סגור

כבר לא בידי מקורות: הושלם המכרז להפרטת מתקן ההתפלה באשדוד

מקורות השלימה את העברת האחריות על מתקן ההתפלה לחברות שפיר ו-GES, ששילמו על הזיכיון להפעלתו 870 מיליון שקל. הזוכות יוכלו להקים בשטח תחנת כוח קונבנציונלית בנוסף למתקן. כעת כל חמשת מתקני ההתפלה הגדולים בישראל לא מופעלים בידי חברות ממשלתיות

חברת מקורות השלימה ביום חמישי האחרון את השלב האחרון בהעברת האחריות על מתקן ההתפלה באשדוד לחברות שפיר ו-GES. מדובר במתקן ההתפלה הגדול האחרון שנותר בבעלות המדינה, כך שכיום כל חמשת המתקנים המרכזיים בישראל מופעלים בשיטת BOT (בנה, הפעל, העבר). החברות המפעילות שילמו על הזיכיון להפעלת המתקן כ-870 מיליון שקל, כאשר 312 מיליון שקל יועברו לקופת המדינה. בנוסף למתקן המים, יוכלו הזוכות במכרז להקים בשטח תחנת כוח קונבנציונלית בהספק של 100 מגה וואט.
כ-85% ממשק המים בישראל מבוסס על מתקני ההתפלה לאורך חופי הים התיכון. זה נתון חסר תקדים בעולם המאפשר תכנון ארוך טווח של משק המים ואבטחת אספקה רציפה ובטוחה שלהם. יתרה מזאת, כיום מתוכננים שני מתקני התפלה נוספים בגליל המערבי ובשורק. לאחר הקמתם, כמעט כל משק המים הישראלי יהיה מבוסס על מתקני התפלה. ניתן לראות את חשיבות מתקני ההתפלה לאור גלי החום הקיצוניים ששוטפים את אירופה כיום. גלי החום, וההתייבשות הנרחבת של מקורות מים רבים ביבשת, הובילו לקשיים באספקת המים בחלקים מסוימים במדינות בדרום היבשת כגון צרפת ואיטליה.
לטענת אלון רז, מנכ"ל מקורות ייזום שכיהן כיו"ר ועדת המכרזים, ההליך למכירת מתקן ההתפלה באשדוד היה אחד המורכבים והארוכים שנעשו במשק הישראלי. את הליך המכרז ליוו יועמ"ש מקורות חניה זיכל, עו"ד צביקה פרידמן ועו"ד אדם איתן ממשרד הרצוג ועו"ד אלה גור ממשרד קפלן אלון גור.