בלעדי
המרוץ מתחמם: חברת ספנות התובלה הגדולה בעולם הגישה הצעת רכישה לצים
MSC השווייצרית הופכת למתחרה המרכזית של האפג־לויד הגרמנית, שבה מחזיקות גם סעודיה וקטאר. ביום חמישי נפגש יו"ר ועד עובדי צים עם שרת התחבורה מירי רגב וביקש שהמדינה תפעיל את מניית הזהב ותמנע את מכירת צים לגוף זר. רגב הביעה אמפתיה לדרישת העובדים ומניית החברה נפלה בניו יורק ב־5.5% ביום שישי
מי ירכוש את צים? לכלכליסט נודע כי חברת ספנות התובלה הגדולה בעולם MSC השוויצרית, שנמצאת בבעלותה המלאה של משפחת אפונטה (Aponte), הגישה לדירקטוריון צים הצעה לרכישת חברת הספנות הישראלית, ובכך היא הופכת למתמודדת המרכזית מול ענקית הספנות הגרמנית האפג־לויד (Hapag Lloyd, שגם הגישה כבר הצעה.
על בעלי המניות של האפג־לויד, שנחשבת לחברה החמישית בגודלה בעולם במונחי מספר מכולות שהיא מובילה ושנסחרת בבורסת פרנקפורט לפי שווי של 21 מיליארד יורו, נמנות זרועות השקעה של קטאר (12.3% מהמניות) וסעודיה (10.2% מהמניות). לעובדה זו יש קשר לכך שביום שישי האחרון מניית צים צנחה ב־5.5% בבורסת ניו יורק (NYSE), לאחר מספר ימים של עליות.
בשוק ההון מעריכים כי הרקע לירידה במניית צים הוא הערכות גוברות של המשקיעים שלפיהן המדינה, ובפרט משרד התחבורה, עשויה לפעול נגד מכירת חברת הספנות, שנסחרת ללא גרעין שליטה, לחברות זרות. הערכות אלו התחזקו לאחר שיו"ר ועד עובדי צים אורן כספי נפגש ביום חמישי עם שרת התחבורה מירי רגב, ופרס בפניה את התנגדות העובדים למכירת החברה לחברות זרות. לטענת הוועד, מכירה כזו עלולה להוות סיכון ביטחוני ולפגוע בשרשרת האספקה הלאומית, שכן היא עשויה להעניק לגורמים מסעודיה ומקטאר שליטה עקיפה על עורק החיים הימי של מדינת ישראל.
עוד טוען הוועד כי צים היא חברת הספנות היחידה השטה בקביעות לחופי ישראל, גם בעתות מלחמה, וכי היא מעסיקה ישירות כ־1,000 עובדים בישראל. הוועד מזכיר כי כ־98% מהסחר של ישראל, במונחי משקל, מבוסס על הובלה ימית, וכי "צים היא חברת הספנות היחידה שפקדה את ישראל במהלך מלחמת חרבות ברזל והביאה מזון, תרופות, תחמושת וציוד צבאי קריטי. ברגע שתעבור לשליטה זרה עוינת, המדינה תאבד יכולת זו לחלוטין". מנגד, גורמים בענף הספנות מציינים כי גם האפג־לויד המשיכה לשוט לישראל במהלך המלחמה והעבירה סחורות לנמלי הארץ. בענף מעריכים כי מעבר לשיקולים הביטחוניים, עובדי צים חוששים גם מגל פיטורים אפשרי במקרה שגורם זר ירכוש את החברה ויבחן העברת מטה הפעילות שלה למדינה אחרת. בשל כך, עובדי צים דורשים מהמדינה לממש את הסמכויות שמעניקה לה מניית הזהב שבידיה, ולמנוע את מכירת החברה לגופים זרים.
שרת התחבורה רגב הביעה אמפתיה לדרישות הוועד, ולדברי מקורבים אף הבטיחה להעלות את הנושא לדיון בישיבת קבינט הממשלה. עם זאת, ככל הידוע, בישיבת הקבינט שנערכה ביום חמישי בערב נושא צים לא עלה לדיון. רגב השתתפה רק בחלק מהישיבה, בשל מחויבות אישית אחרת.
צים מנהלת בימים אלה הליך בחינה למכירת החברה, אותו מוביל בנק ההשקעות אברקור, המנוהל בידי לן רוזן. ההליך יצא לדרך לפני מספר חודשים לאחר שמנכ"ל החברה אלי גליקמן יחד עם רמי אונגר - יבואן קיה לישראל ובעלי חברת הספנות ריי שיפינג - הגישו הצעה לרכישת צים. הצעה זו נדחתה על ידי דירקטוריון החברה, לאחר שנקבע כי היא נמוכה משווי המזומנים שבקופת צים. בעקבות זאת החליט הדירקטוריון לצאת לתהליך מסודר של קבלת הצעות לרכישת החברה. כאמור, ההצעות הבולטות בשלב זה הן של האפג־לויד ושל MSC. אם כי בענף הספנות מעריכים כי גליקמן ואונגר טרם אמרו את המילה האחרונה, וכי הם עשויים לשוב למירוץ עם הצעה משופרת. במקרה שבו השניים ירכשו את החברה בסופו של דבר, ההערכה היא שעובדי צים לא ייפגעו מהמהלך.
במקביל להליך המכירה, נערך דירקטוריון צים להצבעה שתתקיים בשבוע הבא באסיפת בעלי המניות של החברה, בנוגע לבחירת דירקטוריון חדש. קבוצה של בעלי מניות ישראלים, הכוללת את מור גמל, רדינג קפיטל וספרטה שבבעלות אלון גונן, מייסד חברת הפינטק פלוס 500, העמידה לבחירה שלושה מועמדים חדשים לדירקטוריון, אף שהם חסרי ניסיון בתחום הספנות. הקבוצה מחזיקה בכ־8% ממניות צים ופועלת לשכנע גופים מוסדיים ישראליים נוספים לחבור אליה בהצבעה, במטרה להחליף את הדירקטוריון הקיים בראשות יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים לשעבר.






























