סגור
חנן שניידר מנכ"ל נקסט פוד
חנן שניידר, לשעבר מנכ"ל מילניום פוד־טק. "סתם לדלל את המשקיעים" (צילום: שלומי הראל)

"אמרתי לבעלי השליטה במילניום שאין מצב שכל הזמן נדרוך על המשקיעים"

בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד מילניום פוד־טק ובעלי השליטה בה נטען כי הם לחצו לכאורה לגייס כספים שלא לצורך תוך דילול המשקיעים הקיימים. זאת, לכאורה, רק כדי שבעלי השליטה יוכלו לגזור קופון על הגיוסים ודמי ניהול גבוהים   

בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בת"א מעניקה הצצה נדירה ומטרידה לקהל המשקיעים אל מאחורי הקלעים של אחת משותפויות ההשקעה הבולטות שהונפקו בתל אביב - ולרגעים אף הייתה הגדולה ביותר — מיליניום פוד־טק.
שותפויות ההשקעה בענף הטכנולוגיה (שותפויות מו"פ) הושקו בבורסה ב־2021-2020 כדי לאפשר למשקיעים להיחשף להשקעות בחברות טכנולוגיה פרטיות. יחידות ההשתתפות (יה"ש) של השותפויות נסחרות בתל אביב.
בד בבד, המשקיעים משלמים דמי ניהול קבועים למנהלי השותפויות ודמי הצלחה במקרה שהשותפות מממשת השקעה בחברה בשווי גבוה יותר משווי ההשקעה. מתוך 13 השותפויות שהונפקו, שבהן השקיעו היזמים והציבור 652 מיליון שקל, 12 הציגו תשואה שלילית מאז ההנפקה. אם כי מעבר לתוצאות הדלות, על פי התביעה שהגיש ילון להב, באמצעות עו"ד מור תגר ומשרד עוה"ד קלעי ורוזן, המנגנון שלפיו מורכבות השותפויות גורם לניגוד אינטרסים בין השותף הכללי, כלומר מייסדי הקרן ומנהליה, לבין ציבור המשקיעים. בעקבות ניגוד האינטרסים, טוען להב, גרמה מיליניום פוד־טק הפסד מצטבר של כמעט 108 מיליון שקל למשקיעים. להב תובע את השותפות, הדירקטוריון ובעלי השליטה (80%), יוסי תמר ושי ליאור, ב־2.5 מיליון שקל שהם הפסדו האישי כתוצאה מההשקעה.
על פי כתב התביעה, תמר וליאור בחרו "להגדיל את פוטנציאל רווחיהם מהשותפות, תוך ניצול לרעה של סמכויותיהם וקידום האינטרסים האישיים שלהם על חשבונם מחזיקי היה"ש. לטענתו, בעלי השליטה החליטו לבצע "גיוסי הון בניכיון על מחיר השוק של היה"ש, ובניכיון עמוק מאוד על השווי ההוגן של יחידות ההשתתפות, תוך דילולם המקפח של מחזיקי היה"ש שלא השתתפו בגיוסי ההון הנוספים".
מאז הנפקתה ביוני 2020 ביצעה מילניום פוד־טק, שנסחרת בשווי של 18 מיליון שקל, שלוש הנפקות מקפחות לכאורה בשוק, בשוויים נמוכים שהביאו בכל פעם לדילול המשקיעים הקיימים. עבור חלק מההנפקות קיבלו ליאור ותמר עמלה. כך לדוגמה, בדצמבר 2020 ביצעה הנתבעת הנפקה של 52.2 מיליון, לאחר שהנפיקה כבר ביולי ובאוגוסט 2020 יה"ש ב־42 מיליון שקל. תשקיף המדף לא נתן נימוק לצורך בגיוסים אלה, אולם תמר וליאור משכו לכיסם בגינן, על פי התביעה, 609 אלף שקל וכן הוצאות של 175 אלף שקל.
כאשר השותף הכללי מבצע הנפקה נוספת על ההנפקה הראשונית הוא למעשה מדלל את המשקיעים הוותיקים יותר ואת חלקם בתמורת הרווחים העתידיים שהשותפות עשויה להניב, תמורת הון חדש שיוזרם לשותפות. כאשר השותף הכללי מבצע הנפקה לפי שווי נמוך יותר מהשווי ההוגן או הנסחר של השותפות הוא פוגע פעמיים במשקיעים הוותיקים, מאחר שהוא גם מדלל את המשקיעים וגם לוחץ את המחיר הנסחר של השותפות כלפי מטה. אולם השותף הכללי נהנה מדמי ניהול גבוהים יותר שנגזרים מסך הכספים שהוזרמו לשותפות.
להב אף מספק שיחה מוקלטת שבה מודה חנן שניידר, מנכ"ל מילניום פוד טק לשעבר, כי השותפות בחרה לבצע הנפקות הוניות כאלה ללא תכלית. על פי שניידר "האמת שהם (בעלי השליטה, א"ע) לחצו שנגייס כסף ואנחנו אמרנו שאנחנו לא מוכנים לגייס כי יש מספיק כסף כדי לתמוך בחברות הפורטפוליו וסתם לדלל את המשקיעים זה לא מקובל עלינו (...). אני אמרתי לו 'תקשיב, אני לא מתכוון לגייס עוד כסף אלא להפך, אני מתכוון לעשות אקזיטים ולפחות 50% אנחנו נחלק. ואז הם באו ואמרו 'אדוני, לא מעניין אותנו כלום. תגייס כסף'. אז אמרנו 'בוא, אנחנו לא יכולים לעשות את זה למשקיעים. אין מצב שאנחנו כל הזמן נדרוך עליהם'."
שניידר כיהן כמנכ"ל החברה מהנפקת השותפות ביוני שנת 2020 ועד פיטוריו בסוף 2021. הפיטורים של שניידר נעשו, לטענת השותפות, מאחר שהראשון ביקש להנפיק שותפות מקבילה לשותפות בה כיהן. איתו עזב גם יוסי הלוי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי לשעבר במילניום פוד טק, שמוקלט כאומר שגיוסי ההון גרמו למתיחות עם המוסדיים. "מור היו מאד גדולים בנייר. אמרו לנו: 'חברה, יש לכם פורטפוליו מצוין, אל תעשו השקעות חדשות. תצטרכו להקים השקעות המשך, נגייס רק למשקיעים קיימים. אנחנו מאוד תמכנו בזה והשותף הכללי החביאו את זה".
ממילניום פודטק נמסר: ״אנחנו דוחים מכל וכל את הנטען בבקשה. תגובה מסודרת תועבר לבית המשפט״.