סגור

בלעדי
אמות זכתה במכרז לרכישת המרכז הלוגיסטי בצריפין ביותר מ-1.5 מיליארד שקל

חברת אמות תרכוש את הנכס הנחשק מקופת התגמולים של הסוכנות היהודית; הוא משתרע על פני 274 דונם מזרחית לכביש רמלה בית דגן; שני דירקטורים בקופה, ירום אריאב וגיתית גוברמן, משמשים כדירקטורים באמות ובאלוני חץ החברה-האם, אם כי הם הצהירו שנטרלו את עצמם מהתהליך

אמות, שבשליטת נתן חץ, זכתה במכרז לרכישת המרכז הלוגיסטי בצריפין מקופת התגמולים של הסוכנות היהודית. החברה הציעה קצת יותר מ-1.5 מיליארד שקל עבור המתחם. סביב המתחם לא התקיימה התמחרות, אף שההצעה הקרובה ביותר לזו של אמות, שהציעה איסתא נדל"ן, היתה נמוכה ב-12 מיליון שקל בלבד.
אמות תשלם 1.518 מיליארד שקל עבור המרכז הלוגיסטי, שהוא הגדול בארץ ומשתרע על 274 דונם ליד בית החולים אסף הרופא, מזרחית לכביש רמלה בית דגן.

2 צפייה בגלריה
המרלו"ג מתוך אתר החברה המוכרת
המרלו"ג מתוך אתר החברה המוכרת
המרלו"ג, מתוך אתר החברה המוכרת
(צילום: צילום מסך אתר השתתפויות בנכסים)
אמות נחשבה פייבוריטית מלכתחילה. שני דירקטורים בקופת התגמולים של הסוכנות שמכרה את הנכס, ירום אריאב וגיתית גוברמן, משמשים דירקטורים באמות וכן באלוני חץ, החברה-האם של אמות. השניים הצהירו כי נטרלו את עצמם מהתהליך.
הליך חריג
מכירת הנכס היתה בהליך חריג שהחל ביום ראשון שעבר בהעברת הזמנות להגשת הצעות ל-12 גופים, ואחרי חשיפת הנושא ב"כלכליסט" הגיעו הצעות מ-25 גופים בסך הכל. 13 הצעות הוגשו בשלב הראשון בשבוע שעבר, ורק חמש-שש מהן הגישו גם היום, בשלב שיפור ההצעות.
חברות הנדל"ן המניב הגדולות בארץ נדהמו לקבל לידיהן בתחילת השבוע שעבר את ההצעה לרכוש את המרלו"ג, שכן ההצעה העמידה תנאים חריגים: הגשת ההצעה לרכישת הנכס מחייבת הגשה עד יום חמישי שעבר, כלומר בתוך ארבעה ימים בלבד מיום פרסום המכרז; וגמר התשלום של המחיר המלא עד 1 באוקטובר 2021 - בתוך חודש מיום הגשת ההצעה - כשמימון בנקאי לא יכול להוות תנאי לאי תשלום.

2 צפייה בגלריה
נתן חץ ועידת דובאי
נתן חץ ועידת דובאי
נתן חץ
(צילום: עמית שעל)
מיום פרסום ההצעה כל החברות הגדולות בתחום הנדל"ן המניב התעניינו ברכישה, אף שהתנאים כמעט בלתי אפשריים. הסיבה להתעניינות היא שקשה לסרב לנכס שמעטים מסוגו, אם בכלל, ייצאו לשוק בשנים הקרובות. מדובר בשטח עצום בגוש דן - בלב ארבעת כבישי התנועה החשובים במרכז הארץ: 1, 4, 6 ו־20 - ושום חברה לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על הניסיון לרכוש אותו, גם אם בעסקה ובנסיבות המכירה רב הנסתר על הגלוי. לאיש לא ברור מהיכן נבעה הפזיזות למכור את הנכס.
התהליך החפוז הסעיר את שוק הנדל”ן. חברות, מהגדולות בשוק, הופתעו לקרוא על התהליך ב”כלכליסט”, ומיהרו להוציא מכתבי דרישה ואף איום לקופת התגמולים והפנסיה של הסוכנות היהודית לקיים מכרז מסודר. חלק מהחברות העלו חשש כי הקופה מקיימת הליך מזורז כדי לסלול את הדרך לזכייתה של חברה ספציפית.
חיים מבורך, מנכ"ל החברה: "הצלחנו להביא עבור עמיתי הקרן את התוצאה הטובה ביותר, ואנו מברכים על כך. פעלנו לילות כימים להבטחת תוצאה זו. ברצוננו לברך גם את שאר המשתתפים והמתעניינים אשר לקחו חלק בתהליך. יצאנו אל תהליך מסודר, אחיד ותחרותי אשר כלל משתתפים רבים שהיוו את השחקנים המרכזיים בשוק. נאלצנו לפעול בתוך אילוצי זמן המחייבים מכוח הרגולציה ותיקוני חקיקה צפויים. אנו שמחים שעמדנו בכל האילוצים, והצלחנו להבטיח את המחיר הגבוה ביותר עבור העמיתים שלנו".