סגור
משה קפלינסקי יו"ר אוגווינד
משה קפלינסקי ( צילום: אולפן כלכליסט)

קפלינסקי עוזב את אוגווינד כעבור 9 חודשים בלבד, לאחר המשך צניחת המניה והכרזה על התייעלות

מינויו של האלוף במיל' ויו"ר בז"ן משה קפלינסקי לתפקיד היו"ר לא הצליח לעצור את הנפילה של מניית חברת האנרגיה המתחדשת - האם תוכנית ההתייעלות תצליח לשנות את המומנטום?

לאחר תשעה חודשים בתפקיד ומניה שירדה ב-67%, יו"ר אוגווינד משה קפלינסקי הודיע כי הוא עוזב את חברת האנרגיה המתחדשת. קפלינסקי יסיים את תפקידו ב-12 במרץ לאחר שבתחילת חודש מאי האחרון החליף את היו"ר גבי זליגסון, שהתפטר בעצמו לאחר כשנה בתפקיד על רקע הצניחה אז בשווי המניה.
עזיבתו של זליגסון התרחשה בצל חילוקי דעות עם המייסד אור יוגב, שכיהן לפניו כיו"ר וכמנכ"ל ועבר לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות ופיתוח שאותו הוא ממלא עד היום, ועל רקע הצניחה החדה בשווי המניות במהלך כהונתו: מ-1.6 מיליארד שקל בעת מינויו ל-330 מיליון שקל בתחילת מאי האחרון כשהודיע על התפטרותו – ושנמשכה אף לאחר עזיבתו. צניחה זו אף הפכה את חבילת האופציות שקיבל בעת שהתמנה לתפקיד לחסרת משמעות (653 אלף אופציות במחיר מימוש של 96 שקל לאופציה, כשמחיר המניה עמד בעת שהודיע על התפטרותו על 15.5 שקל למניה בלבד).
קפלינסקי, שכיהן כדירקטור באוגווינד כבר מאפריל 2020, הועסק כיו"ר בהיקף משרה של 20%, שתמורתם קיבל דמי ניהול של 25 אלף שקל בחודש, ובעלות תגמולים שנתית של 376 אלף שקל. כשלצד דמי הניהול קיבל גם 60 אלף אופציות בשווי של 302 אלף שקל, ללא תמורה, במחיר מימוש של 13 שקל לאופציה. אולם בדומה לזליגסון גם הוא לא יוכל ליהנות מחבילת האופציות מכיוון שהן מצויות כיום עמוק מחוץ לכסף. בסוף יום המסחר היום התייצב מחיר המניה על 5 שקלים, וקפלינסקי אף צפוי לסיים את כהונתו עוד טרם הבשלתה של מנת האופציות הראשונה.
במקביל לכהונתו באוגווינד, החל קפלינסקי מאז אוגוסט 2021 לכהן כיו"ר בז"ן בהיקף של משרה מלאה ובשכר חודשי ברוטו של 145 אלף שקל. עלות התגמולים השנתית שלו בבז"ן מגיעה ל-4.6 מיליון שקל, וכוללת עלות שכר שנתית של 2.2 מיליון שקל, לצד מענק של 933 אלף שקל ותגמול הוני של כ-1.5 מיליון שקל,
אוגווינד, שאותה הקים יוגב ב־2012, פועלת בשני תחומים: תחום ההתייעלות האנרגטית באמצעות פיתוח ומכירת מערכת לדחיסת גז בלחץ גבוה (AirSmart), שמאפשרת ניצול אנרגיה טוב יותר במפעלים וחיסכון של עד 40% מעלויות הקשורות להפעלת מערכות דחיסת אוויר בהם, וכבר מצויה בשימוש של כמה מפעלים בישראל ובאיטליה; ותחום אגירת האנרגיה באמצעות מערכת שפיתחה (AirBattery) על בסיס המערכת לדחיסת גז, ושבה טרם נעשה שימוש מסחרי.
