הרווח גדל אך המכירות החלו להתמתן, וסוגת רוצה לשתף את הציבור בסיכון
ביום חמישי פרסמה סוגת טיוטת תשקיף שלפיה היא מכוונת להנפקה לפי שווי של 900 מיליון שקל. אחריה קפצה על העגלה גם תומר יבוא ושיווק שמתכננת מיזוג עם שלד בורסאי. מכירות סוגת בינואר־ספטמבר ירדו ב־1.7% לעומת התקופה המקבילה
חברות המזון ממשיכות לנהור לבורסה. היציבות, הריכוזיות והרווחיות הגבוהה, קורצת לשוק ההון ומושכת עוד ועוד חברות מזון לזירה הציבורית. ביום חמישי האחרון היתה זו סוגת, שפרסמה טיוטת תשקיף ראשונה, לפיה קרן פורטיסימו בניהול יובל כהן, בעלת השליטה (77.11%) בסוגת, נערכת להנפיק את חברת המזון לפי שווי של כ־900 מיליון שקל. שעות ספורות אחרי פרסום טיוטת התשקיף של סוגת, נחשף בכלכליסט כי חברת תומר יבוא שיווק אמורה להתמזג עם השלד הבורסאי סיפיה לפי שווי מוערך של 80 מיליון שקל.
תומר יבוא ושיווק שבבעלותו של דורון קימלוב, משווקת שימורים, מוצרי מזון קפואים, פסטות, ממרחים, תחליפי בשר טבעוניים ועוד לשוק הפרטי והמוסדי. ההערכות הן כי הכנסותיה של החברה שהוקמה ב־1983, יסתכמו השנה ב־240 מיליון שקל, והרווח הנקי ב־6 מיליון שקל. המהלכים של סוגת ותומר שיווק, יוצאים לדרך שנה בדיוק אחרי הנפקת בלדי, חברת המזון המתמחה בבשר שגייסה 200 מיליון שקל מגופים מוסדיים והשלימה הנפקה לפי שווי של 750 מיליון שקל אחרי הכסף. באוגוסט האחרון היתה זו מחלבות גד, שגייסה 280 מיליון שקל והשלימה הנפקה לפי שווי של 725 מיליון שקל לפני הכסף. מאז ההנפקה זינק שוויה של בלדי ל־1.61 מיליארד שקל, ושוויה של גד טיפס בשלושה חודשים ל־1.18 מיליארד שקל.
הריכוזיות החריגה במקטע הספקים בישראל, לצד ההזנחה של הממשלה את הטיפול ביוקר המחייה בדגש על מחירי המזון, הובילו בשלוש השנים האחרונות לרצף העלאות מחירים בשיעורים חריגים של כ־10% כמה פעמים בכל שנה. חרף ההתייקרויות החריגות, הצרכנים נאלצים להמשיך ולקנות מזון, ובכך הופכים את חברות המזון לעוגן של יציבות, ומגזר אטרקטיבי להשקעה. כעת נערך השוק להנפקת קונצרן המזון תנובה, שהנפקתה נדחתה על רקע מצב השוק בשנתיים האחרונות בהן התנהלה המלחמה. ההערכות הן כי תנובה מכוונת להנפקה לפי שווי של כ־9 מיליארד שקל, אך כרגע החברה מתמודדת עם חוסר הודאות בענף החלב, העומד לקראת רפורמה מקיפה, או לחילופין איום בפתיחת השוק ליבוא שינגוס במכירותיה.
הנפקה צפויה, קטנה יותר, שנחשפה בכלכליסט היא של חברת פטריות מרינה, שבבעלות המייסד רמו בן שושן (50%) וקרן גרין לנטרן (30%) עם דיסקונט קפיטל(20%). החברה המצויה בעיצומה של הכנת תשקיף, תנסה לגייס בחודשים הקרובים כ־250-200 מיליון שקל, לפי שווי של 900-800 מיליון שקל. בעתיד הלא רחוק, נבחנת הנפקת חברות נוספות כמו תפוגן שנרכשה על ידי גרין לנטרן וממתינה לאישור העסקה על ידי רשות התחרות.
חברות המזון זכו לעדנה מאז 2020, עם פרוץ מגיפת הקורונה, שהובילה לזינוק במכירות מזון, בעקבות סגירת השמים לתקופות ממושכות. בחלוף המגיפה, נפתחה המלחמה בעזה, שהובילה לזינוק נוסף בצריכת מזון. העלייה בביקושים נרשמה במקביל להתמודדיות מורכבות של הציבור, בתחילה עם המהפכה המשטרית ולאחר מכן עם מאבק להשבת החטופים מעזה, שלווה בין היתר בהתקפת טילים חריגה מאירן. כל אלו, לא הותירו לציבור פנאי להאבק בהעלאות מחירים חריגות שביצעו חלק ניכר מחברות המזון. כעת נראה, כי ירידה במחירי חומרי גלם בולטים לצד צמצום ראשוני של צריכה, תאלץ את חברות המזון להוריד מחירים. השבוע שטראוס הורידה בפעם השנייה השנה את מחיר שמן הזית ב־10%, אחרי שהעלתה את מחירו לפני כשנתיים ב־25%. לפניה היתה זו שסטוביץ, שהורידה ב־10% את מחיר פסטה ברילה, אחרי העלאת מחירים חריגה שבהמשכה, נרשמה ירידה בנתח השוק של המותג במקביל להתחזקות פסטה ממותגים זולים יותר.
