סגור

כצמן שם ברקס להנפקת הפעילות בברזיל: "נמתין עוד כמה חודשים"

חברת הנדל"ן המניב החליטה לבטל את ההנפקה, בהמלצת החתמים המקומיים בברזיל, בעקבות תנאי הבורסה שם. מניית גזית גלוב איבדה היום 6.5% מערכה; מדד הדגל של בורסת סאו פאולו נפל ב-11% מתחילת השנה

גזית גלוב דיווחה היום (ד') כי היא עוצרת את ההנפקה שתכננה לקרן ריט לנכסים שלה בברזיל, וזאת בשל תנאי הבורסה שם.
חברת הנדל"ן המניב והמרכזים המסחריים הודיעה למשקיעים בארץ כי בהמלצת חתמי ההנפקה שם — בנקו ברדסקו ובי.טי.ג'י פרקטואל — היא החליטה לא לפרסם את התשקיף הסופי להנפקת גזית מולס בבורסת סאו פאולו.
1 צפייה בגלריה
טופ סנטר מרכז מסחרי של גזית גלוב בסאו פאולו
טופ סנטר מרכז מסחרי של גזית גלוב בסאו פאולו
מרכז מסחרי של גזית גלוב בסאו פאולו
(צילום: גוגל סטריט וויו)
בפברואר 2021 הודיעה גזית גלוב על מהלך משולב בשוק ההון הברזילאי לגיוס חוב ולהנפקת מרבית נכסיה – 5 מתוך 7 המרכזים המסחריים שהיא מחזיקה ומנהלת שם. את גיוס החוב, בהיקף של 650 מיליון ריאל ברזילאי (405 מיליון שקל במועד הגיוס), השלימה במאי שנה שעברה. באוקטובר האחרון היא הגישה טיוטת תשקיף מעודכנת להנפקה, וקיבלה את אישור רשות ניירות הערך במדינה, שמאפשר השלמת המהלך בתוך 180 יום.
בחודשים האחרונים נשחק מדד הדגל של בורסת סאו פאולו, ה־BOVESPA, שאיבד מתחילת השנה 11% מערכו, ומאז שיאו האחרון ביוני אשתקד 18%. שוק ההנפקות בברזיל קפוא כרגע, ואם גזית גלוב היתה מתעקשת לבצע את ההנפקה, היא היתה נאלצת לבצע חיתוך חד בשווי. לכך יש להוסיף את הריאל הברזילאי, שנשחק כמו מרבית המטבעות בעולם בשיעור חד מול השקל. בתוך שנה הוא איבד 7.6% מערכו, ובתוך שנתיים ירד בחמישית מערכו מול השקל.
בגזית גלוב מממשים בעצם החלטה אסטרטגית שקיבלו לעזוב את השוק הברזילאי, והדרך היא באמצעות ההנפקה של קרן הריט גזית מולס. במסגרת ההנפקה תוכננה מכירה של 25%–49% ממניות קרן הריט, וגזית גלוב בנתה על תמורה של 530 מיליון עד 1.04מיליארד ריאל ברזילאי, שהם בין 300 ל־590 מיליון שקל לפי יחס המטבעות כיום.
גזית גלוב מחזיקה בשבעה נכסים מניבים בסאו פאולו, וכרגע לא מוטלות מגבלות כלשהן על הפעילות במרכזים המסחריים שלה בברזיל. מייסד ומנכ"ל החברה חיים כצמן אף ביקר שם לפני כחודש והתרשם מהפעילות. עם זאת, גל האומיקרון טרם הגיע לברזיל, ששיעור המחוסנים בה גבוה יחסית לגודל האוכלוסייה, המונה 212 מיליון איש — 70% במנה שנייה.
כצמן אמר היום לכלכליסט: "דחינו את ההנפקה כי בתנאי שוק ההון בברזיל לא יכולנו למקסם את השווי. גזית פועלת להנפקה והצעת מכר כחלק מהאסטרטגיה שלה להקטנת החשיפה בברזיל במחיר מלא, ואין לנו בעיה להמתין עוד כמה חודשים". לדבריו, "כפי שמופיע בדו"חות הכספיים שלנו, לגזית גלוב רמת נזילות גבוהה מאוד, שמאפשרת לה לשרת את כל התחייבויותיה לפחות בשלוש השנים הבאות. השלמת עסקת אטריום, שצפויה להיסגר ב־18 בפברואר הקרוב, תגדיל עוד יותר את נזילות הקבוצה ואת גמישותה הפיננסית".
שווי נכסי החברה בברזיל, במונחים שקליים, עמד בסוף ספטמבר האחרון על 2.41 מיליארד שקל. מדובר בנכסים ששטחם 179 אלף מ"ר, ושיעור התפוסה הגבוה בהם, 94.3%, לא השתנה כמעט בשנה החולפת.
המשקיעים בישראל הגיבו בדאגה לביטול ההנפקה, ומניית גזית גלוב ירדה ב-6.5%. מניית נורסטאר, השולטת בה (55.2%), ירדה ב־6.9%. בשנה שעברה עלתה מניית החברה ב־23.4%, ומתחילת השנה הנוכחית עלתה ב־5.5% — גם לאחר הירידות אתמול. בסיכום של שנתיים, מאז פרצה מגפת הקורונה, ירדה מניית גזית גלוב ב־23%. שווי השוק הנוכחי של החברה עומד על קרוב ל־4 מיליארד שקל, שווי הממקם אותה במקום רביעי בקרב מניות מדד ת"א מניב חו"ל. המדד עלה ב־58% ב־12 החודשים האחרונים, ומניית גזית גלוב עלתה ב־36% בפרק הזמן המדובר.