סגור

מכירת המרלו"ג בצריפין: "מי יכול להבטיח שלא כיוונו את אמות למחיר הנדרש לזכייה?"

גורם בחברה שהפסידה במכרז הוסיף: "הפער בין ההצעות זעיר ברמות חשודות". חלק מהמתמודדים ביקשו ממנהלי המכרז נתונים על הההליך וחלקם שוקלים פנייה לערכאות משפטיות. אמות ומשרד פישר בכר חן, שניהל את ההליך, דוחים את כל הטענות שהועלו נגדם

בעקבות הודעת קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית ביום חמישי בערב על אמות כזוכה בתהליך מכירת המרכז הלוגיסטי בצריפין, מתמודדים שהפסידו במכרז לא משלימים עם התוצאות וחלקם אף פנו למנהלי המכרז, בבקשה לקבל נתונים לגבי התהליך.


חלק מהמתמודדים שוקלים פניות לבית המשפט ואף הצטיידו בעורכי דין לשם כך. הם דורשים לקבל את מסמכי הערבות שהעמידה אמות, ואת הפרטים המלאים של התהליך. אמות הוערכה פייבוריטית לזכייה במכרז בעיני המתמודדים עוד לפני פרסום התוצאות. זאת, בשל הקשר שלה לקופת התגמולים (גתית גוברמן מכהנת כדירקטורית בחברה־האם של אמות, אלוני חץ ובקופת התגמולים) ובשל העובדה שמשרד עורכי הדין פישר בכר חן, שניהל את המכרז, מייצג את אמות בעסקאות רבות.

פער של פחות מאחוז מההצעה הזוכה

אמות הציעה 1.518 מיליארד שקל, סכום גבוה יחסית להערכות הראשוניות לגבי המחיר. אבל איסתא נדל"ן, שהגישה את ההצעה השניה בגובהה, פיגרה אחריה ב־12 מיליון שקל בלבד, עם הצעה של 1.506 מיליארד שקל, פחות מאחוז הבדל. גם גב ים, שהגישה את ההצעה השלישית בגובהה, לא פיגרה בהרבה, עם הצעה של 1.45 מיליארד שקל. מבנה, שמנוהלת בידי דודו זבידה, הגישה הצעה בגובה 1.33 מיליארד שקל. האחים חג'ג' הציעו כ־1.3 מיליארד. מגה אור של צחי נחמיאס, ורמי לוי נדל"ן, שהתמודדה יחד עם להב אל אר של אבי לוי, הגישו הצעות נמוכות בהרבה.
4 צפייה בגלריה
נתן חץ יזם נדלן מנכל ו בעלים של חברת אלוני חץ
נתן חץ יזם נדלן מנכל ו בעלים של חברת אלוני חץ
נתן חץ, בעל השליטה באמות הזוכה במכרז
(צילום: עמית שעל)
שמעון סיבוני, מנכ"ל איסתא נדל"ן אמר בתגובה מיד אחרי פרסום התוצאות: "אנחנו לומדים את התהליך. נלמד מה היה כאן ונפעל בהתאם למסקנות שנגיע אליהן".
כל שלוש החברות שעוקבות אחרי ההצעה של אמות, היו צפויות להשתתף בתהליך ההתמחרות מולה, אילו היה מתקיים תהליך כזה. אבל מנהלי המכרז, משרד פישר בכר חן בראשות עורכי הדין עמרי שלה ואמיר חן, וכן חיים מבורך מנכ"ל הקופה, וסלי מרידור יו"ר הקופה, החליטו שלא לקיים הליך התמחרות שבסבירות גבוהה היה מעלה את המחיר שהיה משולם על המתחם. זאת, למרות שהיתה כוונה לבצע התמחרות בתחילת התהליך, והגורמים המתמודדים אף קיבלו עדכון לא פורמלי על כך. ההערכות הן שבקופה יטענו כי איסתא תתקשה להעמיד הון של מיליארד וחצי שקל, מה שמוריד את הוודאות לעסקה איתה.
חלק מהמתמודדים מבקשים לקבל את הערבות המדוייקת של אמות, ולעקוב אחר המספר בערבות. המתמודדים נדרשו להציג ערבות של 10% מההצעה. כלומר הערבות של אמות אמורה לעמוד על 152 מיליון שקל. סכום גבוה או נמוך יותר משמעותית עלול לעורר חשד, לכאורה, למכרז תפור. לפחות שתיים מהמתמודדות, גב ים ונצבא, הן שותפות של אמות בפרויקטים גדולים, וספק אם הן ייצאו למלחמה מולה.

