סגור

חשיפת כלכליסט
החברה של רוצח לוכד הנחשים נעזרה במורשע בפלילים לצורך דיווחים לרשם החברות

אמיר בירמן, שהוסמך לדווח על פעולות סנט-טק לרשם החברות, הורשע בהונאת קרן אור, נגזרו עליו 3 שנות מאסר והוא ממתין לדיון בערעורו. המוח הטכנולוגי של סנט־טק הוא הראל הרשטיק שהורשע ברצח, ובין המחזיקים ג'קי בן זקן שהורשע בהרצת מניות

מאז חשיפת "כלכליסט" באוקטובר, על כך שהראל הרשטיק — שהורשע ברצח לוכד הנחשים יעקב סלע ב־1996 ובמעשי מרמה ונשלח למאסר עולם בכלא — הוא המוח הטכנולוגי מאחורי חברת סנט טכנולוגיות רפואיות (סנט־טק מדיקל), נדחה ל"מועד לא ידוע" המיזוג של החברה עם השלד הבורסאי נקסט ג'ן.
זאת בעקבות דרישות שונות של רשות ני"ע, שהביאו כבר פעמיים לדחיית האסיפה לאישור המיזוג, בין השאר בשל טענות שלפיהן נקסט ג'ן פעלה בניגוד לחוק כשהציעה למכור ניירות ערך לבעלי מניות סנט־טק ללא תשקיף בתוקף. בינתיים הגישה החברה לרשות טיוטת תשקיף עדכנית, אך זו טרם אושרה, ועדיין לא נקבע מועד חדש לאסיפה.
המשקיעים, כצפוי, הצביעו ברגליים מאז חשיפת "כלכליסט" על עברו של הרשטיק, שאמור להתמנות לסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה הממוזגת, ושלחו את מניית נקסט ג'ן לירידה של כ־55% ולשווי שוק של כ־64 מיליון שקל בלבד.
כעת חושף "כלכליסט" כי דמות מרכזית נוספת בעלת עבר פלילי בעולמות המרמה וההונאה היתה קשורה עד לא מזמן לסנט־טק הפרטית, המפתחת טכנולוגיה שטוענת ליכולת לזהות מחלות ונגיפים באמצעות נשיפה למכשיר ינשופון — בין השאר את נגיף הקורונה.
3 צפייה בגלריה
יניב חברון
יניב חברון
יניב חברון, מנכ"ל נקסט ג'ן ודירקטור בשתי החברות
(צילום: עודד קרני)

