סגור
משקאות ספרינג של יפאורה משקות קלים
משקאות יפאורה. המכירות ירדו בכ־14% כשהמס היה בתוקף ב־2022 (צילום: עמית שעל)

ניתוח
אזהרת סוכר: שובה של המלחמה במשקאות הממותקים גובה מחיר כבד מיפאורה

המהלך של האוצר להחזיר את המס על משקאות ממותקים שלח גלי הדף בשוק, ומניות קרור וכרמל המחזיקות ביפאורה ירדו בחדות. אף ששובו של מס הסוכר מבורך, האוצר עדיין ממשיך לקדם מוצרים לא בריאים

כוונת משרד האוצר להחזיר את מס הקנייה על המשקאות ממותקים מטלטלת את שוק המשקאות הקלים. טיוטת הצו, שפורסמה ביום שישי, לביטול הפטור ממס החל מעוד כשבועיים, בשילוב אובדן הסכם הפצת מי עדן – מאיימת על תוצאות קרור אחזקות, שבשליטת שלמה רודב ורוני גת, המחזיקה ב־69.4% בחברת המשקאות יפאורה.
היום דיווחה החברה למשקיעים כי "השפעת טיוטת הצו האמור בשילוב עם סיום ההתקשרות עם מי עדן עלולה להוביל להשפעה לרעה מהותית עוד יותר בתוצאותיה של יפאורה ובהתאם בתוצאות החברה". נפגעת נוספת מהשבת מס הסוכר היא חברת כרמל קורפ, השולטת ביקבי כרמל העוסקת בייצור ושיווק יין ומחזיקה ב־30% מיפאורה.
הפגיעה שצופה יפאורה מבוססת על תוצאות 2022, שבה הוחל מס הסוכר, והחברה ספגה בעקבות כך ירידה של 13.85% במכירות, שהסתכמו ב־854 מיליון שקל, ושינוי בתמהיל המוצרים הנמכרים, שהתבטא במעבר של צרכנים למוצרים שאין עליהם מס כמו מים מינרליים וסודה. מניית קרור ירדה היום בחדות במסחר בבורסה ב־4.61% ומניית כרמל קורפ ירדה ב־3.22%.
אובדן הסכם ההפצה של מוצרי מי עדן, שהיוו כ־27% ממכירות יפאורה וכ־21% מהרווח הגולמי שלה, עלול כאמור להעצים את הפגיעה בחברה, שפעילותה בשוק המים המינרליים תתבצע רק עם מותג עין גדי, שבו היא שותפה ב־50%, והמחזיק בנתח שוק של 16.7% בלבד.
גם חברת המשקאות טמפו דיווחה כי להערכתה להטלת המס עלולה להיות השפעה לרעה על מכירותיה ותוצאות פעילותה, אלא שהחלטת מי עדן מספטמבר אשתקד להעביר החל מהחודש הבא את ההפצה של מוצריה לידי טמפו עשויה לקזז חלק מהפגיעה שהחברה אמורה לספוג כתוצאה מביטול הפטור ממס הקנייה (מס הסוכר).
עד כה פעלה טמפו בקטגוריית המים המינרליים בשוק הקמעונאי עם המותגים סן בנדטו ואקווה נובה, שאחזו יחד בנתח של 10.4%, ועל פי נתוני סטורנקסט גלגלו מתחילת השנה 581 מיליון שקל. במקביל טמפו פועלת בשוק המסעדות עם מותגי הפרימיום סן בנדטו, סן פלגרינו, אקווה פנה ופרייה. העברת הפצת מותג מי עדן, המוביל את המכירות בקטגוריה עם נתח של 38.2% בשוק הקמעונאי, תאפשר לטמפו להציג ללקוחותיה מותג מים שמוביל את השוק ומהווה חלופה בריאה, שעליה לא מוטל מס.
ביום שישי פרסם משרד האוצר טיוטת צו לביטול הפטור ממס קנייה על משקאות ממותקים בסוכר. זאת, בניגוד לכוונת האוצר וההנחיות שהועברו על ידי המשרד לרשות המסים בתחילת החודש. טיוטת הצו קובעת כי החל מינואר יוטל מס של 1 שקל לליטר על משקאות שבהם כמות הסוכר גבוהה מ־5 גרם ל־100 מ"ל משקה, ותרכיזים כמו ויטמינצ׳יק ימוסו ב־6 שקלים לליטר תרכיז.
