סגור
בייננס
בייננס (רויטרס)

סנקציות? בייננס ביצעה עסקאות עם איראן בשווי 8 מיליארד דולר

לפי תחקיר ברויטרס, זהו הסכום שעבר מאז שנת 2018 בין ענקית הקריפטו לבין המדינה הסוררת על אף צעדי הענישה שהשיתה ארה"ב; כמעט כל העסקאות בוצעו דרך פלטפורמת המסחר הגדולה באיראן - נוביטקס, שמפרסמת טיפים לעקיפת הסנקציות

ענקית הקריפטו בייננס (Binance) ביצעה מאז 2018 עסקאות הקשורות לאיראן בשווי של כ-8 מיליארד דולר, זאת על אף הסנקציות שהשיתה ארה"ב נגד המדינה, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס.
על פי נתונים שאספה חברת Chainalysis, המתמחה במחקר בלוקצ'יין, כמעט כל הכספים המדוברים עברו בין בייננס ופלטפורמת המסחר בקריפטו הגדולה באיראן, נוביטקס (Nobitex). באתר של נוביטקס אף מפרסמים טיפים לעקיפת הסנקציות.
75% מהכספים האיראניים שעברו דרך בייננס היו במטבע קריפטו קטן יחסית בשם טרון (Tron), שמעניק למשתמשים גם אופציה להסתיר את זהותם. שאר העסקאות היו במטבעות ביטקוין, את'ר, טטר, XPR ולייטקוין.
חשיפה זו של רויטרס מגיעה בשעה שמשרד המשפטים האמריקאי חוקר הפרות אפשריות של חוקי הלבנות הון על ידי בייננס - הפלטפורמה ששולטת בתעשיית הקריפטו ובעלת מעל 120 מיליון משתמשים.
מבייננס נמסר בתגובה על החשיפה החדשה כי היא "אינה חברה אמריקאית, בניגוד לפלטפורמות אחרות שיש להן חשיפה לאותן ישויות שארה"ב השיתה עליהן סנקציות. אולם נקטנו בצעדים להגביל את החשיפה שלנו לשוק האיראני".
לפי הנתונים, מאז אוגוסט 2021 הפלטפורמה עיבדה עסקאות בשווי של קרוב ל-1.05 מיליארד דולר ישירות מנוביטקס ופלטפורמות מסחר איראניות אחרות, ומאז יולי מדובר ב-80 מיליון דולר.
מהתחקיר של רויטרס עולה כי סכום כולל של 2.95 מיליארד דולר בקריפטו עבר ישירות בין פלטפורמות איראניות ובייננס מאז 2018. 5 מיליארד דולר נוספים הועברו בין הפלטפורמות האיראניות ובייננס באמצעות חברות ביניים. לטענת הרגולטורים, תזרימים "עקיפים" מסוג זה אמורים להוות תמרורי אזהרה לפלטפורמות הקריפטו כסימן להלבנות הון אפשריות ועקיפת סנקציות. בנוביטקס ממליצים ל-4 מיליון הלקוחות שלהם להימנע מ"העברות ישירות" של קריפטו בין איראן ופלטפורמות זרות כדי "לשמור על הביטחון".
מהנתונים עולה כי הנפח הכולל של עסקאות איראניות שעברו דרך בייננס הוא גדול בהרבה מאשר בכל פלטפורמה אחרת. פלטפורמות נוספות שפופולאריות בקרב משתמשי נוביטקס כוללות את KuCoin שבסיסה בסיישל ועיבדה עסקאות בשווי 820 מיליון דולר.
לטענת עורכי דין המתמחים בסנקציות, העסקאות האיראניות עליהן דיווחו ברויטרס מעמידות את בייננס בסכנה לסנקציות "משניות" מצד ארה"ב שעלולות לחסום את הגישה של החברה למערכת הפיננסית האמריקאית. רק לאחרונה פורסם כי משרד האוצר האמריקאי הטיל קנס של 29.3 מיליון דולר על פלטפורמת המסחר בקריפטו ביטרקס (Bittrex) בגין הפרת סנקציות, בהן כאלו שאוסרות על חברות אמריקאיות מלעשות עסקים עם גורמים באיראן, סודן, סוריה, קובה וחצי האי קרים.