סגור

הצרות בחברת גיבוי: המניה צללה ב-51% במסחר המיוחד

המסחר נפתח למען בעלי מניותיה של חברת האשראי החוץ בנקאי לאחר הקפאת מסחר של יומיים; גם האג"ח צנח - ב-18%; זאת לאחר שהודיעה כי היקף חשיפתה לחובות בעלי סיכון עומד על 38 מיליון שקל - קרוב למחצית מההון העצמי שלה; בשבוע שעבר גם עדכנה לגבי כשלים ניהוליים בסניפה במזרע

חברת האשראי החוץ בנקאי גיבוי צללה היום (ב') ב-51% במסחר המיוחד שנפתח למען בעלי המניות. זאת לאחר סגירת יום המסחר הנוכחי ולאחר שנמצאה בהקפאת מסחר למשך יומיים.
לאחר הירידה הנוכחית שווי החברה נאמד כעת בכ-40 מיליון שקל בלבד. אולם לא רק מניית גיבוי צונחת: אג"ח ב' של חברת האשראי החוץ בנקאי, שתיפדה בסוף 2025, צללה ב-18%, ומציגה תשואה נטו של 15.7% על הפדיון.
הצניחה במניית החברה ובאג"ח שלה נעשה לאחר שמוקדם יותר עדכנה גיבוי כי היקף החשיפה שלה לחובות בעלי סיכון גבייה הינו 38 מיליון שקל. מדובר בסכום המתקרב לחצי מההון העצמי של החברה שעומד על 90 מיליון שקל.
מוקדם יותר הודיעה החברה, בשליטתו של יהונתן כהן (62.8%) כי הגיעה להסכמות בעל פה עם ארבעת הבנקים מהם החברה מושכת אשראי. במסגרת ההסכמות גיבוי לא תנצל מעבר להיקף מסגרותיה, כ-182 מיליון שקל, למתן אשראי ללקוחות. בנוסף החברה נאלצת להקטין את המסגרת המנוצלת בשניים מבין שני הבנקים איתם היא עובדת ביחד בהיקף של 25 מיליון שקל. עוד סוכם כי הריבית אותה תשלם גיבוי לאחד מן הבנקים תעלה בשיעור של 2.35%.
גיבוי אחזקות היא חברת אשראי חוץ בנקאי עם שלושה סניפים - בתל אביב, בכפר סבא ובמזרע. בשבוע שעבר דיווחה גיבוי אחזקות לבורסה על חשש להתנהלות וכשלים ניהוליים בסניף החברה בקיבוץ מזרע, הסניף הצפוני שפתחה ב-2020. הכשלים מעלים את החשש כי קיימות הלוואות בסניף שלא יהיה ניתן לגבות. היום הסבירה החברה כי נציגיה פועלים לניטור תיק האשראי ובפרט של לקוחות בעלי רמת סיכון גבייה גבוהה.
כהן רכש את החברה בחודש יוני אשתקד מידי האחים אריאל ואביטל פרדו. מאז הרכישה גדל תיק האשראי לכדי 409 מיליון שקל מ-243 מיליון שקל. הצמיחה נעשתה תוך הגדלת סיכון כפולה, כאשר גם ניתן אשראי גבוה יותר ללקוחות עם יכולת השבה נמוכה וגם לטווח ארוך יותר.
האחים פרדו מכרו לכהן 54% ממניות החברה לפי שווי של 50 מיליון שקל בלבד, הנחה של 27% לעומת שווי השוק שלה בעת החתימה. אולם למרות מחיר "המציאה", כהן מופסד כבר 10 מיליון שקל על ההשקעה.