סגור
סם בנקמן פריד מייסד שותף ומנכ"ל Sam Bankman-Fried FTX
מנכ"ל-מייסד FTX סם בנקמן־פריד (בלומברג)

פרשנות
שוק הקריפטו מציג: קנה אותי סם

בשבועות האחרונים נראה שמייסד בורסת FTX סם בנקמן-פריד מוכן לקנות או לבחון קנייה של כל חברת קריפטו במצוקה. יש מי שרואים בו מעין מבוגר אחראי, שמוכן לסכן את הונו הפרטי כדי להציל משקיעים קטנים ולהשיג יציבות לשוק, אך יש גם מי שמרגישים מרומים - בעוד הוא מבסס את מעמדו בשוק שאמור להיות מבוזר

חשבון הטוויטר הרשמי של בורסת FTX צייץ בבדיחות הדעת לקראת סוף השבוע ש"מקורות אומרים כי סם בשיחות לרכוש 1 ביונד בורגר לארוחת צהריים מחר". כולם הבינו את הבדיחה. בשבועות האחרונות ניכר שמנכ"ל-מייסד FTX סם בנקמן־פריד מוכן לקנות או לבחון קנייה של כל חברת קריפטו במצוקה, יהיו עסקיה אשר יהיו.
תחילה העניק נזילות לדיגיטל וויאג'ר בהיקף של 480 מיליון דולר, אחר כך הציע נזילות ל־BlockFi בהיקף של 250 מיליון דולר שהתגלגלו בסוף השבוע האחרון לעסקת הלוואת הון של 400 מיליון דולר עם אופציה לרכוש את החברה תמורת עד 240 מיליון דולר (לפני שנה החברה גייסה לפי שווי של 3 מיליארד דולר). בין לבין נחשף כי הוא וצוותו ב־FTX בוחנים את רכישת פלטפורמת רובינהוד ובראיון ל"בלומברג" הוא הסביר כי הוא פתוח לבחון רכישות בתעשיית כריית מטבעות קריפטו. רכישה אחת שלבסוף לא צלחה היא של חברת הקריפטו הישראלית-אמריקאית צלזיוס, זאת לאחר שגילה בור במאזן החברה בהיקף של 2 מיליארד דולר.
נכון להיום לבנקמן־פריד יש כבר אחזקה בשתי בורסות (FTX שהקים ו־IEX), שליטה בקרן גידור (אלמידה), בשבוע שעבר הוא קנה את חברת הסליקה Embed, באפריל רכש 7.6% מפלטפורמת המסחר רובינהוד, וביוני העלה את אחזקותיו במלווה הקריפטו דיגיטל וויאג'ר ל־11%.
בשוק לא תמימי דעים בנוגע לפעילויותיו של בנקמן־פריד. מצד אחד יש כאלו הרואים בו כמעין מבוגר אחראי, מישהו שמוכן לסכן את הונו הפרטי כדי להציל משקיעים קטנים ולהבטיח יציבות לשוק. אחרים מרגישים מרומים במיוחד, הנה אדם אחד מחליט במעין מעשה טינדר – החלקה ימינה או שמאלה – אילו חברות יזכו להצלה ואילו לא, כל זמן שהוא עצמו מבסס את מעמדו ועוצמתו הבלעדית בשוק שאמור להיות מבוזר.
יהיו קריאות התסכול ממעשי ההצלה של המיליארדר הצעיר אשר יהיו, הן נחנקות בחור השחור – שוק הקריפטו בשבועות האחרונים. בזמן כתיבת שורות אלו התבסס באופן רשמי למדי שווי הביטקוין במחיר של מתחת ל־20 אלף דולר והאת'ר במחיר של פחות מאלף דולר למטבע. שני גבולות אמוציונאליים במיוחד שמאותתים שהשוויים העצומים שאליהם הגיעו המטבעות בחודשים האחרונים לא סימלו עדיין שום "אימוץ רחב היקף", אלא בעיקר הייפ מוגזם מתודלק בהון זול שהוזרם על ידי קרנות הון סיכון. הקריפטו אולי לא מת, אבל זהו אינו עוד "חורף קריפטו", חלק ממעגל טבעי שמחזק את השוק כפי שיטענו חסידיו. סימנים מעידים שהמערכת פחות איתנה מכפי שטענו, זהו שוק שמדמם לא בגלל רגולטורים, אינפלציה ונפילות בשווקים המסורתיים, והירידות ממנו הוא סובל קשורות לשוק, לבעיות האינהרנטיות שלו.
אך אף על פי שכל המדדים היו צריכים לאותת לשחקנים הבולטים בשוק כי האופן שבו הם פועלים בו אינו בר־קיימא בשל המינוף המוגזם, הסיכון והתרמיות לרוב, לא ניכר כי שיטות השוק מאטות. אחרי שהודיעו ב־FTX ו־BlockFi על השלמת העסקה מנכ"ל-מייסד BlockFi זק פרינס הסביר כמה הם מאושרים בעקבות העסקה החדשה, איזה נהדר שעד כה למרות המשבר הם המשיכו להציע את כל השירותים שלהם כרגיל, ו"העלינו את הריבית, החל מהיום". פרינס, מסיבה לא ברורה, רואה לנכון להציג העלאת ריבית על הפקדות של משתמשים, כמדד לחוסן הפיננסי של החברה. זאת למרות שברור היום, יותר מבעבר, כי התשואה שחברות אלו מציעות למשתמשים הקטנים שלהם, מגיעה ממשתמשים אחרים שמפקידים את המטבעות. BlockFi ככל הנראה צריכה למשוך משתמשים חדשים אל הפלטפורמה בין היתר כדי להצליח לשלם את הריביות בהלוואות ההון שהעמיד עבורה בנקמן־פריד.
בינתיים כל מי שמבקש להאיר פינות חשוכות, לבקר את רכישות בנקמן־פריד, להטיל ספק בתשואות עתק מיד זוכה לביקורת כמפיץ FUD (קיצור בקריפטו ל"פחד, אי ודאות וספק"). דחיית ביקורת טוטאלית ממנה לא ניתן לצמוח, דרישה לשמור על אמונה מוחלטת במנגנונים הטכנולוגיים החדשניים של השוק, במטבעות, בפרויקטים וגם בשחקנים הגדולים. להחזיק חזק ו־HODL (קיצור של Hold On for Dear Life, שמבטא את הרעיון להחזיק ולא למכור), ולקנות את הדיפ (כשהמחיר בשפל כי הוא יעלה). אם נשמור על אחידות, נצא מהמשבר מחוזקים. אשרי המאמינים.