לפי התשקיף של סוגת, שנערכת להנפיק ולהקצות עד 30% ממניותיה. תמורת ההנפקה תשמש למימון והרחבת פעילותה העסקית, וכן לצורך פירעון אשראי לגופים מממנים בהיקף כספי בטווח של 120-80 מיליון שקל. מהתשקיף עולה כי החברה שבשליטת קרן פורטיסימו (77.11%), פועלים אקוויטי (19.24%) והמנכ"ל גיא פרופר (1.96%), הנושאת על גבה חוב של 380 מיליון שקל, חילקה בשנים 2024-2022 דיבידנדים של 24 מיליון שקל, ויתרת העודפים לחלוקה עומדת על כ־300 מיליון שקל.
התשקיף חושף את תוצאות קבוצת סוגת, שחתמה את תשעת החודשים הראשונים השנה עם זינוק של 79% ברווח הנקי שעמד על 24.5 מיליון שקל. הזינוק ברווח הושג אחרי שמכירות סוגת ירדו ב־1.3% בתקופה זו ל־716.2 מיליון שקל, בעקבות התמקדות בהקטנת היקפי המכירות של מוצרים בעלי שיעור רווחיות נמוכה יותר, לצד מכירה של מוצרי מותגים חדשים. בהקשר זה ניתן לציין שהחברה צמצמה את פעילותה בשוק שמן הזית, בשל הזינוק החריג במחיר חומר הגלם. גם ירידה במחירי הסוכר בעולם, תרמה לירידה במכירות, אחרי שהחברה העבירה את ההוזלה ללקוחותיה. במקביל לירידה במכירות, שיפרה סוגת את הרווחיות הגולמית, ל־19.5% מהמכירות, לעומת 17.5% בינואר-ספטמבר אשתקד. השיפור הושג כשבמקביל לירידה במכירות, עלה הרווח הגולמי של החברה ב־9.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ועמד על 139.4 מיליון שקל. כזכור, החברה העלתה ביוני האחרון את מחירי האורז ב־9%. חרף העלייה בהוצאות פרסום למותגים חדשים שרכשה, השיפור ברווח הגולמי חלחל לשורת הרווח התפעולי שזינק ב־19.7% בתקופה ל־55.5 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות עלה ל־7.7% לעומת 6.4% בינואר-ספטמבר 2024.
ההנפקה יוצאת לדרך אחרי מסע רכישות שביצעה קרן פורטיסימו שב־2019 רכשה את מלוא מניות סוגת העוסקת בייצור, יבוא, ושיווק של מוצרי סוכר, מוצרי דגנים, קטניות, קמח ומוצרים נוספים, בתמורה לכ־60 מיליון דולר. חלקה של סוגת בקטגוריית הסוכר עומד על 55.9% מהמכירות. נתח השוק של החברה במוצרי האורז עומד על 52.7% ובמוצרי הקטניות על 36.9%. בקטגוריית המלח החברה מהווה מונופול, עם 76.2% במלח הרגיל, ו־91.2% במוצרי המלח המיוחד. ב־2021 רכשה סוגת את הפעילות הקמעונאית של שמן תעשיות, בתמורה ל־163.5 מיליון שקל. נתח השוק של הקבוצה בקטגורית השמנים הצמחיים לבישול עומד על כ־25.1%, תחת מותג השמן עץ הזית, והיא אוחזת ב־25.7% בקטגוריית הטונה. לפני שלוש שנים רכשה סוגת את טחינה אל ארז, ב־88 מיליון שקל ואת השליטה (50.1%) בחברת תבליני פרג, ב־40 מיליון שקל. ביולי 2024 רכשה את השליטה (50.1%) בפעילות חברת קפה אל נח'לה והשנה רכשה את פעילות היבוא והשיווק של מוצרי פופקורן להכנה במיקרוגל, פופסטאר, ב־17.1 מיליון שקל.
לצד מנכ"ל הקבוצה, גיא פרופר, שעלות שכרו ב־2024 עמדה על 1.33 מיליון שקל, מכהן רמי דנון כסמנכ"ל הכספים ומשנה למנכ"ל, בעלות שכר של 1.25 מיליון שקל; ערן דולב, סמנכ"ל התפעול עם עלות שכר של 1.01 מיליון שקל; וכן סמנכ"ל התפעול יונתן שור, מנכ"ל חטיבת המלח עופר רוקני וסמנכ"ל השיווק רועי וייזר, שעלות שכרם השנתית עומדת על 974-890 אלף שקל. בדירקטוריון החברה היו"ר אליעזר בלט, והדירקטורים מטעם פורטיסימו אורי זהבי, אורן בצרי, ומרק לזניק, וכן שחר פלורנס, שכיהן בעבר כסמנכ"ל הכספים ומנהל זרוע החדשנות של שטראוס.

































