סגור
נטו דודי עזרא   דוד עזרא
דודי עזרא, מבעלי השליטה בקבוצת נטו (צילום: אביב חופי)

נטו התגברה על הירידה במכירות לשופרסל והציגה צמיחה בכל המדדים

קבוצת המזון רשמה ב-2024 צמיחה של 10.1% במכיות ל-4.8 מיליארד שקל וזינוק של פי 2.3 ברווח הנקי ל-210 מיליון שקל; רשת הסופרמרקטים שופרסל צמצמה את רכישותיה מנטו ב-26% בשנה שעברה ביחס ל-2023, אך מנגד הגדילה נטו את מכירותיה לרשת מתחרה

חברת המזון נטו מלינדה סיכמה את 2024 עם צמיחה בהכנסות, למרות ירידה חדה במכירותיה לשופרסל - שעדיין מהווה לקוח מהותי של נטו.
החברה, שבשליטת נטו אחזקות של עדי עזרא (23.38%) ודוד מצסה (24.91%), הציגה צמיחה של 10.1% במכירות השנתיות שהסתכמו ב-4.8 מיליארד שקל.
במקביל שיפרה נטו מלינדה את הרווחיות הגולמית והתפעולית, וחתמה את 2024 עם זינוק חד של 130% ברווח הנקי ל-210 מיליון שקל.
זמן קצר לאחר רכישת השליטה בשופרסל על ידי האחים יוסי ושלומי אמיר, דיווחה נטו, שהיתה לאורך שנים ספקית הבשר הגדולה של מובילת שוק קמעונאות המזון, כי חלה ירידה במכירותיה לרשת.
זאת כיוון שתחת ניהולם של האחים אמיר החלה שופרסל לשלב ספקים נוספים ובראשם בלדי. בעקבות כך, ירדו מכירות נטו לשופרסל ב-26.4% בשנה שעברה ועמדו על 407 מיליון שקל.
אלא שבמקביל הגדילה נטו את מכירותיה לרשת מתחרה ב-35% ל-684 מיליון שקל, ולקצביות וחנויות מתמחות בבשר ב-21%, כך שהציגה צמיחה בנתון המכירות הכולל.
העלייה במכירות, לצד שיפור תנאי סחר מספקיה, הקפיצו את הרווחיות הגולמית של החברה ב-37.5% ל-645 מיליון שקל, כך שהרווחיות הגולמית עלתה ל-13.4% מהמכירות, לעומת 10.7% בשנת 2023. השיפור ברווחיות הגולמית חלחל לרווחיות התפעולית שקפצה ל-5.7% מהמכירות, לעומת 3% ב-2023. זאת בהמשך לעלייה של 108% ברווח התפעולי ל-272 מיליון שקל.
נטו מלינדה, בניהולו של עופר לב, פועלת בשלושה מגזרי פעילות: הגדול בהם נקרא השוק המקומי, וכולל שיווק והפצת עוף ובשר טרי בכשרויות מהודרות. המגזר השני הוא יבוא ושיווק והשלישי הוא מפעלי הקבוצה.
מכירות השוק המקומי צמחו ב-15.7% ל-206 מיליארד שקל. זאת בעקבות עלייה במכירת עופות ובשר טרי, וכן מהתחלת הפצת שימורי בית השיטה. רווחי המגזר זינקו ב-160% ל- 90.6 מיליון שקל והרווחיות טיפסה ל-4.4% מהמכירות, לעומת 1.95% ב-2023.
השיפור במכירות וברווחיות נרשמו גם במגזר הפעילות השני, המבוסס על יבוא ושיווק בשר קפוא וטרי, עגלים חיים, דגים קפואים וטריים, גבינות ועוד, שמכירותיו צמחו ב-10.4% ל-2 מיליארד שקל והרווח המגזרי בו צמח ב-108% ל-160 מיליון שקל. בעקבות הזינוק ברווח, קפצה הרווחיות ל-7.9% במכירות, לעומת 4.2% ב- 2023.
1 צפייה בגלריה
עופר לב מנכ"ל נטו מלינדה
עופר לב מנכ"ל נטו מלינדה
עופר לב, מנכ"ל נטו מלינדה
מכירות הזרוע השלישית, שכוללת את מפעלי שלושת האופים, דלידג, ויליגר, טיבון ויל, ריץ' ופאלאס, רשמו ירידה של 3.8% במכירות ל-730.2 מיליון שקל, אך רווחי המגזר זינקו ב-27.5% ל- 25.9 מיליון שקל. העלייה ברווח המגזרי שיפרה את הרווחיות של הפעילות ל-3.5% מהמכירות, לעומת 2.7% בתקופה המקבילה אשתקד.
הזינוק ברווח הנקי, נתמך גם בזינוק של 300% בהכנסות מימון שהסתכמו ב-20 מיליון שקל, בזכות הפרשי שער, וירידה של54% בהוצאות מימון, בזכות ירידה בהיקף האשראי הבנקאי של החברה.
החודש אישרה אסיפת בעלי המניות של החברה את עדכון תנאי הסכם שיווק העופות, שמהווה עסקת בעלי עניין עם חברת טל הל יסכה של קרוב משפחתו של דוד מצסה.
היקף ההתקשרות השנתי שעמד בהסכם הראשון מ-2019 על 800 מיליון שקל, עלה בעדכון, כך שיהיה עד 1.2 מיליארד שקל.
אך החברה הוגבלה, בין היתר כך שמעל רכש של 800 מיליון שקל, תוכל לקנות מטל הל רק עד 50% מהכמות.
עלות התגמול השנתית של ששת בכירי החברה ובעלת השליטה נטו אחזקות הסתכמה ב-9.1 מיליון שקל, מתוכם עלות תגמול בעלת השליטה (46.32%) המעניקה שירותי ניהול, בין היתר באמצעות היו"ר דודי עזרא, עמדה על 3.4 מיליון שקל.