סגור
דליה קורקין מנכ"לית עמל
דליה קורקין, מנכ"לית עמל ומעבר. ברשותה עדיין מניות בשווי 210 מיליון שקל (צילום: מאיר כהן)

בלעדי
מגדל רוכשת 10% מעמל ומעבר לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל

חברת הביטוח תבצע את רכישת מניות רשת הסיעוד באמצעות כספי העמיתים. תרכוש 8% מקרן פימי ו־2% ממנכ"לית עמל ומעבר דליה קורקין, שכבר נפגשה עם 190 מיליון שקל בעקבות מכירת חלק ממניותיה. התוכנית: הנפקה בבורסה בתוך שנה־שנתיים

חברת הביטוח מגדל מצטרפת לפועלים אקוויטי ורוכשת 10% ממניות רשת הסיעוד עמל ומעבר לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל. ל"כלכליסט" נודע כי המניות יירכשו ביחס של 20%-80% מידי קרן פימי והמנכ"לית דליה קורקין, בהתאמה. מגדל, באמצעות כספי העמיתים, תשלם לקרן פימי ולקורקין 150 מיליון שקל עבור 10% ממניות הרשת. לאחר העסקה תחזיק פימי ב־56%, פועלים אקוויטי תחזיק ב־20%, קורקין ב־14% ומגדל ב־10%. את העסקה הוביל מטעם מגדל מנהל ההשקעות ארז מגדלי, ואילו מטעם פימי ישי דוידי ולילך טופילסקי אשר, מנהלי הקרן, בצוותא עם קורקין.
בינואר רכשה פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים, בעסקה שנחשפה ב"כלכליסט", עד 20% ממניות עמל ומעבר תמורת 300 מיליון שקל, לפי שווי זהה לזה שבו מבצעת מגדל את הרכישה. באותה עסקה 16% מהמניות נרכשו מידי קרן פימי ו־4% מידי קורקין, שבשתי העסקאות נפגשה עם 90 מיליון שקל. זאת, בנוסף ל־100 מיליון שקל שעמם נפגשה כאשר פימי רכשה 80% מהרשת בדצמבר 2021 לפי שווי של מיליארד שקל. כניסת בנק הפועלים ומגדל כשותפים בחברה, לפי שווי שגבוה ב־50% משווי ההשקעה, אומנם מהווה הצפת ערך עבור הקרן, אבל עוד יותר מכך מהווה הצפת ערך ומפגש עם מזומנים רבים למנכ"לית הוותיקה, שברשותה עדיין מניות בשווי של 210 מיליון שקל.
קורקין (63) מנהלת את עמל ומעבר כבר 26 שנים ומתגוררת בקיבוץ רמות מנשה. בצעירותה עברה כעיתונאית בביטאון הקיבוצים, ולאחר שסיימה את לימודי הכלכלה במכללת רופין עבדה בהנהלת החשבונות של יצרנית מדי המים ארד. ב־1995 מונתה למנהלת הכספים של הקיבוץ, ושלוש שנים לאחר מכן מונתה לנהל חברה קטנה בשם עמל סיעודי, שהוקמה ב־1984 ושעסקה בעיקר בהפניית כוח אדם בתחומי הבריאות והסיעוד לקיבוצים. ב־2015 רכשה קורקין (30%) יחד עם היהודי־אמריקאי הארי גרוס (70%) את החברה תמורת 240 מיליון שקל. ככל הידוע, קורקין לא השקיעה הון עצמי ברכישה, אלא קיבלה את הסכום מגרוס, שהעניק לה חופש פעולה בניהול הרשת.
עמל ומעבר, שהוקמה ב־1988, פועלת בתחום הסיעוד, השיקום והטיפול. החברת פעילה בארבעה מגזרים: סיעוד ביתי, עם ו־30 אלף מטופלים; 15 בתי אבות סיעודיים; טיפול נפשי – מתן שירותי שיקום פגועי נפש בקהילה לכ־5,000 מטופלים; ופעילות חטיבת אדם – מתן טיפול לאוכלוסיות מיוחדות במסגרת גני ילדים ובתי ספר.
מבחינת מגדל, ההשקעה אושרה בין היתר בשל העובדה שמדובר בחברה ותיקה, אחת משלוש הגדולות בתחומה. בנוסף, תחום הטיפול הסיעודי פחות תלוי בשינויים סביבתיים ובעל ביקוש קשיח ומימון של המדינה, עם צמיחה עקבית ויציבה בשל עליית תוחלת החיים. גם זהות השותפים היוותה שיקול בהחלטה, לצד העובדה שבתוך שנה־שנתיים מכוונת החברה להנפקה בבורסה. ההשקעה הנוכחית מצטרפת להשקעות נוספות שמגדל ביצעה לאחרונה, בין היתר בגרעין השליטה של סלקום ובחברת "גלעם", כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלה למיצובה כשחקן משמעותי בתחום ההשקעות הישירות.
פימי השקיעה עשרות מיליוני שקלים בחברה מאז רכשה בה את השליטה. השקעות אלה כללו את רכישתה של חברת טנא קר, המעניקה מגוון שירותים רפואיים ופרא־רפואיים. פימי גם הקימה, יחד עם קורקין, את חטיבת אדם, העוסקת במתן טיפול לאוכלוסיות מיוחדות במוסדות חינוך. פימי היא קרן ההשקעות הגדולה בארץ, עם נכסים מנוהלים של 7 מיליארד דולר. הקרן, שהוקמה ב־1996, רכשה שליטה ב־101 חברות ומימשה 68 מהן בהיקף עסקאות של למעלה מ־7.5 מיליארד דולר.
ב־2021, ערב כניסת פימי לרשת, עמדו הכנסות עמל ומעבר על 1.3 מיליארד שקל בשנה ורווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של 110 מיליון שקל, לצד רווח נקי של 68 מיליון שקל. לפי התחזית שלה, עמל ומעבר אמורה להגיע ב־2024 להכנסות של קרוב ל־2 מיליארד שקל ו־EBITDA של 200 מיליון שקל. הן פועלים אקוויטי והן מגדל רואות פוטנציאל צמיחה מיידי בחברה למרות השווי הגבוה.
עם זאת, בתחום יש לא מעט סיכונים, בעיקר רגולטוריים, כשסבסוד המדינה והתמיכה במטופלים עלולים לפחות, במיוחד לאור הוצאות המלחמה. במידה שהביטוחים הפרטיים יצטרכו לממן את הטיפול באוכלוסייה זו, מודל ההכנסות והתחזיות של חברות מסוגן של עמל ומעבר והמתחרה הגדולה שלה, דנאל, עלול להשתנות.