המתמודדים נדהמו מתנאי המכרז הקשים

התהליך הפורמלי החל ביום ראשון לפני כשבועיים כש־9־12 גופי נדל"ן קיבלו ממשרד עו"ד פישר בכר חן הצעות לרכוש את המרכז הלוגיסטי בצריפין, שמצוי בבעלות הקופה. המרכז ממוקם בצידו המזרחי של כביש 44 בין רמלה לבית דגן, סמוך לביה”ח אסף הרופא ומושב ניר צבי. הפארק משתרע על שטח עצום של 274 דונם (50 דונם מתוכם כבישים ו־224 דונם למלאכה, מחסנים ומשרדים) המושכרים, בין היתר, לשטראוס, רב בריח, חוגלה קימברלי, מחלבות גד, קוקה־קולה, פליינג קרגו, גולברי ועוד.

4 צפייה בגלריה
המתחם של מרלוג צריפין
המתחם של מרלוג צריפין
המרכז הלוגיסטי בצריפין. נרכש תמורת 1.518 מיליארד שקל
(צילום: טל שחר)
הנמענים לפנייה נדהמו מתנאי המכרז הנוקשים: הגשת הצעה מחייבת תוך ארבעה ימים בלבד, עד יום חמישי, עם העמדת ערבות של 10% להצעה. הנימוק שנתנה הקופה למכירה המזורזת היא שהתמורה מיועדת לרכישת אג"ח מיועדות, רגע לפני שינוי מדיניותו של משרד האוצר, שמפסיק הנפקת ומכירת אג"ח כאלה, הנחשבים למוצר שמעניק תשואה טובה (4.65% מובטחת לשנה) לגופי הפנסיה.
העובדה שרק חלק מהגורמים בשוק קיבלו את הפניה התבררה אחרי ש"כלכליסט" חשף את דבר המכירה הכמעט חשאית ביום חמישי. גופים נוספים, ביניהם מליסרון של ליאורה עופר, רמי לוי נדל"ן, נצבא של קובי מימון ואחרים, פנו למנהלי המכרז בבקשה, חצי דרישה, להאריך את לוחות הזמנים. בעקבות זאת, המנהלים דחו את מועד הגשת ההצעות ליום ראשון שעבר והמתמודדים קיבלו מסר שאחרי הגשת ההצעות תתקיים התמחרות.
המסר נעלם, אחרי שביום ראשון בערב נפתחו המעטפות של המציעים, כ־13. למחרות, ערב ראש השנה קיבלו המתמודדים מייל שמודיע כי לא תיערך התמחרות וכי מציעים יוכלו להגיש הצעות משופרות עד יום חמישי האחרון. חלק מהמתמודדים מעריכים כי המהלך נעשה כדי להבטיח את הזכייה של אמות בנשלטת בידי נתן חץ. "מישהו יכול להבטיח לי שלא כיוונו את אמות למחיר הנדרש לזכיה? הרי הפער הוא זעיר ברמות חשודות", אמר אחד המעורבים בהתמודדות.
קופת התגמולים של עובדי הסוכנות היא קופה מפעלית ותיקה, שמנהלת 4 מיליארד שקל. 27% מהנכסים שלה הם בנכסי נדל"ן. גתית גוברמן, דירקטורית בקופה, וירום אריאב, יו"ר ועדת ההשקעות שלה, מכהנים כדירקטורים באמות (אריאב) ובאלוני חץ (גוברמן), החברה־האם של אמות. דובר הקופה הודיע בתשובה לשאלה כי השניים מידרו את עצמם מהתהליך. אריאב מסר בתגובה אתמול: "מהרגע שנודע לי מאמות שהם שוקלים להגיש הצעה, הודעתי גם לקרן הפנסיה של הסוכנות וגם לאמות שאני מנוע מלעסוק בנושא והדרתי את עצמי מכל מעורבות בתהליך המכירה".
אריאב שהיה מנכ"ל האוצר, לא מכחיש בתגובה מעורבות במכירה לפני ההודעה של אמות. עם זאת, ידוע על חברות ציבוריות שמטעמי זהירות במהלכים דומים, ויתרו על ההתמודדות. זאת, מאחר שהאלטרנטיבה המשפטית שהוצבה בפניהן היתה התפטרות הדח"צ. על דח"צים חלים כללים נוקשים יותר בתהליכים כאלה מאשר על דירקטורים רגילים. עפ"י הערכות גם ההכנסה של אריאב מפעילותו בשני הגופים לא יכולה להיחשב כ"לא מהותית".

