סגור

ניתוח כלכליסט
המניה מזנקת, אבל קוויקליזארד צריכה לצמוח כדי לא לספוג תמחור דינמי

החברה שפיתחה מערכת לתמחור דינמי של מוצרים ניזונה מהגאות במסחר המקוון, ומנייתה עלתה ב-57% מההנפקה בפברואר. אלא שרווחים עדיין אין, ועליה לעמוד בתחזית צמיחה אגרסיבית שהציבה

משבר הקורונה הכה בעוצמה בחברות שפעילותן מבוססת על מפגש פיזי עם הלקוחות, ומנגד יצר הזדמנות לחברות שפעילותן מבוצעת מרחוק, במסחר אלקטרוני. קוויקליזארד, שעוסקת בפיתוח טכנולוגיה לתמחור דינמי מבוסס בינה מלאכותית, מנסה לרכוב על הגל ומצפה להציג בשנתיים הקרובות צמיחה שנתית של 75%. ומה לגבי רווחים? זה כבר סיפור אחר.


שש חברות מתחום הבינה מלאכותית (AI) גייסו הון ב־2021 בתל אביב, ומאז הסבו ארבע מהן הפסדים למשקיעים. אחת מהשתיים שהניבו תשואה חיובית היא קוויקליזארד, שמאז ההנפקה עלתה ב־57%.

2 צפייה בגלריה
בורסה בורסת תל אביב 6
בורסה בורסת תל אביב 6
בורסת תל אביב, מניית קוויקליזארד זינקה ב-57% מאז הנפקתה בפברואר
(צילום: בלומברג)

קוויקליזארד פיתחה מנוע מבוסס אלגוריתם המשקלל נתונים כמו עלויות מוצרי הלקוח, מחירי המתחרים, מלאי נוכחי, היקף הפרסום והביקושים בשוק. זאת באמצעות הגדרות שקבע הלקוח וכן עיבוד ולמידת נתונים היסטוריים. המערכת חותרת למצוא את אסטרטגיית התמחור האופטימלית לכל מוצר, תוך התחשבות ביעדי הלקוח ובמדדיו התפעוליים. היא משלבת למידת מכונה ולמידת חיזוק, המאפשרת גמישות בשינויי מחיר ובפונקציית המטרה.
קוויקליזארד גייסה בפברואר 45.5 מיליון שקל בהנפקת מניות, ובמקביל הנפיקה כמיליון כתבי אופציה הניתנים להמרה למניותיה במחיר 66.9 שקל. נוכח הזינוק במניה, שהגיעה ל־62.5 שקל, אופציית ההמרה נעשית ריאלית יותר. הגופים המוסדיים שהפכו לבעלי עניין בחברה הם מיטב דש (13.5%), קופות הגמל של מור (8.4%) ובית ההשקעות פסגות (6.2%).
לכאורה, הזינוק בשווי קוויקליזארד מנוגד לתוצאותיה ב־2020, שהצביעו על צמיחה נמוכה והפסדים מעמיקים. ההכנסות הסתכמו ב־7.3 מיליון שקל, צמיחה זעומה של 3% בהשוואה להכנסות 2019, שהיו 7.1 מיליון שקל. בשורה התחתונה העמיק ההפסד ל־8.2 מיליון שקל ב־2020 לעומת השנה הקודמת.
2 צפייה בגלריה
אינפו קוויקליזארד היא אחת מבין שתיים שהניבו תשואה
אינפו קוויקליזארד היא אחת מבין שתיים שהניבו תשואה
אינפו קוויקליזארד היא אחת מבין שתיים שהניבו תשואה

אלא שניתוח התוצאות לפי תחומי פעילות חושף תמונה אופטימית יותר. הכנסות החברה מפלטפורמת התמחור הדינמי צמחו בשנה החולפת ב־58% ל־6.5 מיליון שקל, בעוד ההכנסות מתחום השוואת מחירי מתחרים נחתכו ב־74% ל־0.8 מיליון שקל. זה לא מקרי, אלא החלטה אסטרטגית להתמקד בתמחור הדינמי, באמצעות פלטפורמת Saas - Software as a Service. היות שההכנסה המתקבלת משימוש בתוכנה של קוויקליזארד מתחדשת מדי חודש ואינה תחומה בזמן, החברה מספקת בדו"חותיה מידע ביחס להכנסה השנתית המתחדשת (ARR). זו מהווה אינדיקטור לקצב הצמיחה ומדד מקובל להערכות שווי של חברות תוכנה כשירות.
בשנתיים האחרונות קוויקליזארד מציגה צמיחה עקבית ב־ARR. נתון זה עמד בדצמבר 2020 על 2.8 מיליון דולר לעומת 1.6 מיליון דולר בדצמבר 2019 ו־800 אלף דולר ב־2018. מנכ"ל קוויקליזארד פיני מנדל התייחס בשיחה עם "כלכליסט" לצמיחה הצפויה: "אנו רוצים לשמור על קצב גידול של 75% בשנים הקרובות, תוך שמירה על רווחיות גולמית של 75%. הדגש כרגע הוא על נתח שוק והשורה העליונה, הרווחים לא בפוקוס שלנו בשנים הקרובות". תחזית הצמיחה של החברה מבוססת בעיקר על הגאות במסחר המקוון, שעשויה להשפיע לטובה על צורך בתמחור מדויק ותדיר ולהגביר הן את הביקוש לשירותיה והן את השימוש בקרב לקוחות קיימים.
המבחן של ההנהלה יהיה ביכולת להציג המשכיות גם אחרי שהפכה לציבורית. אם תצליח לעמוד בתחזית הצמיחה האגרסיבית, המשקיעים יהיו סלחניים ביחס להפסדים בשורה התחתונה ויקבלו צידוק לזינוק במניה. אחרת, המשקיעים שנתנו לקוויקליזארד רוח גבית מאז הנפקתה, יראו לה מהו "תמחור דינמי".