סגור

ביידן יבחר בימים הקרובים את יו"ר הפד הבא; נפגש עם פאוול ובריינרד

מצד אחד המועמד המוביל והיו"ר הנוכחי ג'רום פאוול, הפופולרי בקרב הרפובליקנים ואף אצל חלק ניכר מהדמוקרטים; מנגד, לייאל בריינרד, בכירה במועצת המנהלים של הפד ופייבוריטית בקרב הפרוגרסיביים, אך בעיקר מועמדת לרשת את תפקיד סגנית היו"ר לפי ההערכות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש היום עם שני המועמדים העיקריים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, כך דווח ב-CNBC בהתבסס על גורם המכיר את הנושא.


ג'רום פאוול, יו"ר הפד הנוכחי שנחשב כמועמד המוביל לפחות לפי האנליסטים הבכירים בוול סטריט, ולייאל בריינרד ממועצת המנהלים של הפד, הם ככל הנראה המועמדים הסופיים.

2 צפייה בגלריה
לייאל בריינרד
לייאל בריינרד
לייאל בריינרד
(בלומברג)

אותו גורם אמר ל-CNBC כי הנשיא טרם החליט סופית מי יוביל את הבנק המרכזי החזק בעולם בארבע השנים הקרובות, החל מפברואר 2022, אך בימים הקרובים הוא צפוי להכריע.
לסנאט, שנשלט בידי הדמוקרטים, אין העדפה ספציפית והוא ככל הנראה צפוי לאשר כל מועמד מבין השניים שייבחר ע"י הנשיא. יחד עם זאת, פאוול הרפובליקני עשוי לספוג התנגדות למינוי מחודש מצד הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית, כשמנגד, בריינרד עשויה לקבל כתף קרה מהרפובליקנים.
הפרוגרסיביים תומכים בעיקר בה משום שפאוול לטענתם לא דחף מספיק את הפד בנושאים כמו השפעת הכלכלה על שינויי האקלים, ואי-שיוויון בשכר.
אך בהתבסס על הספקולציות הנ"ל פאוול הוא אכן המועמד המוביל מבין שתי המפלגות, כשהדמוקרטים המתונים תומכים בו, בנוסף לכל הרפובליקנים בסנאט. אם לא תיבחר לתפקיד, בריינרד צפויה לכהן כסגנית יו"ר ותהיה אחראית בין היתר על הרגלוציה בבנקים.
ביום שני סיפרה שרת האוצר האמריקאית (ויו"ר הפד לפני פאוול) ג'נט ילן, כי שוחחה עם הנשיא בנושא, תוך שהיא משבחת את היו"ר הנוכחי. אך ילן לא ציינה בראיון מהן התוכניות של ביידן בנושא. "שוחחתי עמו על מועמדים אפשריים ואף יעצתי לו לבחור מישהו עם ניסיון שמעורר אמון", אמרה והוסיפה כי "לדעתי היו"ר פאוול בהחלט עשה עבודה טובה", רמזה.

2 צפייה בגלריה
ג'נט ילן ג'רום פאוול
ג'נט ילן ג'רום פאוול
ג'נט ילן וג'רום פאוול
(גטי)

אך יו"ר הפד נמצא בשבועות האחרונים תחת ביקורת, יחד עם בכירים נוספים בבנק, אחרי תצהיר שהגישו כי רכשו ומכרו אחזקות שקשורות למניות ואג"ח, בזמן שהפד מבצע את תוכנית רכישות אג"ח משלו, ומשפיע באופן ישיר על השווקים הללו.
לפי בדיקת CNBC, עליה דווח לפני כחודש וחצי, יו"ר הפדרל ריזרב החזיק אג"ח מוניציפליות זהות לכאלו שרכש הבנק. נשיא הבנק של בוסטון ונשיא הבנק של ריצ'מונד החזיקו אף הם בקרנות נדל"ן ובאג"ח קונצרניות. האחזקות אמנם לא מהוות הפרה של החוק - אך מעלות שאלות אתיות בנוגע למדיניות ניגודי עניינים ופיקוח על הבכירים בפד.
הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן הביעה לאחרונה את דעתה בנושא ואמרה כי אם ייבחר פאוול לקדנציה נוספת, זו תהיה טעות. לאחרונה אף כינתה אותו "אדם מסוכן" בשל מהלכים שהבנק ביצע בהובלתו, מהלכים שהקלו על הרגולציה בבנקים.