סגור
מימין שלמה דהוקי רוני צארום
מימין: שלמה דהוקי ורוני צארום. התקשו להסכים גם על מינוי מנכ"ל החברה (צילום: תומר לוי)

הסכסוך בין רוני צארום לשלמה דהוקי יסתיים בהנפקה של מיליארד שקל

היחסים בין הבעלים של חברת המלונות פאי סיאם, עלו על שרטון. דהוקי חש שמכר חלק מהחברה שייסד בזול, וצארום רואה בו מי שקלקל לו אקזיט. הפתרון: להנפיק את פאי סיאם בבורסת ת"א

כיצד מביאים לסופם יחסים אישיים עכורים בשוק ההון? במקרה של חברת המלונות פאי סיאם התשובה היא הנפקה, או לפחות ניסיון להנפיק. בדו"חותיה לשנת 2023 ציינה חברת המלונות כי היא נערכת להנפקה (IPO) באחוזת בית.
ל"כלכליסט" נודע שהשאיפה של החברה, שמנוהלת בידי נפתלי וינגרטן, היא לבצע את ההנפקה לפי שווי של 900 מיליון שקל עד מיליארד שקל. כלומר, לפי ההון העצמי שלה, שעומד על כ־995 מיליון שקל, כשהיא מביאה בחשבון הנחה מסוימת שתינתן למוסדיים. זו הפעם השנייה שבה החברה נערכת להנפקה, לאחר שבמהלך 2020 ניסתה להיכנס לבורסת ת"א באמצעות מיזוג עם שלד בשם גוליבר אנרג'י.
ההנפקה, אם תצא לפועל, תאפשר פרידה עסקית בין שני בעלי המניות שלה – שלמה דהוקי, שמחזיק ב־50%, ורוני צארום, שמחזיק, באמצעות חברת הנדל"ן אספן שבשליטתו, ב־50% הנותרים. לפי עדויות של מקורבים לשתי החברות, היחסים בין השניים עכורים במיוחד, והדבר מקשה על התנהלות החברה.
שורשי הסכסוך נטועים הן בעסקה שהולידה את השותפות מלכתחילה והן במהלכים מרכזיים שנעשו מאז. פאי סיאם, שמחזיקה כיום ב־12 מלונות, הוקמה לפני 15 שנה על ידי דהוקי, שמכהן כיו"ר החברה. ב־2020 נחתמה עסקה בין אספן לדהוקי, שלפיה אספן תזרים לפאי סיאם 410 מיליון שקל לפי שווי חברה של 810 מיליון שקל אחרי הכסף, ויוקצו לה 50% מכלל המניות; במקביל, דהוקי ירכוש באמצעות חברה פרטית שלו 4.9% ממניות אספן תמורת 35 מיליון שקל, לפי שווי של 720 מיליון שקל.
דהוקי חש מקופח בשל העסקה הזו. להשקפתו, כך מעידים מקורבים לחברות, הוא ויתר על חצי מהחברה שהקים במחיר נמוך ורכש מניות של אספן במחיר גבוה. כיום אספן נסחרת בשווי של פחות מ־430 מיליון שקל ושווי המניות שלו עומד על 22 מיליון שקל. אולם דהוקי נאלץ לבצע את העסקה על רקע משבר הקורונה, שפגע קשות בחברות המלונות. את 2020 סיימה פאי סיאם עם הכנסות של 4 מיליון שקל, צניחה של 76% בהשוואה להכנסות ב־2019 שהסתכמו ב־17 מיליון שקל.
לפי ההסכם בין הצדדים, אספן ודהוקי מחזיקים בשליטה משותפת בפאי סיאם. הדבר הוביל להתנגשות לאחר השלמת העסקה. באספן ביקשו למנות מנכ"ל חדש לפאי סיאם ולהביאו מחוץ לחברה. דהוקי התעקש על מינוי פנימי ובסופו של דבר מונה וינגרטן, סמנכ"ל הכספים של החברה, באוגוסט 2022.
זמן קצר לאחר מכן צארום החל לחפש רוכש למניות השליטה שלו באספן (45%). צארום חתם על כמה עסקאות, שלא יצאו לפועל. דהוקי, מצידו, זיהה הזדמנות להיפרד עסקית מצארום, והשניים חתמו בפברואר 2023 על עסקה שלפיה פאי סיאם תרכוש את השליטה באספן תמורת 440 מיליון שקל, לפי שווי כפול משווי השוק של אספן באותה העת.
גם העסקה הזו הולידה התנגשויות בין הצדדים. לפי צארום, העסקה לא יצאה לפועל משום שדהוקי לא הצליח לגייס את הסכום הנדרש. לפי בכיר בשוק ההון, זה אכן היה המצב. לדבריו, "דהוקי הגיע אלינו כדי לגייס את הכסף הדרוש. בחרנו לא ללכת איתו. הוא איש נדל"ן מעולה, אי אפשר לקחת את זה ממנו, אבל במצב הקיים החברה מתקשה לתפקד. אנחנו יודעים שרצו להרחיב את סדרת האג"ח הנסחרת, והמחלוקת בין צארום לדהוקי, שמקבלת ביטוי גם בדירקטוריון, מנעה את זה".
דהוקי, מצידו, טוען שצארום לא השיג את האישורים הנדרשים מצד הבנקים המממנים, ושזו הסיבה לכך שהעסקה לא יצאה לפועל. משום כך, דהוקי מסרב להעביר לצארום את המניות שלו באספן – שלפי ההסכם שנחתם הוא היה אמור להעביר לו כפיצוי במידה שהעסקה לא יוצאת לפועל. שני הצדדים עשויים להיפגש בבית המשפט על מנת להכריע בסוגיה הזו.
אומנם במסגרת העסקה שבה אספן נכנסה לפאי סיאם נקבע כי הצדדים יפעלו להנפקת פאי סיאם בתוך חמש שנים מיום השלמת העסקה, אך היחסים העכורים מביאים את הצדדים לפעול לשם כך במועד מוקדם יותר, שכן הפיכתה של פאי סיאם לחברת נסחרת תאפשר לכל אחד מהם למכור מניות בבורסה, או אף לבצע הצעת מכר בעת ההנפקה, ובכך להביא לסיום את השותפות העסקית.
בינתיים, צארום חתם על עסקה שבמסגרתה ימכור 26% ממניות אספן לחברה הציבורית ישראל אוסטרליה שבשליטת צ'ארלס אבן נוימן ושלומי עקריש תמורת 237 מיליון שקל. העסקה טרם הושלמה. תגובת דהוקי: "הניסיון להנפיק מגיע גם מרצון השוק, אנחנו נפגשים עם מוסדיים שמתעניינים במהלך. לגבי חוסר ההסכמות בעבר, על הכל ניתן לגשר. אם אספן תאשר להנפיק, יהיה ניתן להנפיק את מניות פאי סיאם במהרה, אבל לאספן יש שיקולים משלה, מאחר שהיא חברה ציבורית. העסקה לא הושלמה אך הזכויות שמקנה רכישת המניות כבר הועברו".
מאספן לא נמסרה תגובה.