סגור

"2021 לא תחזור": המנצחות הגדולות בשוק הפנסיה, הגמל להשקעה וההשתלמות

לאחר שנה חלומית בשווקים, מסתמן ש־2022 תגרום לחסכונות שלנו להתגעגע ל־2021. כלכליסט, בשיתוף קבוצת קלי, מסכם את השנה: אנליסט מוביל בתשואות קרנות ההשתלמות, הראל בקופות הגמל להשקעה ומיטב דש בפנסיה

שנת 2021 היתה שנה חלומית בשווקים. המדדים המרכזיים בבורסת ת"א — ת"א־125 ות"א־35 — עלו במעט יותר מ־30%, והמדדים המרכזיים בוול סטריט — נאסד"ק ו־S&P 500 — עלו בכ־21% ובכ־27% בהתאמה. מכאן שזו היתה שנה נהדרת גם עבור החסכונות של הציבור.
אולם מתחילת השנה הנוכחית השווקים מגלים עצבנות ותנודתיות, הן בישראל והן בארה"ב, על רקע הציפיות להעלאת הריבית במטרה להתמודד עם האינפלציה. כך שככל הנראה השנה הנוכחית תתקשה לשחזר את התוצאות החזקות של השנה הקודמת. "כלכליסט", יחד עם קבוצת קלי, מסכם את שנת 2021 בענפי החיסכון השונים ומנסה לצלול אל הערפל שמלווה את השנה הנוכחית.

פנסיה: שינוי דרמטי צפוי בשנתיים הקרובות

עולם הפנסיה צפוי להשתנות בשנתיים הקרובות. בחודשים הקרובים תבקש רשות שוק ההון לעדכן את המודל הצ'יליאני של חיסכון לפי גיל ותהפוך אותו למסלול לפי יעד פרישה. כלומר, אם לא יבקש אחרת, עמית הפנסיה יימצא בפנסיה לא על בסיס גילו, כנהוג היום, אלא על בסיס השנים שבהן הוא צפוי לפרוש בחלוקות של עשור (קרן לפורשים בין 2035 ל־2045, בין 2045 ל־2055 וכך הלאה). השינוי יביא לריבוי מסלולים ויצריך את החוסכים לבחון בצורה הדוקה יותר מי ממנהלי הכספים מתמחה בכל חתך גילאים לפי תשואה מתמשכת.

3 צפייה בגלריה
אינפו היקפי הנכסים
אינפו היקפי הנכסים
היקפי הנכסים

טרם השינוי, שנת 2021 היתה אחת השנים הטובות בענף הפנסיה. הקרנות לגילאי 50 עד 60 עלו בממוצע ב־13.8%, העלייה החדה ביותר מאז יישום המתווה הצ'יליאני בענף הפנסיה הישראלי. את התשואה הגבוהה ביותר הציגה הקרן של איילון מיטב מקיפה 60-50 (שלמרות שמה שייכת למיטב דש, שרכש אותה) שהשיאה תשואה של 16.6% ב־2021. קרן זו, עם נכסים בהיקף של כמעט 5.4 מיליארד שקל, השיאה תשואה של 40.54% בשלוש השנים האחרונות ‑ התשואה הגבוהה ביותר במסלול לטווח זמן זה. מנהל ההשקעות הראשי של מיטב דש גיא מני אמר ל"כלכליסט" כי השקעות מוקדמות שביצעה הקרן בתחום הלא סחיר, בשיעורים גבוהים יחסית למתחרים, נשאו פירות אשתקד. האחזקות של מיטב דש בנכסים לא סחירים כוללות בעיקר קרנות פרייבט אקוויטי, נדל"ן ותשתיות.
על פי מני, "בתחום הסחיר, מבחינת פיזור גיאוגרפי, היינו בחשיפה של 35% בישראל ו־65% בחו"ל. היינו מאוד סלקטיביים בבחירת מניות ואג"ח. בישראל השקענו בשיעורים גבוהים בבנקים, בעיקר הגדולים, הפועלים ולאומי, לצד השקעות בנדל"ן כמו מניות דמרי ומבנה. במניית אלעד מגורים השקענו בשיא המשבר וזה נתן דחיפה יפה לתשואה. באג"ח התמקדנו באיגרות ממשלתיות, קונצרניות לטווח קצר וצמודות מדד, על רקע התחזית שלנו לעלייה באינפלציה".
בדומה למוסדיים אחרים, גם במיטב דש התאכזבו מהחולשה בענף הקלינטק. לדברי מני, "הקלינטק לא עבד עבורנו כמו שציפינו. אף שהחברה שאנחנו מושקעים בה, אנלייט, השיגה תשואה חיובית ב־2021, תשואתה (14.2% — א"ע) היתה חלשה לעומת המדדים. עלויות האספקה גדלו לצד התעריפים שקטנו ‑ וזה פגע בחברות בענף, אם כי העולם צועד לאנרגיה מתחדשת והממשלות דורשות שינוי בענף ומעבר לאנרגיה נקייה, ולכן אנו מאמינים בסקטור".

