סגור
יפעת אורון מנכ"לית בלקסטון ישראל מתמודדת במכרז לרכישת יד 2 ומנכ"ל החברה תומי שנפלד
יפעת אורון, מנכ"לית בלקסטון ישראל, שמתמודדת במכרז לרכישת יד2; ומנכ"ל החברה תומי שנפלד, שאמר לעובדים שיד2 תימכר עד תחילת 2026 (צילומים: אוראל כהן)
בלעדי

המספרים נחשפים: מתווכי דירות וסוחרי רכב אחראים ל־45% מההכנסות של יד2

ארבע קרנות השקעה זרות מהגדולות בעולם מתמודדות על אתר המכירות המקוונות וכעת נחשפות תוצאותיו הכספיות; הכנסות יד2 צומחות בקצב שנתי ממוצע של 17% וצפויות לעמוד על 73 מיליון יורו ב־2025; רוב ההכנסות מגיעות מתחום הנדל"ן, שהוא גם הצומח ביותר עם קצב צמיחה שנתי של 21%; תחום הרכב אחראי ל־27% מההכנסות 

מכירת אתר המודעות המקוונות יד2 בתמורה לעד כ־4 מיליארד שקל נכנסת לישורת האחרונה, ולכלכליסט נודע כי מנכ"ל החברה תומי שנפלד אף ערך אתמול שיחה עם עובדי החברה ואמר להם שהיא צפויה לעבור ידיים בתחילת 2026. במרוץ לרכישת יד2 נמצאות ארבע קרנות השקעה זרות מהגדולות בעולם, וכעת כלכליסט חושף לראשונה את המספרים של החברה.
מהנתונים שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי הכנסות החברה צומחות בקצב שנתי ממוצע (CAGR) של כ־17%, כאשר את השנה הנוכחית יד2 צפויה לסיים עם הכנסות של 73.1 מיליון יורו - עלייה של 17.1% בהשוואה להכנסות של 62.4 מיליון יורו ב־2024. יד2 מעריכה כי את 2026 תסיים עם הכנסות של 93.7 מיליון יורו, שיהוו צמיחה של 28.2% בהשוואה ל־2025, אם התחזית תתממש. מאז שגובשו המסמכים שמרכזים את הנתונים השקל - מטבע הפעילות של יד2 - התחזק מול היורו, ולכן במונחי מט"ח החברה צפויה לסיים את 2025 עם הכנסות של כ־83 מיליון יורו ו־EBITDA מתואם של 37 מיליון יורו.
הצמיחה הדו־ספרתית הזו מקורה בהגדלת נפח הפעילות של הפלטפורמה. כלומר, במכירת יותר מודעות, השגת יותר טראפיק וגולשים משלמים. בהתאם, גם הוצאות השיווק והוצאות המחקר והפיתוח של החברה במגמת עלייה. אם ב־2024 הוצאות השיווק הסתכמו ב־16.6 מיליון יורו, הרי שהשנה הן צפויות להסתכם ב־19 מיליון יורו ובשנה הבאה ב־21.6 מיליון יורו. הוצאות המו"פ הסתכמו ב־2024 בכ־14.6 מיליון יורו, ועתידות להסתכם השנה ב־16.6 מיליון יורו ולהגיע ל־17.9 מיליון יורו ב־2026.
מכיוון שקצב הצמיחה של ההכנסות עולה על קצב הצמיחה המשוקלל של הוצאות השיווק והמו"פ, יד2 מציגה קצב צמיחה שנתי משוקלל של 21% ב־EBITDA (רווח תפעולי־תזרימי) המתואם שלה, נכון לשנים 2026-2022. כך, בסיכום 2024 עמד נתון זה על 29 מיליון יורו, כששיעור הרווח עמד על 46% (כלומר, שיעור ה־EBITDA המתואם מההכנסות), ואילו לפי תחזית החברה את השנה הנוכחית היא תסיים עם רווח תפעולי־תזרימי מתואם של 35 מיליון יורו, מה שישקף שיעור רווחיות של 47.9% וצמיחה של 20.6% בהשוואה ל־2024. לפי התחזית של החברה, ב־2026 ה־EBITDA המתואם שלה יזנק ויסתכם ב־44.4 מיליון יורו, צמיחה של 26.8%, ושיעור הרווחיות יעמוד על 47.4%. בחברה ציינו בפני המתעניינים כי השנתיים האחרונות עמדו בסימן המלחמה, אחרת המספרים היו אף גבוהים יותר.

