סגור

בכיר בחברת גיבוי לקח לכיסו 2.5 מיליון שקל בעסקה סיבובית

חברת האשראי החוץ־בנקאי דיווחה כי מנהל סניף שלה, אייל רוזן, נטל מהחברה כספים בלי לדווח על כך. לדברי רוזן, הכספים שימשו אותו לרכישת מניות של גיבוי, ובכוונתו להשיבם לחברה. בעקבות הדיווח של החברה, מניית גיבוי צללה אתמול ב־22.5%

הדרמות בשוק האשראי החוץ־בנקאי לא נגמרות: הנהלת גיבוי דיווחה אתמול כי מנהל סניף הצפון של החברה, אייל רוזן, ביצע עסקה סיבובית מאחורי גבה, שכתוצאה ממנה הוא חייב לחברה 2.5 מיליון שקל. בעקבות הדיווח של החברה, מניית גיבוי צללה אתמול ב־22.5%, והשווי של החברה צנח לשפל כל הזמנים: 34 מיליון שקל. החוב של רוזן, שככל הנראה יסתיים כחוב אבוד, מצטרף לצפי חובות אבודים של החברה בהיקף של 38 מיליון שקל, שמתוכם 14 מיליון שקל נמצאים כבר כיום בקשיי גבייה.
על פי ההודעה של גיבוי, רוזן נטל כספים מהחברה ללא דיווח או קבלת אישורים, כאשר הכספים שימשו אותו, לדבריו, לרכישת מניות החברה. רוזן, שלווה את הסכום משני לקוחות של סניף מזרע (הסניף הצפוני), סיפק להם בתמורה להלוואה אשראי בהיקף דומה לגובה ההלוואה כנגד הפקדת צ'קים, אך אותם צ'קים כבר אינם נמצאים בחברה. כך שלמעשה, על פי גיבוי, לקוחות החברה יצאו מאוזנים כאשר ההון נותר אצל רוזן. עוד טוענת גיבוי כי רוזן מסר לה שהלווים מוכנים להשיב את החוב שלהם לחברה כתוצאה מהעסקה הסיבובית, אם החברה תוותר על הלוואה גדולה יותר שסיפקה להם בהיקף של 2.7 מיליון שקל.
רוזן מסר לחברה כי הוא מכיר בחוב זה במלואו, כחוב אישי שלו, וכי בכוונתו להשיבו באמצעות מימוש נכסים שבבעלותו. במאי 2021 ביצעה החברה הקצאה פרטית של מניות ללא תמורה בהיקף של 2.5% מכמויות המניות של החברה. רוזן, עם שותפו יורם אליאב, היו אמורים להחזיק 5% בגיבוי בתנאי שסניף הצפון היה מגיע להכנסות של יותר מ־10 מיליון שקל בשנה. בהמשך, בהתקיים תנאים נוספים היו אמורים להחזיק עד 10%. אולם, רוזן, לאחר וידויו, פוטר מהחברה.
למרות התסבוכת שאליה נקלעה גיבוי, שבבעלותו של יהונתן כהן (62.7%) שמשמש גם יו"ר, חברת האשראי החוץ־בנקאי עדיין מאמינה כי תוכל לגבות את החוב באמצעות הליכי הגבייה הרגילים שהיא מבצעת. בשיחת משקיעים שקיימה החברה בשבוע שעבר, נציגי החברה הסבירו לבעלי האג"ח כי החברה פועלת כרגע להקטין את תיק האשראי שלה ולצמצם את החוב שלה מול הבנקים. לגיבוי חוב בהיקף של 182 מיליון שקל מול הבנקים, והיא פועלת להקטין אותו בלפחות 25 מיליון שקל. מדובר בבשורות שאינן חיוביות עבור משקיעי האג"ח של החברה, שחובם נחות מול החוב של גיבוי לבנקים.
לחברה יש שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ־140 מיליון שקל, כשהעיקרית היא סדרה ב' בהיקף של 130 מיליון שקל ומח"מ (משך חיים ממוצע) של קצת יותר משנתיים. יכולת החזר החוב של החברה עומדת כיום בסימן שאלה, במיוחד לנוכח דרישת הבנקים להקטין את פעילותה וחתירתם להקטין את האשראי לחברה. שתי הסדרות זכו לציון של Baa1 על ידי חברת מידרוג, שאף העלתה את דירוגן בפברואר האחרון. בדו"ח של מידרוג נכתב כי היא חוששת מהצמיחה בתיק האשראי של החברה לכדי 400 מיליון שקל בתוך פחות משנה. ואולם, חשש זה לא מנע ממידרוג להעלות את דירוג האג"ח של החברה ולהעניק לה את האישור להמשיך לצמוח ללא בקרות. סדרת אג"ח ב' של גיבוי ירדה ביותר מ־20% השנה, והיא בעלת תשואה ברוטו של 17%. כלומר, אחד מכל חמישה משקיעים מאמין כי החברה תיקלע לחדלות פירעון.
גיבוי היא חברת האשראי החוץ־בנקאי השנייה שנכנסת לצרות תפעוליות, לאחר שיונט קרסה בעקבות גילוי חובות שלא ניתנים לגבייה בהיקף של כמעט 40 מיליון שקל בסניף נצרת. גם יונט, בדומה לגיבוי, "איבדה" צ'קים, שלפי מקורות בחברה, מעולם לא היו - אך בניגוד ליונט, בגיבוי מחזיקים גם גופים מוסדיים. לחברת הגמל מור הוקצו כמעט 12.5% ממניות החברה לפי שווי של 80 מיליון שקל, אך לאחר אכזבת חברת הגמל מאופן הניהול של גיבוי, היא החלה להקטין את אחזקתה בחברה וכיום היא מחזיקה רק 1.15%.