מה מצפה לחוסכים בשנת 2022?

"2021 היא לא שנה שצפויה לחזור על עצמה, היא סטתה בתשואות לכיוון מעלה. התיקון החל לקראת סוף השנה, בהתאמות מחירים במניות הטכנולוגיה, שזולגות לשאר הסקטורים. השנה הזו תהיה יותר תנודתית. התיקון העיקרי בשווקים ייעשה על בסיס השינויים באינפלציה. כרגע אנחנו לא רואים רגיעה באינפלציה, כאשר מחירי כוח האדם, התובלה והאנרגיה ממשיכים לעלות. לכן, אנו צפויים להמשך השפעה שלילית על השווקים.
"בעקבות עליית המחירים, הבנקים המרכזיים יצטרכו להתאים את עצמם. כלומר להעלות ריבית ולצמצם מאזנים (פעולה שנעשית על ידי בנקים מרכזיים שבמסגרתה הם מוכרים אג"ח שהנפיקו על מנת להקטין את הנזילות ואת כמות הכסף במשק ולחזק את המטבע — א"ע). ככל שהמהלך יימשך, התנודתיות תימשך. יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי יצטרך להלך בין הטיפות של עצירת האינפלציה לבין פגיעה בצמיחה הכלכלית והחשש מפני גלישה למשבר. השאלה העיקרית שנוגעת לשווקים היא מתי האינפלציה תסתיים. הנחת העבודה שלנו היא שהאינפלציה תהיה גבוהה ב־2022 אבל תחל לדעוך לקראת סופה. זה אתגר לא קטן לבנקים המרכזיים, אבל אם הריביות לא יוזנקו, אלא יותאמו לצמיחה הכלכלית, נוכל לצלוח את השינוי".
אולי עדיף להקטין חשיפה לשוק המניות ולהמתין שתמונת המצב תתבהר?
"כרגע יש מימוש בריא. השוק עלה אשתקד ועכשיו הוא נרגע. לא צריך להיכנס לפאניקה. הרווחיות של החברות עדיין טובה וכבר נוצרות הזדמנויות בשווקים".
עד כמה הירידות בשוק ישפיעו על הכלכלה הריאלית בישראל?
"אי אפשר לנתק את הסקטור הפרטי מהסקטור הציבורי. השווי הגבוה מאוד של סבבי הגיוס בחברות ההייטק בשנה שעברה ככל הנראה יסתיים בשנה הקרובה. אם אנחנו לקראת ירידות חדות, המשק הישראלי ייפגע. זאת, מאחר שהעליות החדות של חברות הטכנולוגיה בנאסד"ק הביאו לרווחים גבוהים ולהתבססות הכלכלה המקומית על קטר ההייטק. כיום יש קורלציה חזקה בין נאסד"ק לבין הכלכלה הישראלית. אנחנו נרגיש את זה גם בתחום הנדל"ן, משום שתחושת העושר של עובדי סקטור ההייטק תסתיים והטירוף של זינוק מחירי הנדל"ן ייעצר".
במקום השני מבין קרנות הפנסיה נמצאת כלל פנסיה לבני 60-50, שהשיאה תשואה של 14.6% ב־2021. הקרן, עם נכסים בהיקף של 4.9 מיליארד שקל, השיאה בשלוש השנים האחרונות תשואה של 36.38%. במקום השלישי נמצאת הקרן של הפניקס, עם תשואה של 14.2% ב־2021. מסלול זה הוא אחד הקטנים בקרן הפנסיה של הפניקס, ומנהל נכסים בהיקף של 2.7 מיליארד שקל. הקרן השיאה תשואה של 35.88% בשלוש השנים האחרונות.
בחמש השנים האחרונות מובילה הקרן של מיטב דש, עם תשואה של 50.8%. זו הקרן היחידה שחצתה את גבול ה־50% בחמש השנים האחרונות. אחריה נמצאת הקרן של כלל ביטוח, עם כמעט 47%.
בדומה לענף הגמל, גם בענף הפנסיה, מי שסוגרת את טבלת התשואות היא אלטשולר שחם. הקרן, שמנהלת 3.56 מיליארד שקל במסלול הכללי, הציגה תשואה של 9.6% ב־2021 לעומת תשואה ממוצעת של 13.8% של הקרנות במסלול. בשלוש השנים האחרונות הקרן השיאה תשואה של 33.5%, בעוד הממוצע בענף עמד על 35.17%. למרות השנה החלשה יחסית, הקרן עדיין ממוקמת במקום השלישי בתשואה ל־5 השנים האחרונות עם 46.48%.
3 צפייה בגלריה
מימין אייל סיאני קוואליטי גיא מני מיטב דש נועם רוקח אנליסט  סמי בבקוב הראל
מימין אייל סיאני קוואליטי גיא מני מיטב דש נועם רוקח אנליסט  סמי בבקוב הראל
מימין: אייל סיאני, קוואליטי; גיא מני, מיטב דש; נועם רוקח, אנליסט; סמי בבקוב, הראל
(צילומים: אוראל כהן, מיטב דש)

