סגור

שיכון ובינוי ואגד: "רוצים לפסול אותנו מהרכבת הקלה בגלל לחץ אמריקאי"

נת"ע תחליט בקרוב אם לפסול את הצעת הקבוצה של שיכון ובינוי, אגד ו־CRCC הסינית, שנכנסה לרשימה השחורה האמריקאית, שמתמודדת על הקו הירוק והכחול של הרכבת הקלה בגוש דן. לראשונה, החברות תוקפות בקולן את הסוגיה הסינית־אמריקאית

הלחץ האמריקאי על ישראל שלא לבצע עסקאות כלכליות משותפות עם חברות סיניות מתחיל לעורר גלים בקרב חברות ישראליות המקושרות לחברות כאלו. כך, שיכון ובינוי הבורסאית ואגד הפרטית מעלות הילוך במאבק נגד הכוונה לפסול את ההצעה של הקבוצה שבה הן שותפות, יחד עם חברה סינית, שמתמודדת על המכרזים לביצוע הקו הירוק והכחול של הרכבת הקלה בגוש דן.



בכירים בשתי החברות הצהירו בגלוי בשיחה עם "כלכליסט" כי "הרצון והכוונה לפסול אותנו נובעים מלחץ פוליטי מצד הממשל האמריקאי". זו הפעם הראשונה שבה חברות ישראליות מציפות את הנושא בגלוי, ולמעשה דורשות תשובות נחרצות מצד המדינה והרגולטורים שעד כה השאירו את הנושא בערפל.

1 צפייה בגלריה
מימין יו"ר ומנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן ויו"ר ומנכ"ל אגד אבי פרידמן
מימין יו"ר ומנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן ויו"ר ומנכ"ל אגד אבי פרידמן
מימין: יו"ר ומנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן ויו"ר ומנכ"ל אגד אבי פרידמן
(צילומים: עמית שעל , אוראל כהן)

המכרז להקמת שני קווי הרכבת הקלה המדוברים, הירוק והכחול, שפורסם בסוף 2018 הוא מכרז התשתיות הגדול בישראל כיום. עלות ההקמה של הקווים, שאמורים להיות מושקים עד 2027 ולהתחבר לקו האדום, נאמדת ב־28.5 מיליארד שקל. למכרז ניגשו חמש קבוצות, שלוש מתוכן כוללות חברות סיניות. קבוצה אחת מורכבת משפיר הנדסה הבורסאית וחברת CAF הספרדית. קבוצה נוספת מורכבת מאלקטרה הבורסאית, דן ואלסטום הצרפתית. קבוצה שלישית מורכבת מחברת הביטוח הפניקס (יחד עם אקסלנס, בית ההשקעות שבבעלותה), קרן נוי, בומברדייה הקנדית וחברת CREC הסינית. קבוצה רביעית מורכבת מכלל ביטוח כלל ביטוח הבורסאית, מנרב, קבוצת אלייד והחברה הסינית צ'יינה הארבור. הקבוצה החמישית כוללת את שיכון ובינוי , אגד ו־CRCC הסינית, ונקראת אורבניקס.
CRCC, שמחזור ההכנסות השנתי שלה נאמד ב־450 מיליארד שקל, הוכנסה השנה ל"צו איסור השקעות" שעליו חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחודש יוני האחרון, שמהווה הרחבה לצו קודם שנחתם על ידי הנשיא הקודם דונלד טראמפ. הצו אוסר על ביצוע השקעות ב־59 חברות סיניות שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני. לפי ההערכות, בכל הנוגע לישראל, בארה"ב מצפים שהצו יוביל להפחתת האחיזה של חברות סיניות במתקני תשתית גדולים.
גורם בקבוצת שיכון ובינוי ואגד: אם יש בעיה עם הסינים, היו צריכים להגיד את זה לפני שהמכרז יוצא לדרך ולא אחרי שהשקענו עשרות מיליוני שקלים בהכנות"
אורבניקס הגישה את ההצעה הנמוכה ביותר מבין הקבוצות במכרז. לדברי נת"ע – הגוף שאחראי על הקמת הרכבת הקלה – ההצעה של הקבוצה נמוכה בכמיליארד שקל מההערכות שמאיות שהיא מחזיקה ברשותה, ומשום כך קיים חשש שעשוי להתגלות כשל עתידי בפרויקט, אם יוקם על ידי הקבוצה. במילים אחרות, נת"ע מכחישה כי האפשרות שמונחת על השולחן, לפסול את הקבוצה, קשורה ללחץ פוליטי. כפי שנחשף ב"כלכליסט", נת"ע אף דרשה משיכון ובינוי, אגד ו־CRCC לנמק את ההיתכנות הכלכלית של ההצעה בתוך פרק זמן קצוב, אחרת ההצעה של הקבוצה תיפסל.

