סגור

שינוי מגמה: השקל נחלש אחרי הודעות הריבית בבריטניה ובאירופה

היורו עולה ל-3.53 שקלים, אחרי שירד מוקדם יותר ל-3.51 שקלים; הדולר נסחר תמורת 3.11 שקלים; פסגות: "האינפלציה בישראל ממש לא אמרה את המילה האחרונה - בסופו של דבר היא לא תוכל להתחמק מהמגמות בעולם"; העלאת הריבית המפתיעה בבריטניה מקפיצה את הליש"ט ל-1.33 דולרים

הודעת הבנק המרכזי של אנגליה כי הריבית במשק תעלה ל-0.25% מקפיצה את המטבע הבריטי בעולם - הליש"ט עולה ל-1.33 דולרים. ובשוק המקומי - היורו עולה ל-3.53 שקלים אחרי השער היציג, מוקדם יותר ירד ל-3.51 שקלים. גם שם התפרסמה החלטת ריבית - ללא שינוי כצפוי. הדולר נסחר תמורת 3.11 שקלים. אמש פרסם הפד את החלטת הריבית - צפוי להעלות אותה בשנה הבאה לא פחות משלוש פעמים, לעומת ההודעה הקודמת כי תעלה רק פעם אחת.


בישראל, מדד המחירים לצרכן ירד בנובמבר ב-0.1%, בהמשך לעלייה של 0.1% שנרשמה באוקטובר - הכלכלנים ציפו כי לא יירשם שינוי במדד. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.5%, וב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2021 לעומת נובמבר 2020) עלה המדד ב-2.4%.
במקביל מעבר לים - הפד הודיע על הכפלת סכום ההפחתה החודשית ברכישות שלו, מ-15 ל-30 מיליארד דולר – צעד שמקדים את מועד סיום הרכישות לחודש מרץ 2022, מול יוני בתוכנית הקודמת.
עוד הודיע הבנק המרכזי של ארה"ב כי הוא מצפה כאמור לבצע 3 העלאות ריבית במהלך השנה הבאה, מול העלאה אחת בתחזית הקודמת שלו. הפד העלה את תחזית האינפלציה ב-2022 ל-2.6%, מול 2.2% בתחזית קודמת.
היום התפרסמו הודעות ריבית של הבנק האירופי והבנק של אנגליה, ב-14:45 בבריסל, ב-14:00 בלונדון. בשני המקרים, לא היה צפוי שינוי בגובה הריבית, שתישאר באירופה ברמה האפסית ובאנגליה ברמה של 0.1% (אך אנגליה כאמור הפתיעה).
לדברי גיא בית אור, הכלכלן הראשי בפסגות, "בגזרה הישראלית, לא ממש מודאגים מאינפלציה עם מדד שהפתיע כלפי מטה. מה אפשר ללמוד מהמדד הזה? המצב מורכב. זהו החודש השני בו אנו רואים את המדד מפתיע לכיוון הנמוך כאשר הטעויות מגיעות בעיקר מסעיפים שנוטים לתנודתיות גבוהה במיוחד בישראל כמו פירות וירקות, נסיעות לחו"ל והארחה ונופש שהתנודתיות בהם במשבר הקורונה רק התגברה".
בה בעת, מבהיר בית אור: "מגמות העומק בהחלט מאותתות על לחצים אינפלציוניים שנבנים במשק הישראלי - בין אם זה סעיף הדיור שהפתיע כלפי מעלה, מחירי ריהוט וציוד לבית שממשיכים לזנק או מהאינדיקציות ממדד המחירים ליצרן שממשיך לעלות בקצב מהיר במיוחד.
לפיכך, על אף העובדה שאנו אחרי שני מדדים נמוכים מהצפוי, האינפלציה בישראל ממש לא אמרה את המילה האחרונה ובסופו של דבר גם ישראל לא תוכל להתחמק מהמגמות האינפלציוניות המשמעותיות בעולם. אחרי הכל, הערב הפד האיץ משמעותית את סיום תוכניות התמיכה רק בגלל שהוא מודאג כל כך מהאינפלציה שמורגשת היטב בארה"ב וברוב העולם המפותח".
המהלך המוניטארי בארה"ב
"הודעת הפד תוקשרה היטב על ידי בכריו ובשיח התקשורתי שקדם לה ולכן אינה מפתיעה בחלקיה השונים", אומר רונן מנחם, הכלכלן הראשי במזרחי טפחות. מנחם מפנה את תשומת הלב להתייחסות הפד לשוק התעסוקה:
"הבנק אומר כי התעסוקה התחזקה בחודשים האחרונים ושיעור הבלתי מועסקים ירד משמעותית. בהודעה הקודמת הדברים לא נאמרו והדבר משקף את הירידה המהירה בשיעור האבטלה בשלושת החודשים האחרונים. זו נקודה מהותית כי מאז פרץ המשבר שידר הפד שיעד התעסוקה בראש מעייניו ואף אמר כי יסכין עם אינפלציה גבוהה יותר מהיעד.
לגבי האינפלציה, כפי שהיה צפוי, כבר לא נכתב כי האינפלציה המואצת משקפת ברובה גורמים שעשויים להיות זמניים, אלא פשוט שהיא מואצת. למרות שאין זו הפתעה, מדובר בשינוי בולט, לאחר שעד לא מזמן טען ה-Fed כי האינפלציה נמוכה מהיעד, גם כשעברה אותו בבירור. עדיין, התאוצה באינפלציה נזקפת לחובתם של חוסר שיווי משקל בין הביקוש להיצע בקשר עם המשך המגפה (צד ההיצע) ופתיחת המשק המחודשת (צד הביקוש). להערכתנו, החלק הקשור בהיצע צפוי להתפוגג בשנה הבאה, ולהוביל לירידה כוללת בשיעור האינפלציה, כפי שאכן צופה הפד".
1 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב ארה"ב  וושינגטון
ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב ארה"ב  וושינגטון
ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב ארה"ב וושינגטון
(צילום: איי אף פי)