מנגד נקבע בטיוטת הצו, כי יימשך הפטור ממס על משקאות במיסוי נמוך ובהם משקאות מתוקים, שבהם שיעור הסוכר נמוך מ־5 גרם ל־100 מ"ל משקה ומשקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר, כלומר משקאות הדיאט והזירו. מדובר בהחלטה שיש בה לגרום לצרכנים להגביר את צריכתם של משקאות המכילים ממתיקים, אף על פי שרק לפני כחצי שנה פרסם ארגון הבריאות העולמי מסמך הנחיות חדש, שבו הדגישו מומחי הארגון כי השימוש בתחליפי סוכר אינו מביא להפחתת אחוזי השומן בילדים או במבוגרים, ואף מגביר את הסיכון לסוכרת, למחלות לב ולתמותה מוקדמת.
ההחלטה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל את הפטור ממס הסוכר על משקאות ממותקים עומדת בניגוד גמור לעמדת השר עצמו, שרק לפני כשבועיים הנחה את רשות המסים להאריך את הפטור. ההחלטה פורסמה רגע לפני כניסת השבת, במטרה לעכב את תגובת חברי הכנסת החרדים, המתנגדים למיסוי המשקאות, במה שנראה כניסיון להפעיל עליהם לחץ להסכים לדחיית הבחירות המוניציפליות.
אלא שלעיתוי הפרסום יכולה להיות סיבה נוספת. ביוני האחרון הגישו חנוך ברקת, הפורום הישראלי לתזונה בת־קיימא, פרופ' אהרון טרואן ופרופ' נדב דוידוביץ עתירה לבג"ץ, בבקשה לחייב את שר האוצר ואת שר הבריאות לנמק מדוע לא להשיב את מס הסוכר. בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד חגי קלעי ויעל ויזל ממשרד עו"ד קלעי, רוזן ושות', נטען כי מכלול הנסיבות של ביטול הצו מלמד שבריאות הציבור, המושפעת עד מאוד מההחלטה, כלל לא נשקלה. "ההליך המינהלי סוטה, בצורה ניכרת, מהדרך התקינה להטלת מס או ביטולו, ולמעשה, די ברור כי לא התקיים איזה מהשלבים הדרושים לחקיקת משנה...ההחלטה על הצו נעשתה ללא עבודת מטה וללא תשתית עובדתית מספקת".
דיון בעתירה נקבע לינואר 2024, ופרסום טיוטת הצו לביטול הפטור ולהשבת המס יכול לייתר את הדיון ולחלץ את משרד הבריאות מהצורך לתמוך בביטול הצעד, שעליו עמל במשך תקופה ארוכה ואותו הסביר בתחלואה הגואה כתוצאה מהשמנת יתר של ילדים ומבוגרים בישראל.
סיבוב הפרסה של סמוטריץ', שכינה בעבר את המס שהוטל על ידי שר האוצר דאז אביגדור ליברמן בתקופת ממשלת השינוי "הזוי", נומק על ידי האוצר בכך ש"מאז ביטול המס חלה עלייה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 שבה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות".
בפועל, מדובר בשינויים מתונים הרבה יותר מכפי שמתארים באוצר. על פי נתוני סטורנקסט, בשנת 2022 נרשמה ירידה ריאלית (השינוי במכירות בניכוי העלייה במחיר) של 3.5% במכירות המשקאות, ואילו ב־11 החודשים הראשונים השנה נרשמה עלייה ריאלית מתונה של 2.4% במכירות ביחס לתקופה המקבילה ב־2022. מדובר בנתונים המתכתבים עם עמדתו של סמוטריץ', כפי שביטא בדיוני ועדת הכספים לפני הטלת המס. אז אמר סמוטריץ' כי המס לא יוביל לצמצום משמעותי של הצריכה של המוצר הנחשב כמזיק לבריאות: "המס בגובה 1 שקל לליטר לא יצמצם את הצריכה ואם זה יצמצם בטווח הקצר, מאוד מהר זה יעלה בחזרה".