הטענה של נת"ע: ההצעה של הקבוצה נמוכה מדי

בימים הקרובים ועדת המכרזים של נת"ע אמורה לקבל את ההחלטה הסופית אם לפסול את ההצעה של קבוצת אורבניקס. בשימוע שנערך לנציגי הקבוצה הם טענו כי ההצעה שהוגשה נתמכת בחוות דעת של מומחים בינלאומיים שהבהירו שהמחיר המוצע הוא סביר ושניתן לעמוד בעלויות הפרויקט. כמו כן, טענו הנציגים כי בנק לאומי מוכן להעמיד את המימון הדרוש, מה שמבהיר שאין יסוד לטענה כי יש בעיה באיתנות הפיננסית של ההצעה.
בשיכון ובינוי ואגד טוענים כי בשיחות לא פורמליות עם גורמים במשרד האוצר ובנת"ע יותר מנרמז להם שהסיבה לפסילה שבדרך היא בסופו של דבר החברה הסינית השותפה בקבוצה, ושהלחץ האמריקאי מוסיף למכלול השיקולים.
"הבעיה היא שאם זה אכן השיקול, היה צריך להציג אותו לפני שהמכרז יוצא לדרך, ולא אחרי שהשקענו עשרות מיליוני שקלים בשנתיים של הכנות למכרז. אם יש בעיה עם הסינים, היו צריכים להגדיר את זה בתחילת המכרז", אמר גורם בקבוצה. אותו גורם הוסיף כי הפערים שהוצגו ע"י נת"ע הנוגעים להבדלים בין ההצעה של הקבוצה להערכות השמאיות שבידי נת"ע עומדים, לאחר הבהרות שונות, על 400 מיליון שקל באחד הקווים ועל 300 מיליון שקל בקו השני, ושבפרויקטים בסדר הגודל הזה לא מדובר על פערים משמעותיים.
גורם נוסף בקבוצה: מי שמעורב בסיפור הזה יודע שהוא פועל בניגוד לחוק. החברות האלה מנהלות פרויקטים עצומים. הן לא יודעות איך לתמחר את ההצעה?"
"בשום שלב לא הוצג אומדן רשמי של עלויות הפרויקט בידי ועדת המכרזים של נת"ע", אמר גורם אחר בקבוצה. בקבוצה טוענים כי העלויות חושבו בידי נת"ע באמצעות העלויות של הקו האדום שכבר נמצא בשלבי בנייה מתקדמים ושעתיד להתחיל לפעול בעוד כשנה, ושזו אינה הדרך הנכונה לבצע את החישובים משום שההשוואה נעשתה על ידי פירוק הפרויקט לגורמים, בעוד שבמכרז הנוכחי הקבוצה הזוכה לוקחת על עצמה את כל ההקמה של הפרויקט. בנוסף, לטענת אותו גורם, כל קבוצה שתזכה תפיק לקחים מהטעויות שנעשו בהקמה של הקו האדום שהובילו לזינוק משמעותי בתקציב שלו.
בשיכון ובינוי ואגד אמרו כי "לא נהיה השעיר לעזאזל של המדינה. אם לא רוצים מעורבות סינית שיתכבדו ויבהירו זאת באופן ישיר ובזמן אמת, לא אחרי שהמכרז כבר מסתיים. מי שמעורב בסיפור הזה יודע שהוא פועל בניגוד לחוק, נקודה. שום מכבסת מילים לא תשנה את זה, בטח לא התירוץ המגוחך על איכות ההצעה ותמחורה, שכן ההצעה עברה את כל הבדיקות המקצועיות המחמירות ביותר". גורם בקבוצה הוסיף כי "שיכון ובינוי ואגד מנהלות פרויקטים בתחומי התחבורה והתשתיות בהיקפים של מיליארדי שקלים. נראה למישהו הגיוני ששתי חברות כ"כ ותיקות וחזקות לא יודעות לתמחר נכון את ההצעה שלהן? אפילו בתור בדיחה זה לא מצחיק".