תחום הנדל"ן אחראי ל־56% מההכנסות

עוד עולה מהנתונים כי תחום הנדל"ן – כלומר, פרסום מודעות למכירת, קניית או השכרת דירות - אחראי לרוב ההכנסות של יד2. לפי הצפי של החברה, התחום יהיה אחראי בסיכום השנה הנוכחית ל־56% מההכנסות. במקום השני נמצא תחום הרכב (27% מההכנסות) ולאחריו מודעות הדרושים, שמתפרסמות באתר־הבת "דרושים" (15%). תחום הנדל"ן הוא גם התחום הצומח ביותר ומציג קצב צמיחה שנתי של 21% בהכנסות. זאת, לעומת קצב צמיחה שנתי של 13% בתחום הרכב.
מי אחראי לרוב הפרסום של מודעות הנוגעות לדירות ונדל"ן? מתווכים, הגם שהחברה אינה נחשבת לאהודה בקרבם. לפי הנתונים של החברה, מודעות שמפרסמים מתווכים וסוכנויות אחראיות ל־50% מההכנסות של תחום הנדל"ן. יזמים שמפרסמים פרויקטים חדשים אחראים ל־36% מההכנסות של תחום הנדל"ן, ואילו אנשים פרטיים אחראים רק ל־6% מההכנסות שמניב תחום הנדל"ן. בתחום הרכב, מה שמוגדר עסקים קטנים (כלומר, סוכנויות רכב ודילרים למיניהם) אחראים ל־64% מההכנסות ואילו תאגידים ל־21%. במילים אחרות, בשרשור, מתווכים למיניהם אחראים לכ־45% מההכנסות של החברה כולה.

ליד2 יש כיום 4 מיליון מבקרים ייחודיים בממוצע בחודש, ומספר הביקורים הכולל מגיע ל־230 מיליון בשנה. אולם כ־90% מהמבקרים לא משלמים. כלומר, לא משתמשים בשירותי הפרימיום ולא משלמים עבור פרסום מודעות או קידומן. מדי חודש נוספות בממוצע 590 אלף מודעות ליד2.
יד2, שנוסדה ב־1998, פועלת כיום מהמטה שלה בת"א ונמצאת בבעלות קרן ההשקעות האמריקאית KKR, מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם, שמנהלת נכסים בהיקף של 686 מיליארד דולר, נכון לסוף הרבעון השני של 2025, ובעצמה נסחרת בארה"ב לפי שווי של 122 מיליארד דולר, גם אחרי שמתחילת השנה המניה שלה ירדה ב־18%.
KKR הפכה לבעלים היחידים של יד2 במרץ השנה, לאחר השלמת פיצול העסקים של קבוצת המדיה הגרמנית אקסל שפרינגר, שבה היא שותפה. זאת לאחר שביולי 2024 הגיעו בעלי המניות באקסל שפרינגר – KKR, המנכ"ל מתיאס דופנר ואלמנתו של המייסד פרדי שפרינגר – להבנות לקראת פיצול ענקית המדיה, ששווייה הוערך בכ־13.5 מיליארד יורו.
בהסדר נקבע כי דופנר ומשפחת שפרינגר יקבלו את עסקי העיתונות הקלאסיים, ואילו KKR תקבל לידיה את השליטה בפעילות הדיגיטל והאונליין הכוללת בעיקר אתרי מודעות דוגמת יד2, הפועלים במדינות שונות ברחבי אירופה. KKR נכנסה להשקעה באקסל שפרינגר ב־2019, אז KKR, יחד עם קרן פנסיה קנדית בשם CPPIB, הפכה את אקסל שפרינגר לפרטית לפי שווי של 6.7 מיליארד יורו, תוך שהיא רוכשת 48.5% מהחברה והופכת לבעלת המניות הגדולה בה.
אקסל שפרינגר רכשה את יד2 מידי אתר וואלה, שהיה בבעלות שאול אלוביץ', ב־2014 לפי שווי של 806 מיליון שקל. וכאמור כעת KKR שואפת למכור את יד2 לפי שווי של 4 מיליארד שקל, כאשר היא יצאה לדרך עם תג מחיר של 3 מיליארד שקל. כיצד זינק השווי? באמצעות שורה של מהלכים, שגם באו לידי ביטוי בתוצאות הכספיות. שנה לאחר הרכישה, יד2 קנתה את אתר הדרושים "דרושים IL". לאחר מכן החלה החברה למכור את הדאטה שברשותה לגופי פרסום.
פעילות זו טרם החלה להניב הכנסות של ממש, אך בונים עליה כמנוע צמיחה. ליד2 מסד נתונים נרחב, שנוגע לשלל תחומי פעילות, שכן באתר מפורסמות מודעות למכירה וקנייה של דירות, מכוניות, ריהוט, מחשבים, וכמעט כל מוצר. יד2 נכנסה גם לתחום של ניתוח שוק עבור לקוחות, בהתבסס על הדאטה שברשותה, וכן לתחום יצירת המודעות עבור גופים עסקיים, ובהמשך גם הציעה מוצרים משלימים כמו מחשבון לחישוב נכסים. תחת הבעלות של אקסל שפרינגר, יד2 גם החלה להציע מודעות פרימיום בתשלום גבוה יותר. הצמיחה של המסחר המקוון (אי־קומרס) בעולם העניקה גם היא רוח גבית לפעילות של יד2.
כפי שנחשף בכלכליסט השבוע, המכרז למכירת יד2 מתקדם במהירות, והאתר עשוי להימכר עד סוף השנה. כעת, ארבע קרנות השקעה זרות מהגדולות בעולם מתמודדות על הרכישה. כולן נעזרות בבנקי השקעות זרים, שאת שירותיהם שכרו לצורך הגשת הצעות במכרז שמנהלים הבנקים ברקליס וסיטי עבור KKR. הקרנות המתמודדות הן בלקסטון, פרנסיסקו פרטנרס, אייפקס ו־ורבורג פינקוס. קרן נוספת, CVC, נערכת גם היא להגשת הצעה במכרז.

