סגור
מימין: גיל דויטש רוני בירם ו נבות בר מייסדי קרן קיסטון
מימין: גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר, מייסדי קרן קיסטון (צילום: שי שברו)

התפוצצה העסקה שהקפיצה את תוצאות קיסטון במחצית

קרן הריט להשקעה בתשתיות דיווחה כי לא תצא לפועל העסקה שבמסגרתה קרן השקעות אירופית גדולה תשקיע בחברה הבת הספרדית של קיסטון - ארנובום; בשיחה עם "כלכליסט" הבהירה קיסטון שהפסקת המו"מ התבצעה משום שהקרן האירופית לא התקדמה בקצב מספק

נתק חשמלי בספרד: קרן הריט להשקעה בתשתיות קיסטון דיווחה לפנות בוקר על כך שלא תצא לפועל העסקה במסגרתה קרן השקעות אירופית גדולה (שאת זהותה מעולם לא חשפה), תשקיע בחברה-הבת הספרדית של קיסטון - ארנובום (Eranovum). האחרונה מפעילה ומתקינה עמדות טעינה לרכב חשמלי בחניונים ציבוריים. המניה של קרן הריט מגיבה בירידה של 3.6% בבורסת ת"א.
בסוף חודש אפריל האחרון דיווחה קיסטון, שהוקמה על ידי גיל דויטש, רוני בירם והמנכ"ל נבות בר, על כך שהחברה-הבת הספרדית, שבה היא מחזיקה כיום 39%, חתמה על מזכר הבנות לא מחייב מול קרן השקעות אירופית גדולה שמתמחה בתחום האנרגיה המתחדשת. במסגרת מזכר ההבנות הקרן אמורה היתה להשקיע בחברה 20 מיליון יורו לפי שווי של 200 מיליון יורו לפני הכסף, כך שלאחר העסקה, שווי אראנובום יעמוד על 220 מיליון יורו.
באותה העת דיווחה קיסטון כי "תנאי העסקה מהווים אינדיקציה לרישום רווח שיכול ויגיע עד לכ-290 מיליון שקל על ידי החברה". כמה ימים לאחר הדיווח על מזכר ההבנות, בצמוד לפרסום הדו"חות של הקרן, פורסמה הערכת שווי לחברה-הבת הספרדית שבוצעה על ידי BDO. קיסטון רכשה נתח של 30% מהחברה במרץ 2022 בהשקעה של 41.2 מיליון שקל. לפי הערכת השווי של BDO, שווי האחזקות של קיסטון הוא 24 מיליון יורו ושווי האופציות שבידיה עומד על 15.5 מיליון יורו.
בדו"חות הרבעון הראשון, קיסטון כבר רשמה את האחזקה שלה בחברה לפי שווי של 155 מיליון שקל. כלומר, השווי ההוגן עלה ב-113.8 מיליון שקל. בדו"חות הרבעון השני, השווי כבר עלה ל-179 מיליון שקל, אולם הדבר נעשה בשל הגדלת ההשקעה, שהביא אותה מאחזקה של 30% לאחזקה של 39%, כך שהיקף ההשקעה הכולל בארנובום עומד על 65 מיליון שקל.
השערוך כלפי מעלה של האחזקה בארנובום הייתה אחת משתי הסיבות המרכזיות לצמיחה בהכנסות של קיסטון במחצית הראשונה של השנה. את ששת החודשים הראשונים סיימה קיסטון עם הכנסות של 126.3 מיליון שקל, פי 2.2 בהשוואה להכנסות של 57.8 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022. בדו"ח הדירקטוריון כתבה קיסטון כי ההכנסה נובעת בעיקר מהשינוי בשווי ההוגן של השקעות החברה באגד וארנובום".
ואכן, גם אגד, שאת השליטה (60%) בה רכשה הקרן יחד עם קרנות הפנסיה של המורים והגננות בסוף 2022 לפי שווי של כ-5 מיליארד שקל, כבר הגיעה לשווי של 5.6 מיליארד שקל בהערכת השווי שבוצעה על ידי BDO גם כן.
לפי הדיווח של קיסטון לבורסה, הסיבה לכך שהמגעים מול אותה קרן אירופית, שזהותה מעולם לא נמסרה לציבור, הופסקו משום שארנובום החליטה "לפעול לגיוסו של סכום גדול באופן משמעותי מסכום ההשקעה במכתב הכוונות שנחתן עם קרן ההשקעות, ובלוח זמנים קצר יותר מזה שנצפה במכתב הכוונות". עוד ציינה קיסטון כי הקרן המדוברת הביעה עניין "לבחון את שילובה בגיוס ההון המוגדל של החברה".