שותפו של חיליק טפירו להונאות קרן אור

מדובר באמיר בירמן, שהוגדר מימי הקמת החברה ב־2019 כ"נושא משרה" המוסמך לדווח לרשם החברות על פעולות שונות שלה, והוא מוגדר כך גם כיום, על פי דיווח של סנט־טק לרשם החברות מאוקטובר האחרון. למרות זאת, בשיחה עם "כלכליסט" אמר אתמול בירמן כי כבר כשנה אינו פועל עבור החברה ואינו מדווח מטעמה, וגם מטעם החברה נמסר כי הדיווח האחרון שלה על כך לרשם החברות נעשה, כנראה, בטעות.
בירמן היה שותפו של חיליק טפירו להונאת משקיעים ענקית בקרן אור, פרשה שהתפוצצה והביאה לקריסת הקרן, לפגיעה במאות משקיעים, ולהרשעה מהדהדת לפני פחות משנה.
בירמן היה עורך הדין שסייע לטפירו במעשי המרמה, הגניבה וההונאה בקרן, שאותה ניהלו יחד והיו בה שותפים. פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה נגד השניים ב־2017 כתב אישום, שייחס לחברה הונאה של כ־500 משקיעים בסכום כולל של כ־80 מיליון שקל. היות שבשלב מסוים השניים התפצלו, לבירמן יוחסה הונאת כ־330 משקיעים בסכום של כ־42 מיליון שקל בשנים 2013-2012 יחד עם טפירו. בירמן וטפירו הואשמו בהצעה ומכירה לציבור, ללא תשקיף, של השקעות עם תשואה מובטחת מראש, בקבלת דבר במרמה תוך מצגי שווא לגבי ההשקעה, בעוד בפועל חלק מהכספים נגנבו ושימשו לפירעון התחייבויות אישיות שלהם והועברו לחשבונותיהם הפרטיים ולחשבון חברות בבעלותם. בעקבות זאת הם הואשמו גם בשליחת יד בלא פחות מ־22 מיליון שקל מתוך 42 מיליון השקלים שגייסו יחד.
3 צפייה בגלריה
הראל הרשטיק
הראל הרשטיק
הראל הרשטיק
( צילום: אלעד גרשגורן)
טפירו ובירמן הורשעו ביולי 2020 במסגרת הסדר טיעון. השופט חאלד כבוב הרשיע את בירמן במאות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, בעבירות מנהלים ועובדים בתאגיד ובעבירה של הצעה ומכירה לציבור של ני"ע ללא תשקיף, כדי להטעות משקיע סביר. בפברואר 2021 נגזרו על טפירו חמש שנות מאסר, והוא נכנס לכלא בסוף השנה. על בירמן נגזרו שלוש שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וקנס של 75 אלף שקל. בעקבות ההרשעה שללה לשכת עורכי הדין את רישיונו, המשרד שלו נסגר, ועוד קודם לכן הוא נקלע להליך פשיטת רגל לאחר שלא עמד בהסדר הנושים שהושג עם המשקיעים שרומו, ולפיו ישיב להם 7.8 מיליון שקל. בירמן עוד לא נכנס לכלא, שכן בקשתו לדחיית המאסר עד להחלטה בערעור שהגיש לבית המשפט העליון התקבלה, ובקרוב צפוי הדיון בערעור.
מעיון במסמכי סנט־טק עולה כי בירמן מוגדר כ"נושא משרה" בחברה מנובמבר 2019, ומאז הוא חתום על דיווחים רבים לרשם החברות, בין השאר על העברות מניות בחברה הפרטית — כולל לאחר הרשעתו ולאחר שנגזר דינו, כולל בתחילת 2021. במסמך מ־31 באוקטובר 2021, ששלחה לסנט־טק רשות התאגידים במשרד המשפטים, היא אישרה כי בהתאם לדיווח שהתקבל מהחברה באותו יום נרשם בירמן כ"נושא משרה/בעל תפקיד", המוסמך לדווח בשמה מנובמבר 2019. באותו יום דיווחה החברה גם על נושא משרה נוסף, שמוסמך לדווח בשמה לרשם החברות.
אין כל מניעה חוקית שבירמן, שהורשע בפלילים, יהיה נושא משרה בחברה פרטית או ממונה מטעמה על הדיווח לרשם החברות. עם זאת, תמוה לגלות מעורבות של עבריינים מורשעים בחברה המנסה להיכנס בדלת האחורית לבורסה בתל אביב. אף שבירמן עצמו אינו מחזיק במניות סנט־טק, אביו משה בירמן הוא בעל המניות השלישי בגודלו בחברה, ולאחר המיזוג המתוכנן עם נקסט־ג'ן הוא צפוי להחזיק בכ־6.5% מהמניות — יותר מהרשטיק (5.7%). מורשע אחר בפלילים, המחזיק במניות סנט־טק, הוא ג'קי בן זקן, שהורשע וישב בכלא על הרצת מניות מנופים פיננסים.
מעניינת גם הסולידריות בין האנשים הפעילים בסנט־טק ובנקסט ג'ן, אף שמדובר במורשעים בפלילים. יו"ר נקסט ג'ן, האלוף במיל' וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור, היה זה שנתן עדות אופי לטובת הרשטיק בוועדת השחרורים, שסייעה לשחרורו המוקדם מהכלא במרץ האחרון אחרי 25 שנה. הוא שוחרר כאסיר ברישיון עם תנאים מגבילים, וכך יכול כיום להתמקד בפיתוח הטכנולוגיה של סנט־טק, שאותה החל לפתח בכלא.
גם מנכ"ל נקסט ג'ן, שהוא בעל מניות מרכזי בסנט־טק ודירקטור בשתי החברות, יניב חברון, העיד עדות אופי לטובת בירמן, וסיפר כמה עזר לו בפעילותו בשוק ההון.

