סגור

בעלי חנויות נגד קניונים: "מנותקים, תכניסו יד לכיס"

מליסרון, עזריאלי וגזית גלוב סירבו לומר אם יעניקו הנחה לשוכרים. לעומתם, ביג מרכזי קניות הודיעה על הנחה של 25% לשוכרים ב־3 קניונים

הירידה במכירות החנויות בקניונים מובילה לטענות קשות מצד הקמעונאים כלפי רשתות הקניונים הגדולות.


לדברי בעל רשת השוכר עשרות חנויות בקניונים ברחבי הארץ, "בעלי הקניונים מנותקים. הם תמיד היו מנותקים, אבל בשעת משבר זה מעורר זעם. ככל שהלחץ יעלה, לא תישאר להם ברירה והם יהיו חייבים להכניס יד לכיס ולסייע לשוכרים".
"זה צורם"
ברקע הדברים, טענות לירידה חדה במכירות בשל בהלת האומיקרון והיקפי הנדבקים והמבודדים, אשר לא קיבלה ביטוי ביחסים המסחריים של רשתות הקניונים הגדולות ובעלי החנויות. ביג מרכזי קניות היתה היחידה שהודיעה אתמול מיוזמתה כי תעניק לשוכרים בקניון בת ים, פאשן טבריה ופאשן בית שמש, 25% הנחה משכר הדירה הבסיסי בחודש ינואר. זאת לאחר שזיהתה ירידה של 20% בפדיונות הקניונים הסגורים בארץ אל מול התקופה המקבילה ב־2019, לצד יציבות במכירות במרכזים הפתוחים.
במליסרון סירבו להתייחס לשאלה האם בכוונתם לפעול באופן דומה ואילו בקניוני עזריאלי בחרו להשיב כי "מאחר שקניוני עזריאלי פתוחים, ויישארו פתוחים, הנושא אינו רלבנטי לנו". בגזית גלוב סירבו להגיב בנושא ודן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף לדיזנגוף סנטר ציין כי כבר "אפשרנו לצמצם את שעות הפעילות בשעתיים ביום ונתמוך במי שיהיה לו צורך, בדרכים שונות".

1 צפייה בגלריה
מתחם ביג באר שבע
מתחם ביג באר שבע
מתחם ביג באר שבע. לא בכל המרכזים יקבלו הנחות
(צילום: חיים הורנשטיין)

כיוון שרק רק שלושה מתוך 21 מרכזים שביג מפעילה פועלים בחללים סגורים, בעוד בעזריאלי ובמליסרון מדובר על פיצוי לעסקים בעשרות קניונים, נתפס המהלך של ביג כניסיון לאתגר את מתחרותיה ולהציגן באור לא מחמיא. על פניו, נראה שהניסיון הצליח כיוון שברשתות החנויות רק רואים בכך עדות לגישתם הנוקשה של קניוני עזריאלי ומליסרון. "לא הופתענו, כי כבר בוועידת הקניונים בחודש שעבר, עלתה השאלה מה יקרה אם יהיה גל נוסף והם (עזריאלי ומליסרון נ"ק), השיבו שהם כבר נתנו. אבל כשרואים את ההתנהלות של ביג, שבאו מיוזמתם ונתנו הקלות, זה צורם לראות את מי שבוחר להתעלם מהמצב", מסר גורם בענף.
אותו גורם התייחס לדבריו של מנכ"ל עזריאלי אייל חנקין, שבראיון ל"כלכליסט" רמז לרשתות שאין בכוונתו לתמוך בהן: "סיימנו לתת, הקרבנו מספיק בשם מדינת ישראל ובשם האינטגריטי העסקי שלנו. קיבלנו בסגר הראשון כמה מאות אלפי שקלים על הנחות ארנונה. זה הדבר היחיד שקיבלנו. בשנה שעברה, עד פברואר 2021, הפסדנו חצי מיליארד שקל שנמחקו לנו מהקניונים. השארנו חצי מיליארד שקל על הרצפה, ואף אחד לא פיצה אותנו בגרוש".
"מעריך שיבואו לקראתנו"
למרות דבריו של חנקין, בעלי החנויות טוענים שיש צורך אמיתי להקל על העסקים הקטנים: "הקבוצות הגדולות ששוכרות שטחי ענק, במילא משלמות רבע מהקטנים, אבל הקטנים משלמים סכומי עתק ולא יכולים לעמוד בהוצאות כשההכנסות מתרסקות". טוען אחד השוכרים.
שוכר גדול אחר אמר אתמול כי להערכתו, גם הקניונים הגדולים יתגייסו לסייע לרשתות: "אני מעריך שהם ממתינים על הגדר, אבל כפי שהבינו את המצב בפעמים קודמות בהן היו ירידות חדות במכירות, הם יבואו גם הפעם לקראתנו ולא יזנחו אותנו".