לפי ההערכות, בלקסטון מובילה

מי שמובילה בתהליך, לפי ההערכות, היא בלקסטון, מנהלת הנכסים האלטרנטיביים הגדולה בעולם, שבראשה עומד סטיבן שוורצמן. בלקסטון מגלה עניין משמעותי ביד2, בין היתר משום שכבר יש לה פעילות גדולה באירופה בתחום שבו פועלת החברה, באמצעות החזקתה בחברת אדווינטה (Adevinta), אחת החברות הגדולות בעולם בתחום המודעות המקוונות, המפעילה אתרים דומים ליד2 בכעשר מדינות.
בלקסטון מחזיקה באדווינטה יחד עם קרן אמריקאית נוספת, פרמירה, שבעצמה בחנה אפשרות להתמודד במכרז לרכישת יד2, אך החליטה לפרוש ממנו; אולי משום שרכשה לפני כשלושה חודשים את האתר המקביל באיחוד האמירויות ומעוניינת לעכל את הרכישה הזו. רכישת אדווינטה תמורת כ־14 מיליארד יורו, שהושלמה בשנה שעברה, לוותה בהצעת רכש שמחקה את החברה מהמסחר בבורסת נורבגיה.
גם לקרן אייפקס יש ניסיון עשיר בתחום שבו פועלת יד2. בשנים האחרונות היא ביצעה בו כמה מהלכים משמעותיים: ב־2019 רכשה את השליטה בקבוצת Baltic Classifieds, שמפעילה אתרי לוחות מודעות מקוונים בליטא, לטביה ואסטוניה, תחת שורה של מותגים. הקבוצה הונפקה בלונדון ביולי 2021 לפי שווי של כ־600 מיליון ליש"ט. ב־2019 רכשה אייפקס גם את החברה הניו־זילנדית Trade Me לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר - אחת החברות הגדולות בתחום בדרום הפסיפיק. ב־2021 השקיעה אייפקס בפלטפורמת הנדל"ן המקוונת Idealista, הפועלת בספרד, איטליה ופורטוגל, לפי שווי של כ־1.3 מיליארד יורו. קרן אייפקס מנהלת את השתתפותה במכרז באמצעות המטה בלונדון, ובמעורבות מלאה של זהבית כהן, מנהלת אייפקס ישראל.