל התחזקות המטבע הישראלי רשם התיק תשואה שלילית של 2.9%

יתרות המט"ח של בנק ישראל גדלו ב-2021 ב-39.7 מיליארד דולר והגיעו ל-213 מיליארד דולר, שהם למעלה מ-46% תוצר.
עם זאת, במונחים שקליים התשואה על תיק היתרות המט"ח של ישראל הייתה שלילית (2.9%-), והיוותה הפסד של 6.1 מיליארד דולר, בגלל התחזקות השקל אל מול הדולר. בחישוב התשואה התלת שנתית מצטמצם ההפסד ל-0.6%.
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל בירושלים
(צילום: שלו שלום)
הצמיחה הדולרית בתיק נובעת משלושה מקורות: 35 מיליארד דולר מרכישות מט"ח של בנק ישראל, 5.3 מיליארד דולר מרווחים בגין עליית שווי המניות בקיזוז ההפסד בגלל האחזקות באג"ח, ו-2.6 מיליארד בשל הגדלת זכויות המשיכה של ישראל מקרן המטבע הבינלאומית. מצד שני, היחלשות היורו והפאונד הובילה לירידה של 4.7 מיליארד שקל ביתרות המט"ח.
תיק יתרות המט"ח בבנק ישראל מנוהל אל מול תיק סמן בסיסי, שמורכב מדולר, יורו ופאונד ואליו משווה הבנק את ניהול היתרות שלו. אל מול תיק הסמן בנק ישראל דווקא מציג הצלחה, שכן במונחי דולרים התיק הציג תשואה של 2.9%, בעוד תיק הסמן השיג תשואה שלילית של 0.3%-. מתחילת שנת 2022 שונה תיק הסמן, והוא כולל עוד חמישה מטבעות.
הפער בין תיק הסמן לבין תיק היתרות מלמד על תרומת הניהול הפעיל של תיק היתרות. ניהול תיק היתרות של בנק ישראל הוא שמרני מאוד, ואין בו חשיפה לנכסים שקליים. 76% מהתיק הם אג"ח ממשלתי ברחבי העולם, 18% מהתיק הם מדדי מניות ברחבי העולם (11.7% מארה"ב, 1.5% מיפן, 1.1% מצרפת ו-1% מגרמניה. ב-2021 האחזקות המנייתיות – ובעיקר אלו של ארה"ב – הן אלו שאיפשרו לתיק לעקוף את תיק הסמן.
מי שקובעת את הקווים המנחים למדיניות ההשקעות של תיק היתרות היא הוועדה המוניטרית. עד לאפריל 2021 הקו המנחה העיקרי היה לוודא שיש למשק מספיק מט"ח לשעת חירום. לכן לא ניתן משקל לשאלת הערך השקלי של היתרות, וניתן משקל רב לתנודתיות ולרמת הסיכון של התיק. באפריל 2021 – בעקבות הגודל העצום של תיק היתרות – הוחלט לשנות את הקווים המנחים. אחד השינויים העיקריים הוא כי יש כעת קו מנחה הקובע כי תיק היתרות ישיג לכל הפחות את עלות המימון שלו. כלומר, שהבנק לא יפסיד במונחים שקליים.
השנה בנק ישראל לא עמד בקו המנחה החדש הזה, אך מדובר בשנה שבה השקל התחזק באופן חריג מול הדולר.
מאז מינויו של אנדרו אביר לתפקיד המשנה לנגיד בנק ישראל בפברואר 2020, הבנק מתנהל ללא מנהל חטיבת השווקים, החטיבה אשר אחראית על ניהול יתרות המט"ח של ישראל. ועדת האיתור הראשונה לא הצליחה להמליץ על מועמד, ועדת האיתור השנייה סיימה לקבל קורות חיים של מועמדים כבר לפני חודשיים, אך טרם הוכרז על מועמד.