טענה נוספת של אגד ושיכון ובינוי היא שהסינים לא שולטים בקבוצה כי הנתח שלהם עומד על 40%. בנוסף, טוענת הקבוצה בכל הנוגע לעלויות, שברור שהיא לא תיכנס לפרויקט הפסדי. כמו כן, בקבוצה טוענים כי התמחור הוא תירוץ, משום שבמכרזים דוגמת אלו של הרכבת הקלה בירושלים התגלו פערים של 22%, שהם כ־2 מיליארד שקל, בין ההצעה הגבוהה ביותר לזו שאחריה, אך הדבר לא עורר ולו בדל של מחשבה בדבר פסילת ההצעה הנמוכה יותר.
בקבוצה שלפו גם את הטיעון של הפגיעה באזרחים וכן שיגרו איום משפטי מרומז. "מדברים על הצורך הבוער לקדם תחבורה ציבורית איכותית, אבל בפועל פוגעים באזרחים. פעם אחת בכך שהמחירים שהם ישלמו יהיו גבוהים יותר, ופעם שנייה בעיכוב פוטנציאלי של הפרויקט במידה ויפתח הליך משפטי", אמר גורם בקבוצה. במידה ויוחלט לפסול את ההצעה, שיכון ובינוי ואגד צפויות לתבוע את נת"ע במאות מיליוני שקלים. התביעה צפויה לכלול את הטענות על הלחץ האמריקאי וההתנהלות שמועלות כאן.
את קבוצת אורבניקס מייצג עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי, שגם ייצג את הקבוצה בעתירה שהגישה שפיר הנדסה שטענה שיש לפסול את הקבוצה בשל כתב האישום שהוגש נגד שיכון ובינוי על שוחד באפריקה.
מכרזי הרכבת הקלה הם לא המקום היחיד שבו באה לידי ביטוי הרגישות כלפי חברות סיניות. ניתן לראות זאת גם בשוק הסלולר. חברת ההשקעות הסינית האצ'יסון, שביקשה לקבל היתר שליטה בחברת הסלולר פרטנר לאחר שחיים סבן לא עמד בחוב כלפיה והחליט להחזיר לה את המניות, לא קיבלה עד היום תשובה סופית ממשרד התקשורת, זאת למרות שבעבר שלטה בפרטנר, שאותה הקימה, במשך שנים ארוכות. הדבר לא נאמר לה במפורש, אולם בסביבת החברה טוענים כי נרמז לה על ידי גורמים מעורבים שיש בעיה עם מעורבות סינית בתשתיות ישראליות. החודש חתמה האצ'יסון על עסקה למכירת השליטה בפרטנר לקבוצה של הפניקס, שלמה רודב ואבי גבאי, כך ששאלת היתר השליטה מתייתרת.

נת"ע: "המכרז מתנהל באופן מקצועי ובלתי תלוי"

מנת"ע נמסר כי "המכרז, מהגדולים שנוהלו בישראל, מתנהל בוועדת המכרזים של נת"ע בכפוף לחוק חובת המכרזים, באופן מקצועי ובלתי תלוי. מול הקבוצה המדוברת מתנהל הליך בדיקה מקצועי ומתמשך, תוך דיאלוג עם נציגיה. נת"ע מצרה על ההאשמות ועל הדרך שבה בחרה הקבוצה לנהל את המכרז מעל דפי העיתון".