קופות הגמל להשקעה: תשואה של 32% ב־5 שנים

קופות הגמל להשקעה הגיחו לעולם ב־2016, בעקבות יוזמת משרד האוצר להגדיל את היקף החיסכון של משקי הבית. ההטבה העיקרית של קופת הגמל להשקעה היא היכולת לחבר את הקופה לקרן הפנסיה וליהנות מגמלה בפנסיה ללא תשלום מס רווחי הון בשיעור של 25%. לאחר פתיחה מגומגמת, צמחו נכסי קופות הגמל להשקעה ל־34.4 מיליארד שקל, כש־14 מיליארד שקל מתוכם התווספו ב־2021. הצמיחה המואצת אשתקד נבעה לא רק מלקוחות חדשים, אלא גם מתשואה חיובית של הקופות. כאמור, 2021 היתה שנה חלומית בשווקים, כאשר הריבית הנמוכה והנזילות הגבוהה שהזרימו הבנקים המרכזיים צבעו את שוקי המניות בירוק בוהק. בהתאם, גם קופות הגמל להשקעה במסלול הכללי, שחשיפתן למניות נעה בין 45% ל־55%, רשמו תשואות דו־ספרתיות לאורך 2021. התשואה הממוצעת של קופות הגמל להשקעה במסלול הכללי הסתכמה בכמעט 13%. בשלוש השנים האחרונות הניבו הקופות תשואה ממוצעת של 35.3%. בחמש השנים הראשונות לפעילותן הניבו הקופות תשואה ממוצעת של 32.3%.
הקופה המצטיינת לשנת 2021 היא של חברת הביטוח הראל, עם תשואה של 15.4%. בשלוש השנים האחרונות השיאה הקופה תשואה של כמעט 34%. קופת הגמל של הראל מנהלת 1.1 מיליארד שקל ושיעור החשיפה שלה למניות עומד על 42%, שיעור נמוך יחסית למסלול. לדוגמה, הקרנות שהשיגו את התשואה השנייה והשלישית בטיבן, אשר מנוהלות באנליסט ובילין לפידות, מחזיקות במניות בשיעורים של 47% ו־48% בהתאמה.
סמי בבקוב, מנהל חטיבת ההשקעות בהראל, הסביר כי "מבנה תיק המניות שלנו היה ממוקד בישראל והשיג תשואה עודפת על פני מדד היחס ת"א־125. בנוסף, תיק הפרייבט אקוויטי שלנו הניב תשואה של 35%. אנחנו מניחים שתשואה זו תימשך גם בעתיד".
מה אתה צופה ב־2022?
"2022 שונה מאשתקד משום שהמדיניות המוניטרית והמדיניות הפיסקאלית פחות מרחיבות. להשקפתנו, הריבית בארה"ב תעלה לפחות ארבע פעמים השנה, והממשלות ייתנו תשומת לב בעיקר לגירעון בתקציב. גם שולי הרווח של החברות נשחקים. מאידך, העולם צומח ב־4% והחברות מגדילות את הרווחים. אז אמנם יש פחות רוח גבית לשווקים, אבל יש תנאי מאקרו סבירים בהחלט. לסיכום, שוק ההון יהיה חיובי ב־2022, אבל תנודתי יותר ופחות חיובי מ־2021".
במקום השני, כאמור, הקרן המנוהלת באנליסט. קופה זו, שמנהלת כמעט 700 מיליון שקל, השיאה תשואה של 14% ב־2021 ושל 37.4% בשלוש השנים האחרונות, מה שמציב אותה במקום השני בטווח הזמן הזה, במרחק ניכר מהמובילה, קופת הגמל של מור, שהשיאה תשואה של 54.11%. פרט להשקעות סחירות, התשואה הגבוהה של הקופה מוסברת גם בהשקעה בחברות פרטיות טרם הגעתן לשוק ההון, דרך הקצאת מניות פרטיות. בעקבות הגעתן של אותן חברות לבורסה, האחזקות של מור והחוסכים שלה זינקו. בטווח של חמש שנים, מובילה הקופה של אנליסט עם תשואה של 44.83%. סגניתה היא ילין לפידות עם תשואה של 43.55%.

