סגור

בלעדי
בתוך 26 חודשים: אוגווינד צנחה 84% מהשיא והיו"ר עוזב בצל חילוקי דעות עם המייסד

גבי זליגסון, שהוביל בהצלחה את נובה ואת קורנית דיגיטל, התפטר מתפקידו בחברת אגירת האנרגיה אחרי שנה בתפקיד, על רקע אי־הסכמות עם אור יוגב על מימוש התוכנית האסטרטגית של החברה. גם האופציות שקיבל כבר יצאו מזמן מחוץ לכסף

במרץ 2020 עמד שווייה של החברה הציבורית אוגווינד (Augwind), העוסקת באגירת אנרגיה, על הסכום הלא־ייאמן של 2.1 מיליארד שקל. האווירה שאפפה באותה עת את תחום האנרגיות המתחדשות היתה כי מדובר בזהב החדש, והמשקיעים תאבי הסיכון עטו על הסחורה החמה. אוגווינד היתה רק עוד אחת מהחברות שמניותיהן טסו לשמיים מבלי שהציגו ביצועים עסקיים התומכים בשוויים האלה.


אתמול עמד שווייה של החברה בבורסת תל אביב על כ־330 מיליון שקל בלבד, וזאת לאחר שיו"ר דירקטוריון החברה גבי זליגסון — שמונה לתפקידו רק לפני שנה, כאשר שווי החברה עמד על 1.6 מיליארד שקל — הודיע על התפטרותו מהתפקיד.
ל"כלכליסט" נודע כי ההתפטרות של זליגסון נובעת מחילוקי דעות עם מייסד החברה אור יוגב ומהעובדה שקריסת המניה הפכה את חבילת האופציות שקיבל עם מינויו ליו"ר לחסרת משמעות כמעט.
חודש לאחר שנכנס זליגסון לתפקידו עדכנה אוגווינד את המשקיעים על גיבושה של אסטרטגיה חדשה, שכללה הערכות כי למוצר ההתייעלות האנרגטית שלה יש פוטנציאל שוק של 3.5 מיליארד שקל. וככל הידוע, המחלוקות בין זליגסון לבין יוגב, שנשאר באוגווינד כסמנכ"ל טכנולוגיות, היו סביב מימוש התוכניות האסטרטגיות של החברה.
זליגסון הוא מהמנהלים המוערכים בשוק ההון ומאחריו הובלה של שתי חברות: נובה וקורנית דיגיטל. הוא, כאמור, מונה ליו"ר אוגווינד לאחר שמניית החברה כבר החלה בצלילה מטה, ולאחר שהמייסד יוגב, שכיהן עד לאותה עת כיו"ר וכמנכ"ל, זז לתפקיד סמנכ"ל טכנולוגיות. מטרת מינויו של זליגסון היתה, בין היתר, לשחזר את הצלחותיו מהחברה שאותה הוביל בשנים 2018–2014, קורנית דיגיטל. זה גם המסר שהתבקש מעצם המינוי: זליגסון יוביל את החברה להנפקה בנאסד"ק ולפעילות משמעותית בארה"ב. אלא ששני הדברים האלה לא קרו בסופו של דבר.
צניחת המניה הביאה לשחיקה מלאה של חבילת התגמול ההוני שזליגסון זכה לה עם מינויו בתחילת אפריל 2021. הוא קיבל שכר בעלות של 75 אלף שקל ברוטו לחודש, אבל המרכיב המהותי יותר בחבילת התגמול שלו היו 653 אלף האופציות למניות אוגווינד (כ־3% ממניות החברה) במחיר מימוש של 96 שקלים, בדומה למחיר המניה בבורסה באותה עת. שווי האופציות בעת הקצאתן עמד על 27.7 מיליון שקל לפי נוסחת בלאק אנד שולס, אך מניית החברה המשיכה לצנוח, ומחירה בסוף המסחר אתמול עמד על 15.5 שקל בלבד. כדי להגיע למחיר המימוש של האופציות יהיה על המניה לעלות בכ־700%, דבר שהופך אותן לחסרות משמעות כמעט.
אוגווינד, שאותה הקים יוגב ב־2012, פועלת בשתי חזיתות, שוק אגירת האנרגיה ושוק מדחסי האוויר, באמצעות טכנולוגיה של מערכת דחיסת אוויר תת־קרקעית, המאפשרת חיסכון של עד 40% בצריכת האנרגיה הדרושה לדחיסת האוויר בלחץ גבוה.
״במהלך השנה שבה כיהנתי בתפקיד ביצענו מהלכים אסטרטגיים וניהוליים רבים", כך אמר זליגסון בהודעת הפרישה שלו. "בנינו הנהלה חדשה, שתדע להוביל את החברה קדימה. גייסנו מנכ"ל, סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל פיתוח, סמנכ״לית משאבי אנוש וסמנכ"ל תפעול — כולם מנהלים משכמם ומעלה. במקביל עסקנו ביצירת תשתיות כוח אדם ותהליכי עבודה, שישרתו את החברה לטווח הארוך ולקראת יציאתה לפעילות בינלאומית.
2 צפייה בגלריה
מימין: היו"ר הפורש גבי זליגסון ומייסד אוגווינד אור יוגב
מימין: היו"ר הפורש גבי זליגסון ומייסד אוגווינד אור יוגב
מימין: היו"ר הפורש גבי זליגסון ומייסד אוגווינד אור יוגב
(צילום: עמית שעל, באדיבות אוגווינד)
"בצד האסטרטגי מיפינו את האתגרים העיקריים וחידדנו את היעדים העסקיים. אני מודה על ההזדמנות שניתנה לי לסייע בבניית החברה, מאחל להנהלת אוגווינד הצלחה בדרך, ובטוח שעוד נכונות לחברה הצלחות רבות בהמשך. הודעתי לדירקטוריון כי החלטתי לפרוש משיקולים אישיים, ועל מנת להתפנות לפעילויות אחרות שאני עוסק בהן״.
יו"ר בזן, האלוף במיל' משה קפלינסקי, המכהן כדירקטור באוגווינד, יכהן כיו"ר זמני עד לבחירתו של יו"ר קבוע לחברה.
מהחברה נמסר: "העזיבה על רקע מערכת יחסים בין אישית בלבד ולא מדובר באסטרטגיה".