"הבאנו את התוצאה הטובה ביותר עבור עמיתי הקרן"

מהחברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית נמסר: "הצלחנו להביא עבור עמיתי הקרן את התוצאה הטובה ביותר ואנו מברכים על כך. פעלנו לילות כימים להבטחת תוצאה זו. יצאנו אל תהליך מסודר, אחיד ותחרותי אשר כלל משתתפים רבים שהיוו את השחקנים המרכזיים בשוק. נאלצנו לפעול בתוך אילוצי זמן המחייבים מכוח הרגולציה ותיקוני חקיקה צפויים. אנו שמחים שעמדנו בכל האילוצים והצלחנו להבטיח את המחיר הגבוה ביותר עבור העמיתים שלנו".
מאמות נמסר כי "הנהלת אמות השתתפה בהליך המכירה בהתאם להנחיות שהוכתבו ע"י המוכרת ועמדה בכל תנאיו. החברה מכחישה מכל וכל מעורבות של ירום אריאב בתהליך. מעבר לכך, לא נתייחס לרכילויות ושמועות שמקורן באינטרסים זרים".
4 צפייה בגלריה
כנס סיפוח  ירום אריאב
כנס סיפוח  ירום אריאב
ירום אריאב. "הודעתי שאני מנוע מלעסוק בנושא"
(צילום: live4u)
ממשרד פישר בכר חן נמסר: "אנו רואים בחומרה רבה את הניסיון להטיל דופי במי מהגורמים הקשורים להליך המכירה של המרכז הלוגיסטי בצריפין ומתריעים מפני הפצת רמיזות ומידע כוזב. הליך קבלת ההצעות נוהל ע"י צוות ייעודי, שהוקם לעניין זה ע"י ועדת ההשקעות של הקופה, ולאיש מהם אין זיקה למי מהמציעים. שלבי ההליך נוהלו באופן מקצועי, הגון, שיווני ובשקיפות מלאה, מתוך כוונה להשיא את התמורה לטובת עמיתי הקופה. בהליך לקחו חלק 25 קבוצות ותאגידים, ורבים מהם נמנים על לקוחות משרדנו. בכל שלב הציג משרדנו בפני קופת התגמולים, באופן ברור את זיקתו למי מהמציעים, לרבות היותם לקוחות המשרד. בתום השלב הראשוני, החליטו 13 חברות להגיש את הצעותיהן אשר הונחו בכספת. המעטפות נפתחו אך ורק בפורום שכלל את הצוות הייעודי, ובפיקוח עורך הדין של הקופה ומבקר הקופה. גם לאחר פתיחת המעטפות נשמרו ההצעות בכספת כך שלאיש לא היתה כל גישה ונשמר חיסיון מוחלט.
"לאחר פתיחת המעטפות הוחלט לקיים הליך התמחרות בשיטת Best & Final המוכרת ומקובלת בעולם העסקי. הליך התמחרות זה אפשר לכלל המציעים שהגישו הצעותיהם בשלב הראשון הגשת הצעה משופרת. בסיום הליך ההתמחרות נבחרה ההצעה הגבוהה ביותר".