3 צפייה בגלריה
אינפו כל המספרים של עולם החיסכון
אינפו כל המספרים של עולם החיסכון
כל המספרים של עולם החיסכון

הקופה החלשה ביותר ב־2021 היא אלטשולר שחם חיסכון פלוס כללי עם תשואה של 9.7%. קופה זו היא הגדולה ביותר במסלול באופן ניכר, ומנהלת כ־8.8 מיליארד שקל. הסיבה המרכזית לתשואת החסר היא החשיפה של אלטשולר שחם לשוק הסיני, שאליו מופנים 7% מנכסי בית ההשקעות. אלטשולר שחם הוא המוסדי הבולט בחשיפה לסין, בשל אמונה מבוססת אנליזה ששוק זה יוביל את הכלכלה העולמית בעתיד. כמו כן, אלטשולר שחם משקיע באג"ח שקליות במח"מ ארוך. הפוזיציה הזו היטיבה עם בית ההשקעות כל זמן שהציפיות לאינפלציה נמוכה נותרו על כנן. אולם כעת התהפכו הציפיות, ובהתאם מחיר האג"ח השקליות יורד.

השתלמות: התשואה הטובה ביותר מאז 2009

בדומה לקרנות הפנסיה וקופות הגמל להשקעה, קרנות ההשתלמות סיימו את 2021 עם התשואה הגבוהה ביותר זה 12 שנים. התשואה הממוצעת של 11 קרנות ההשתלמות הגדולות הסתכמה ב־14.25%.
הקרן המצטיינת של 2021 שייכת לאנליסט, עם תשואה של 15.6%. הקרן, בניהולו של נועם רוקח, היא קטנה יחסית ומנהלת כ־4.3 מיליארד שקל עם חשיפת יתר למניות (48%) לעומת המתחרות. רוקח אמר כי "2021 היתה שנה חריגה לטובה. שנה כזו מגיעה על פי רוב לאחר תקופות משבר. מדדי המניות והאג"ח הצמודות יתקשו לשחזר שנה כזו, בוודאי לא בשנה הנוכחית".
הקרן של מיטב דש היא הסגנית ל־2021 והמצטיינת מבין הקרנות הגדולות, שמנהלות יותר מ־7 מיליארד שקל. הקרן, בניהולו של גיא מני, עלתה ב־15.4%. במקום השלישי נמצאת הקרן של מור, בניהולו של אורי קרן, עם תשואה של 14.7%. מור הפכה להיות המגייסת הגדולה בשוק הגמל וקרן ההשתלמות שלה צמחה מ־2 מיליארד שקל ל־6.4 מיליארד שקל.
כאמור, המשקיעים עוד יתגעגעו לשנת 2021. זאת מאחר שנכון לכתיבת שורות אלו, תחילת 2022 היא תמונת מראה לתחילת 2021, עם ירידות חדות במדדים. נאסד"ק כבר הספיק לרדת ב־11.3% מתחילת השנה ומדד S&P 500 ירד ב־7.47% באותה תקופה. גם מדדי ת"א־35 ות"א־125 ירדו ב־4.5% וב־3.9% בהתאמה.
הירידות החזקות בימים האחרונים גורמות באופן טבעי לבהלה בציבור, שעלולה להתבטא גם בחסכונות הפנסיוניים שלנו, החשיפה העיקרית למניות של רוב הציבור. עם זאת, הרחבת הפריזמה בנוגע לביצועי קופות הגמל השונות בשני העשורים האחרונים, תדגיש את החשיבות של חיסכון לטווח ארוך ללא קשר לתנודתיות בשווקים. על פי הנתונים של אייל סיאני, סמנכ"ל סוכנות הביטוח קוואליטי, "ב־23 השנים האחרונות קופות הגמל הניבו תשואה ממוצעת שנתית של 7.02% בכל המסלולים באופן מצרפי, כאשר רוב הכסף ישב במסלול הכללי. מתוך 23 שנים, רק ארבע הסתיימו בירידות, בשיעור ממוצע של 5.65% בשנה. הבשורה הטובה: השנים העוקבות לאחר שנת ירידות היו פוריות במיוחד, עם עליות ממוצעות של 16.61% בשנה".