סגור

בלעדי
אי הסדרים בחברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי: "ניפחה את תיק האשראי בשיטת הפירמידה"

טיוטת דו"ח החקירה נגד גיבוי מעלה ממצאים חמורים יותר מאלה שפורסמו על ידי החברה: תיק האשראי נופח במכוון על ידי הנהלת הסניף הצפוני; והחברה צברה נכסים אבודים בהיקף של עד 100 מיליון שקל מתוך תיק אשראי של 380 מיליון שקל

טיוטת דו"ח החקירה לבדיקת נכסי גיבוי אחזקות הוגשה לדירקטוריון גיבוי - המספרים בדו"ח חמורים יותר ובאופן מהותי ממה שעלה עד כה מפרסומי החברה.
לפי הטיוטה, לחברת האשראי החוץ בנקאי יש עתה נכסים אבודים בהיקף של בין 50 ל-100 מיליון שקל, מתוך תיק אשראי הנאמד ב-380 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון הראשון. מדובר בהיקפי נכסים אבודים גבוהים משמעותית מהסכומים שעליהם דיווחה החברה בחודש יולי, של 14 מיליון שקל בלבד.
הטיוטה אף מצביעה על כך שלכאורה תיק האשראי של גיבוי נופח במכוון בשיטת פירמידה על ידי הנהלת הסניף הצפוני שלה. במסגרת הפעילות השוטפת, מנהלי הסניף הצפוני שבקיבוץ מזרע פנו אקטיבית לגורמים שונים בצפון הארץ ובדקו איתם אם הם צריכים או רוצים הלוואה. אם התשובה היתה חיובית, נציגי סניף מזרע היו מבקשים צ'קים בהיקף גבוה יותר ממתן הלוואה כערובה, ללא בדיקה אם הצ'קים בעלי כיסוי.
כך פעל המנגנון: אם לקוח ביקש הלוואה, נניח של מיליון שקל, נציגי החברה ביקשו בתמורה צ'קים של 10 מיליון שקל כערובה, תוך הבטחה שצ'קים אלו ישובו אל הלקוח בגמר ההלוואה. הנציגים שהבינו שמדובר בצ'קים ללא כיסוי, הבטיחו שלא יפדו אותם אך הטמיעו אותם במערכות החברה כדי להגדיל את תיק האשראי. בצ'קים ללא כיסוי נעשה שימוש לאחר מכן כערובה למתן הלוואות נוספות וניפוח נוסף של תיק האשראי וקבלת צ'קים אחרים ללא כיסוי וחוזר חלילה.
פרקטיקת הפירמידה בסניף הצפוני של גיבוי היא רק נדבך נוסף בניהול הכושל של החברה. בחודש שעבר דיווחה גיבוי אחזקות כי מנהל הסניף אייל רוזן ביצע עסקה סיבובית, ללא ידיעת החברה, שכתוצאה ממנה הוא חב לגיבוי 2.5 מיליון שקל.
רוזן נטל כספים מהחברה ללא דיווח או קבלת אישורים. לדבריו הכספים שימשו אותו לרכישת מניות של החברה. רוזן, שלווה את הסכום משני לקוחות של סניף מזרע (הסניף הצפוני), סיפק להם בתמורה להלוואה אשראי בהיקף דומה לגובה ההלוואה כנגד הפקדת צ'קים, אך אותם צ'קים כבר אינם נמצאים בחברה. כך שלמעשה, על פי גיבוי, לקוחות החברה יצאו מאוזנים כאשר ההון נותר אצל רוזן. עוד טוענת גיבוי כי רוזן מסר לה שהלווים מוכנים להשיב את החוב שלהם לחברה כתוצאה מהעסקה הסיבובית, אם החברה תוותר על הלוואה גדולה יותר שסיפקה להם בהיקף של 2.7 מיליון שקל.
גיבוי היא חברת אשראי חוץ בנקאי עם שלושה סניפים - בתל אביב, בכפר סבא ובמזרע. החברה הגיעה לשוק ההון עם מיזוגה לשלד בורסאי ב-2019. בעל השליטה הוא יהונתן כהן (62.8%) ,חתם הנפקות שרכש את החברה בחודש יוני אשתקד מידי הבעלים הקודמים אריאל ואביטל פרדו. הצמד מכר לכהן 54% ממניות החברה לפי שווי של 50 מיליון שקל בלבד, הנחה של 27% לעומת שווי השוק שלה בעת החתימה.
עם ההכרה בבעיות החברה בסוף חודש יוני, נכנסה מניית החברה להקפאת מסחר, אולם לאחר מספר ימים בודדים שבה להיסחר בבורסה, תוך ירידות חדות. נכון לסוף השבוע מניית גיבוי נסחרה בשווי של כ-30 מיליון שקל, לאחר ירידה של 82% מתחילת השנה.