סגור
כובע דגל מונית גט Gett
מונית של Gett (צילום: שאטרסטוק)
בלעדי

מזרחי טפחות, חן למדן ומשפחת ליברמן צפויים להצטרף לקבוצה לרכישת Gett

זרוע ההשקעות של הבנק, המשפחה ששותפה לשליטה בבינלאומי ובעל השליטה באוריין חוברים לפנגו ולאומי לרכישה של חברת המוניות. כל אחד מהמשקיעים יחזיק בנתח זהה ב־Gett

בנק מזרחי טפחות חובר למשקיעים שמנהלים מו"מ לרכוש את את חברת המוניות Gett. לכלכליסט נודע כי מלבד מזרחי טפחות, בקבוצת המשקיעים צפויים להיות גם משפחת ליברמן האוסטרלית ואיש העסקים חן למדן, בעל השליטה בחברת השילוח והלוגיסטיקה אוריין.
אתמול נחשף בכלכליסט כי לאומי פרטנרס ופנגו יוזמות עסקה לרכישת Gett בהשתתפות חמישה משקיעים שונים, שאיש מהם לא יחזיק בשליטה בחברה.
מזרחי טפחות יבצע את העסקה באמצעות זרוע ההשקעות הריאליות שלו, מזרחי אינווסט, שמנהל רון הוכמן. משפחת ליברמן היא בעלת השליטה בבנק הבינלאומי יחד עם צדיק בינו, ואילו למדן הוא בעל השליטה בחברת השילוח אוריין ומבעלי המניות בדסק"ש.
המהלך יוצא לדרך לאחר שפנגו של משפחת וייל נסוגה במאי מרכישת Gett בעקבות התנגדות רשות התחרות. העסקה, שכבר נמצאת במו"מ, צפויה להתבצע לפי שווי של 190 מיליון דולר לאפליקציית המוניות, גבוה יותר מהעסקה המקורית שבה פנגו הייתה הרוכשת היחידה, שעמדה על 175 מיליון דולר.
על פי המבנה שמגבשות לאומי פרטנרס, שמנוהלת על ידי רון בן חיים, ופנגו - הרי שפנגו, שבמקור כיוונה לשלוט בGett, תשתתף בעסקה כמשקיעה פיננסית בלבד, ללא זכויות ניהול או שליטה, ותחזיק ב־20% מהחברה. לצידה יהיו ארבעה שחקנים נוספים שיחזיקו בנתח זהה של 20%, כאשר אחד מהם יהיה לאומי פרטנרס. כאמור השחקנים האחרוים צפויים להיות משפחת ליברמן, זרוע ההשקעות של מזרחי טפחות, ולמדן.
עסקה במודל כזה צפויה להיות פשוטה ומהירה יותר, משום שעל פי הערכות של עורכי הדין שמלווים את לאומי ופנגו ־ היא לא תידרש לאישור של רשות התחרות, בשל העובדה שאף אחד מהמשקיעים לא יחזיק, כאמור, בשליטה או בזכויות עדיפות בחברה.
רגע לפני שרשות התחרות קיבלה את ההחלטה הרשמית בנוגע לעסקה המקורית, הבינו בפנגו ובGett את הרמז - ומשכו את בקשת המיזוג כאמור. בפנגו לקחו קשה את ההחלטה, אחרי שנה שלמה שבה התאמצו לאשר את העסקה. עורכי הדין שליוו את פנגו המליצו לה בשעתו שלא לוותר ולפנות לבית הדין לתחרות, והעריכו כי יש לפנגו סיכוי גבוה לנצח - אך בפנגו העדיפו שלא להתעמת עם רשות התחרות.
Gett פועלת כיום בישראל ובבריטניה, כשהשוק האנגלי והאירופי מתאפיין לאחרונה במיזוגים וברכישות בתחום הפעילות של Gett. כלומר, בתחום המוניות. לאחרונה בוצעו שתי עסקאות מסוג זה: חברת אדיסון לי נמכרה לחברה הסינגפורית ComfortDelGro תמורת 270 מיליון ליש"ט.
בנוסף, חברת ליפט (Lyft) האמריקאית הודיעה באפריל 2025 על רכישת FreeNow - פלטפורמת תחבורה אירופית מבוססת מוניות מקבוצת BMW ומרצדס־בנץ - תמורת כ־197 מיליון דולר. העסקה, שצפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה, מסמלת את כניסתה של ליפט לשוק האירופי ומכפילה את היקף השוק הפוטנציאלי שלה.
רשות התחרות בדקה את המתווה של עסקת פנגו-Gett במשך יותר משנה, והחליטה לא לאשר את המיזוג, אלא בתנאים שהפכו את העסקה ללא כדאית עבור פנגו, הנשלטת בידי מילגם של האחים וייל וקרן תש"י, שמנוהלת בידי ירון קסטנבאום. ההסתיגויות של הרשות מהעסקה נבעו מכך שמדובר במיזוג לא שגרתי, בין שתי שחקניות שאמנם אינן מתחרות, אך יש לשתיהן פעילויות שונות בתחום התחבורה, וכל אחת מהן היא המובילה בארץ בתחומה.
הפעילות של פנגו היא בעיקר בתחום התשלום הדיגיטלי על חניה, באמצעות אפליקציה יעודית שדרכה ניתן לשלם גם על נסיעות בתחבורה ציבורית, תדלוק ושטיפת רכב. Gett היא אפליקציה למוניות שגם מבצעת משלוחים. הרשות חששה מכך שהמיזוג יצור שחקן עם דאטא משמעותי על הרגלי הנסיעה של ישראלים, שילוב של אמצעי תחבורה שונים, ושימוש אפשרי של הגוף הממוזג להגדיל את כוחו בשוק ולמנוע משחקנים קטנים להיכנס או לגדול. המתנגדת המרכזית למיזוג היתה יאנגו, חברת המוניות הדיגיטלית השניה בגודלה.