בשיחה עם "כלכליסט" הבהירה קיסטון שהפסקת המשא ומתן בין הצדדים התבצעה משום שהקרן האירופית לא התקדמה בקצב מספק לטעם קיסטון, והיא הדגישה שהערכת השווי של ארנובום, שהקפיצה את תוצאות המחצית, אינה קשורה כלל למזכר הכוונות שנחתם מול הקרן והיא בוצעה באופן עצמאי.
אלא שעיון בהערכת השווי, מגלה מציאות שונה מעט. כן, מעריך השווי העריך את החברה גם על בסיס שיטת המכפילים, כלומר, על בסיס הביצועים העסקיים-פיננסיים שלה, אך הוא העניק משקל משמעותי גם למזכר הכוונות שנחתם מול הקרן האירופית. למעשה, את רוב המשקל, 75%, הוא העניק למזכר הכוונות מול הקרן.
וכך כתב מעריך השווי בהערכת השווי: "על מנת לקבוע את השווי ההוגן של ההשקעת קיסטון בחברה, בחרנו לבצע את הערכת השווי תוך שקלול שתי הגישות – חילוץ השווי הנגזר ממזכר הכוונות שנחתם מול המשקיע, וזאת בהתאם להנחת ההנהלה נכון למועד הערכת השווי כי הסיכוי שהשקעה תתבצע הוא גבוה ועומד על הסתברות של 70%-80%. לטובת הערכת השווי הערכנו הסתברות של 75%. יחד עם זאת, היות ומזכר ההבנות אינו מחייב את המשקיע, ישנו סיכוי שהיא לבסוף לא תבוצע, או שתנאי ההסכם הסופי יהיו שונים ממזכר ההבנות. לאור האמור, בהסתברות המשלימה ביצענו הערכת שווי לפי גישת מכפילים לפי חברות השוואה בתחום פעילותה של ארנובום".
לאחר מכן, הודיעו מעריכי השווי כי על בסיס ההסתברות להשלמת העסקה והשיחות עם הנהלת החברה, שווי האחזקות של קיסטון ב-Eranovom מסתכם ב-24 מיליון יורו.
מכיוון שקיסטון דיווחה לבורסה שהסיבה להפסקת המגעים היא קיומו של סבב גיוס גדול יותר, סביר להניח שהתפוצצות העסקה במבנה הנוכחי לא תביא לפגיעה בתוצאות הכספיות של קיסטון, שכן אם ארנובום תבצע גיוס גדול יותר לפי שווי דומה לזה שהוסכם במזכר ההבנות או שווי גבוה יותר, קיסטון לא תידרש לבצע שערוך כלפי מטה של שווי ההשקעה, והיא אף עשויה לבצע שערוך נוסף כלפי מעלה. כמו כן, גם הערכת השווי לפי שיטת המכפילים העניקה לארנובום שווי דומה לזה שנגזר מהשווי בעסקה שלא יצאה לפועל.
ארנובום הוקמה בשנת 2021 והיא עוסקת בהקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים באזורים אורבניים בספרד. לפי הערכת השווי שביצעה BDO, מאז הקמתה, חתמה ארנובום על 1,320 הסכמים להקמת עמדות טעינה, ונכון למועד הערכת השווי יש לה 170 עמדות טעינה פעילות ו-102 שקיבלו אישור להתחבר לרשת החשמל. ארנובום מתכננת להגיע לפריסה של 9,000 עמדות טעינה עד לשנת 2026.
את המחצית הראשונה של 2023 סיימה ארנובום עם הכנסות של 88 מיליון שקל, פי 4.9 בהשוואה להכנסות של 18 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022. עם זאת, בשתי המחציות החברה הציגה הפסד תפעולי וכן הפסד תפעולי-תזרימי (EBITDA). במחצית הראשונה של 2023 ההפסד התפעולי הסתכם ב-5.1 מיליון שקל, והוא היה עמוק מהפסד תפעולי של 1.3 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022. ה-EBITDA היה שלילי ברמה של 4.6 מיליון שקל, עמוק יותר מנתון של 1.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה.