סגור

הלחץ מבייג'ינג: דידי שוקלת להפוך לחברה פרטית, המניה מזנקת

ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי החברה אף שוקלת לפצות את המשקיעים על הפסדים שצברו מאז ההנפקה. ברקע, חברת הנסיעות השיתופיות מסין, שהונפקה לאחרונה בניו יורק, סובלת מהצקות בלתי פוסקות מהשלטון הסיני. בדידי מכחישים את הדיווח, המניה קופצת ב-15%

אחורה פנה: ענקית שיתופי הנסיעות הסינית דידי גלובל שוקלת לחזור להיות חברה פרטית בניסיון לרצות את הרשויות בסין ולפצות את המשקיעים על הפסדים שצברו מאז הונפקה בארצות הברית בשלהי יוני, כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל", המתבסס על אנשים המעורים בנושא.


לפי הדיווח, החברה, שהמטה שלה שוכן בבייג'ינג, מנהלת דיונים עם בנקאים, רגולטורים ומשקיעים מרכזיים על השאלה כיצד תוכל לפתור חלק מהבעיות שצצו לאחר ההנפקה בבורסת ניו יורק ב-30 ביוני. כמו כן דווח כי עסקה שתהפוך את החברה לפרטית ותכלול מכרז למניות הנסחרות היא אחת האופציות הראשונות שהועלו.

1 צפייה בגלריה
דידי צ'ושינג
דידי צ'ושינג
אפליקציית דידי
( צילום: Donga Science )

דידי גייסה כ-4.4 מיליארד דולר בהנפקה הציבורית הראשונה (IPO), לאחר שמכרה מניות במחיר של 14 דולר למניה. זו היתה ההנפקה הגדולה ביותר של חברה סינית מאז ההנפקה של עליבאבא ב-2014. ביום המסחר הראשון המניה טיפסה למחיר של 18 דולר, אך יומיים לאחר מכן הפתיע מנהל הסייבר הסיני כשהודיע כי פתח בחקירה נגד החברה ומנע ממנה להוסיף משתמשים חדשים בסין.
כמה ימים לאחר מכן הוסלמו הצעדים, והרגולטורים הסינים הורו למפעילי חנויות אפליקציות להסיר 25 אפליקציות של החברה. בעקבות זאת צנחה המניה של דידי בניו יורק, ואתמול ננעלה על מחיר של 8.87 דולר, שהעניק לחברה שווי שוק של 43 מיליארד דולר. אך לאחר הדיווח על התוכנית להפוך את החברה לפרטית, התחזקו המניות למחיר של 10.02 דולר - זינוק של 15%.
במקביל הוגשו נגד דידי תביעות ייצוגיות מצד המשקיעים בטענה שהחברה פרסמה הצהרות כוזבות ומטעות לפני ההנפקה. לפי הדיווחים, הרגולטורים בסין הזהירו את דידי מספר שבועות לפני ההנפקה על החקירה המתוכננת, והציעו לה לדחות את ההנפקה, אך הפרטים הללו לא נחשפו בזמן.
לפי הדיווח הנוכחי, דידי תממן את הפיכתה לחברה פרטית באמצעות ההון שגייסה בהנפקה בארצות הברית. אולם גובה התשלום שיציעו למשקיעים עדיין לא נקבע. לפי ההערכות, הוא יהיה גבוה מהמחיר של 14 דולר למניה של ההנפקה. לטענת המקורבים, בדידי ביקשו מהחתמים העיקריים שלה לבחון את תגובת המשקיעים לתוכנית, וכן לבדוק את טווח התשלומים שיסכימו לקבל. בכל מקרה התוכנית עדיין בשלב הדיונים ותזדקק לאישור הדירקטוריון של דידי ומשקיעים מרכזיים מלפני ההנפקה, כמו קרן ויז'ן של סופטבנק.
לפי אחד המקורבים, מנהל הסייבר הסיני תומך באופן עקרוני בתוכנית ההפרטה. לעומת זאת, בסופטבנק קרוב לוודאי שלא יעזרו לממן את העסקה. קרן ויז'ן, הראשונה של החברה היפנית, הזרימה כבר 12 מיליארד דולר לדידי ומחזיקה ב-20% מהחברה.
לאחר הפרסום נמסר מדידי כי "השמועות על ההפרטה של דידי הן כוזבות". כמו כן הוסיפו שהם משתפים פעולה עם חקירת מנהל הסייבר.
הצעה נוספת שנשקלת היא הבאת משקיעים מטעם הממשלה שיוכלו לסייע במימון העסקה ולתקן את היחסים של החברה עם הרגולטורים.