סגור
העיתון הדיגיטלי
24.04.25
דינה בן טל גננסיה מנכ"לית אל על 1
דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על. הרוויחה 5.3 מיליון שקל מהמכירה (צילום: גיא כושי ויריב פיין)

בשוק ראו את מכירת מניות אל על בידי המנכ"לית כאיתות שלילי והמניה ירדה ב־4%

דינה בן טל גננסיה מימשה אופציות ומכרה את המניות ב־8 מיליון שקל. בשנה האחרונה מניית חברת התעופה זינקה ב־122% בשל תוצאות שיא שהושגו בזכות מחירים גבוהים. אל על צופה צמיחה מתונה בשנים הבאות 

מניית חברת התעופה אל על ירדה אתמול בבורסת ת"א ב־4.2% במחזור גבוה של 48.8 מיליון שקל – 68% מעל הממוצע היומי שלה ב־90 הימים האחרונים. ברקע: מימוש מניות על ידי המנכ"לית דינה בן טל גננסיה ועוד בכירים בחברה, מה שאותת לשוק כי ייתכן שבהנהלה סבורים שהעליות החזקות במניית חברת התעופה מיצו את עצמן.
לפי הדיווח של החברה, בן טל גננסיה מימשה חלק מחבילת האופציות שברשותה, המירה את האופציות למניות ומיד מכרה את אותן מניות. היא מכרה 693.3 אלף מניות במחיר של 11.55 שקל למניה, בדומה למחיר השוק טרם הירידה במניה, בתמורה כוללת של 8 מיליון שקל. האופציות האלו ניתנו למנכ"לית בדצמבר 2022, ומחיר המימוש שלהן עומד על 3.89 שקלים, כך שהרווח של בן טל גננסיה מהמכירה עומד על 5.3 מיליון שקל.
בנוסף, סמנכ"ל הסחר שלמה זפרני מכר מניות ב־1.2 מיליון שקל, ועמרי כהן, שפרש לאחרונה מתפקידו כסמנכ"ל תפעול ראשי, מכר מניות ב־4 מיליון שקל. לכל אחד מהם נותרו מניות בשווי של כ־2 מיליון שקל.
מנגד, משפחת רוזנברג מימשה אופציה ורכשה עוד מניות בסכום של 60 מיליון שקל, לפי מחיר של 5.66 שקלים למניה, כך שהיא כבר מורווחת בכ־50% על ההמרה הזו, וכעת שיעור ההחזקה של המשפחה בחברה עלה מ־47% ל־48%. היו"ר עמיקם בן צבי לא מימש בשלב זה אופציות, הגם שהוא מחזיק באופציות בשווי של כ־6 מיליון שקל.
כאמור, בשוק ראו במימוש של המנכ"לית איתות לכך שייתכן שהחגיגה של אל על לא תוכל להימשך עוד הרבה. עד לפתיחת יום המסחר אתמול מניית חברת התעופה הגדולה בישראל המריאה ב־12 החודשים האחרונים ב-122% ושווי השוק שלה הגיע ל־5.9 מיליארד שקל. זאת על רקע תוצאות שיא שהציגה לאורך שנת 2024. ההכנסות שלה בשנה שחלפה ניתרו ב־37% והסתכמו ב־3.4 מיליארד דולר, והרווח הנקי זינק פי 4.7 והסתכם ב־545 מיליון דולר.
הזינוק בתוצאות הוא תולדה של העובדה שבשל המלחמה, שהובילה לכך שחברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לישראל באופן כמעט גורף, אל על הפכה למלכה הבלתי מעורערת של נתב"ג ובפועל לברירת המחדל של הישראלים, ששילמו מחירים גבוהים מאוד עבור כל כרטיס, ואלו נתמכו על ידי זינוק בשיעורי התפוסה. שיעורי התפוסה באל על ב־2024 הגיעו על פי דיווחיה ל־93.8% לעומת 86.3% בשנה שלפניה.
נתח השוק הכולל של אל על בנתב"ג עמד על 47.5% בסיכום 2024, בעוד בשנה שקדמה לה הוא היה 26.3%. אבל את הבוננזה האמיתית אל על מימשה בקווים הרווחיים ביותר, למשל לצפון אמריקה. כך, הנתח של אל על והחברה־הבת סאן דור בקווים מישראל לצפון אמריקה הגיע ל־90.7% בשנת 2024 לעומת נתח של 42.3% בשנת 2023. ברבעון הרביעי של 2024 הגיע נתח השוק של אל על בקווים האלה ל־97.5%.
אך ממש השבוע חזרה הענקית האמריקאית יונייטד איירליינס לטוס לישראל, ובאל על נערכים לכך שהמלחמה לא תימשך לנצח, וייתכן שמימוש המניות על ידי המנכ"לית קשור לכך. בהתאם, בתוכנית האסטרטגית שהציגה במקביל לדו"חות החברה מעריכה שעד שנת 2027 ההכנסות שלה עשויות להיות נמוכות יותר מאלה שהיא הציגה השנה — כלומר היא מודעת לכך שהמלחמה והפסקת הטיסות של החברות הזרות לישראל היטיבו איתה — אך ב־2028 הן יסתכמו ב־3.7 מיליארד דולר וב־2030 כבר יעלו על 4 מיליארד דולר. כלומר, אל על מאמינה שתוכל לשמור על התוצאות שהציגה השנה, אך קצב הצמיחה יהיה נמוך משמעותית. לשם המחשה, ההכנסות ב־2028 צפויות להציג צמיחה של 8.8% בלבד בהשוואה ל־2024, שהציגה זינוק של 37% בהשוואה לקודמתה.