בירמן: "כנראה לא מחקו אותי מהרישומים"

בירמן אישר ל"כלכליסט" כי הוא אכן סייע לסנט־טק בתחילת דרכה, וזאת על רקע חברותו עם חברון, אולם לדבריו, זה כשנה הוא אינו פעיל עוד בחברה. "כבר מסוף 2020 אני לא שם", אמר. כאשר צוין בפניו שגם בחודשים הראשונים של 2021 אפשר לראות במסמכי רשם החברות כי הוא מדווח בשם החברה על תנועות בין בעלי מניות, הוא תיקן את עצמו ואמר כי "כנראה בתחילת 2021 עוד דיווחתי, אבל אני כבר תקופה ארוכה לא שם, כשנה".
בתגובה לכך שהחברה עצמה עדכנה רק באוקטובר האחרון במסמך רשמי שהוא עדיין נושא משרה ומוסמך לדווח מטעמה לרשם, אמר בירמן כי "אני לא מכיר את זה, ואין לי מושג. כנראה לא מחקו אותי מהרישומים". בירמן ציין כי יפנה לחברה ויבקש ממנה להסיר את שמו. לדבריו, כיום הוא מתפרנס מחקלאות, ואין לו עוד קשר לסנט־טק מלבד העובדה שאביו הוא משקיע בחברה.
בסנט־טק אומרים כי בירמן אכן לא פעיל בחברה זה כשנה, ואפילו אין לו התקן (טוקן), שמאפשר להתחבר ולדווח לרשם החברות. מי שמדווח כיום לרשם החברות, לטענת סנט־טק, הוא משרד עורכי הדין ברנע, ג'פה, לנדה. "העדכון האחרון לגבי בירמן כנראה נעשה בטעות", מסר חברון.
3 צפייה בגלריה
ג'קי בן זקן
ג'קי בן זקן
בעל אחזקה בסנט־טק, ג'קי בן זקן. ריצה עונש מאסר על הרצת מניות
(עוז מועלם)
מאמינים בחברה אבל מוכרים מניות בדרך למיזוג
מנכ"ל סנט־טק שולם לפידות והדירקטור יניב חברון צמצמו אחזקות
המיזוג התקוע של סנט־טק הפרטית לשלד הבורסאי נקסט ג'ן גרם לצלילת מניית השלד ולאובדן אמון של משקיעים, החוששים לגורל המיזוג. זאת אף שנקסט ג'ן הבהירה לא אחת, כי היא ממשיכה בהליכי המיזוג ופועלת בהתאם לדרישות רשות ני"ע. סנט־טק היא חברה פרטית, ולכן לא חלה עליה חובת דיווח.
אולם ממסמך של סנט־טק, שהוגש ב־6 באוקטובר 2021 לרשם החברות, עולה כי יניב חברון, המכהן כמנכ"ל וכדירקטור בנקסט ג'ן, וגם כדירקטור בסנט־טק ומשקיע מרכזי בה, מכר מניות של סנט־טק שבבעלותו לג'קי בן זקן, שהגדיל בכך את השקעתו בחברה, שהחלה ביוני 2021. מדובר במכירת 2,000 מניות, כחמישית מהאחזקה של חברון בסנט־טק, שבוצעה ב־29 בספטמבר 2021, לאחר הדיווח לבורסה על זימון האסיפה לאישור מיזוג סנט־טק (ב־26 בספטמבר היה הזימון הראשון, ודיווח מתוקן ב־4 באוקטובר). בן זקן, שהחזיק קודם למהלך ב־1,608 מניות, יותר מהכפיל בכך את השקעתו בסנט־טק.
גורמים שנחשפו למהלך של חברון העלו תהיות לגביו: "איזה מסר הוא מעביר למשקיעים כשהוא מוכר נתח נכבד ממניותיו תוך כדי הליכי המיזוג, בעוד הוא טוען שמדובר בחברת פלא מבטיחה, שמביאה פתרון פורץ דרך לזיהוי מחלות?".
חברון מסר בתגובה כי מכר מניות כדי לעמוד בהסכם גירושין, ולכן גם מכר את מניותיו בנקסט ג'ן, כפי שאכן דווח לבורסה בתחילת ספטמבר. "אני מאוד מאמין בחברה ועובד במרץ על המיזוג", אמר.
תנועות מעניינות נוספות במניות סנט־טק הפרטית, שעולות מרישומי החברה, ביצע גם שולם לפידות, המשמש עד לאחר המיזוג כמנכ"ל החברה. לפידות מכר בין יולי לאוקטובר 2021, בכמה מנות שונות, מניות רבות בסנט־טק, ומנגד גם קנה בדצמבר מניות נוספות, אולם בסך הכל הקטין את השקעתו בחברה. מכירת המניות של לפידות היתה, ככל הנראה, חלופה לקבלת שכר (היות שהוא מתוגמל במניות) עבור פעילותו בחברה.