אוגווינד החלה להיסחר בבורסה לאחר עסקת מיזוג ב־2019, ונהנתה ב-2020 מתשואות ענק של למעלה מ-1,000%. באוגוסט 2020 הגיע שווי השוק שלה לשיא של 2.5 מיליארד שקל לאור התלהבותם של המשקיעים מכך שהיא חברה טכנולוגית בתחום האנרגיה הירוקה, ולצד עלויות ההשקעה הנמוכות באותה התקופה. אך במהלך מעט יותר משנתיים נמחקו כמעט 97% משווייה, וזה הגיע בסוף נובמבר 2022 לשפל של 87 מיליון שקל. בחודשיים האחרונים חזר מעט צבע ללחיי המשקיעים בחברה כשהמניה עלתה במהלכם ב-22%, וכיום היא נסחרת לפי שווי של 106 מיליון שקל.
מאז שהגיעה לאחוזת בית, אוגווינד לא הצליחה להפיק הכנסות משמעותיות, ובסיכום 2019-2021 הכנסותיה היו נמוכות מ-20 מיליון שקל, ולעומת זאת רשמה הפסדים: ב־2019 הפסד של 62 מיליון שקל, ב־2020 הפסידה 23 מיליון שקל, וב-2021 - 68 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 אוגווינד רשמה הכנסות של 4 מיליון שקל והפסד של 49 מיליון שקל.
באוגוסט האחרון אוגווינד ספגה מכה לאחר שחברת החשמל ביטלה הסכם להקמת תחנת אגירת אנרגיה מתוצרתה בתחנת המשנה (שממירה את המתח מתחנות הכוח לסוגי המתח הרלוונטיים לשימוש הצרכנים) של חח"י בדימונה, חצי שנה לפני ההקמה הצפויה. הצדדים חתמו על ההסכם בדצמבר 2021, ובו קבעו כי אוגווינד תקים מתקן אגירה ב־2023 ותמשיך להפעיל אותו במשך 20 שנה נוספות. מעבר להסכם, שנאמד ב־8 מיליון דולר, סיכמו החברות שאם הקמת התחנה ותפעולה יהיו מוצלחים, ירחיבו הצדדים את פעילותם ליצירת מתקני אגירה נוספים ברחבי הארץ. החברות נדרשו לחתום על הסכם מפורט יותר עד סוף יוני האחרון. אך זה לא נחתם ומכיוון שחברת החשמל טענה כי "טרם הוכחו הפרמטרים הנדרשים לביצוע הפרויקט", היא החליטה להפסיק את ההתקשרות עם אוגווינד. המשקיעים פירשו את ביטול ההסכם כהבעת חוסר אמון של חברת החשמל במוצר של אוגווינד, והובילו לצניחה יומית של 24% בשווי המניה.
בחודשים האחרונים החלה אוגווינד במספר מהלכי התייעלות. כחלק מכך בסוף יוני ובסוף יולי הפחיתה את שכרם של כמה מבכירי החברה, כולל המנכ"ל אלון רווה וסמנכ"ל הטכנולוגיות אור יוגב, כשבתמורה הקצתה להם אופציות למניות החברה. בתחילת חודש ינואר הודיעה על תוכנית התייעלות שכוללת שלושה רכיבים, ובהם פיטורי עובדים, צמצום שכר וצמצום הוצאות תפעול כדי להביא לירידה של 50% בצורכי המזומנים לפעילותה השוטפת בהשוואה לרבעון השלישי של 2022, שבו רשמה גירעון של 12.5 מיליון שקל מפעילותה זו; הדרגתיות בהקמת פרויקטים חדשים בתחום האגירה, כך שיפותחו ויוקמו בהתאם לשיפורים ביכולת נצילות האנרגיה הקיימת; והתמקדות בפרויקטים של התייעלות אנרגטית, שבהם כבר הצליחה למכור מערכות. להערכתה של אוגווינד, התוכנית תביא להפחתה של עד 25 מיליון שקל בצורכי המזומנים שלה לפעילותה השוטפת בשנת 2023 בהשוואה לשנה שעברה. מטעמה של אוגווינד נמסר כי קפלינסקי מפנה את מקומו כיו"ר לאחר שהוביל מהלך התייעלות בחברה ולאור כינוס אסיפת בעלי מניות שבה ייבחרו מחדש כל חברי הדירקטוריון שאינם דח"צים, ומהם ייבחר היו"ר הבא. מטעמו של קפלינסקי נמסר כי לאחר סיום תוכנית ההתייעלות באוגווינד הוא יכול לחזור לעיסוקו המרכזי כיו"ר בז"ן.