סגור
דליה קורקין מנכ"לית עמל
דליה קורקין מנכ"לית רשת עמל ומעבר. שווי הרשת זינק פי יותר מ-6 בפחות מעשר שנים (צילום: מאיר כהן)

אקזיט עמל ומעבר: הקיבוצניקית מרמות מנשה, שמנהלת את הרשת, שווה כבר 400 מיליון שקל

בנק הפועלים רוכש עד 20% מרשת הסיעוד ובתי האבות עמל ומעבר לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל — גבוה ב־50% מזה שלפיו פימי רכשה את השליטה לפני שנתיים. הבנק קונה את המניות מהקרן והמנכ"לית דליה קורקין, הקיבוצניקית שמנהלת את הרשת 26 שנים

שנתיים אחרי שרכשה את השליטה ברשת הסיעוד ובתי האבות עמל ומעבר, מכניסה קרן הפרייבט אקוויטי פימי את בנק הפועלים כשותף לחברה לפי שווי חברה שגבוה ב־50% מזה שלפיו היא נכנסה להשקעה בעמל ומעבר.
במסגרת העסקה, שנחשפה ב"כלכליסט", פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק הפועלים, תרכוש עד 20% מעמל ומעבר לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד שקל. פועלים אקוויטי תרכוש 18% מיידית תמורת 270 מיליון שקל ותקבל אופציה לרכישה של 2% נוספים מידי פימי ב־30 מיליון שקל.
בהנחה שפועלים אקוויטי תממש את האופציה, היא תרכוש 16% מהמניות מידי פימי, שתרד להחזקה של 64% בעמל ומעבר, ו־4% מידי המנכ"לית דליה קורקין, שתרד להחזקה של 16%, בסכום כולל של 300 מיליון שקל.
עבור פימי זהו האקזיט החמישי שהיא ביצעה ב־2023. במהלך השנה הזו היא מכרה את השליטה באינפיניה, נפרדה מההחזקות בגילת לוויינים, הכניסה שותפים מוסדיים לגלעם ומכרה נתח מפולירם.
פימי רכשה את השליטה (80%) בעמל ומעבר לפני שנתיים בדיוק, בדצמבר 2021, לפי שווי של מיליארד שקל. כניסת בנק הפועלים כשותף לחברה לפי שווי שגבוה ב־50% אומנם מהווה הצפת ערך עבור הקרן, אבל עוד יותר מכך היא מהווה הצפת ערך ומפגש עם מזומנים רבים למנכ"לית הוותיקה קורקין. למעשה, עד כה עמל ומעבר הניבה לקורקין לפחות 400 מיליון שקל.
קורקין (63) מנהלת את עמל ומעבר כבר 26 שנים ומתגוררת בקיבוץ רמות מנשה. בצעירותה עברה כעיתונאית בביטאון הקיבוצים, ולאחר שסיימה את לימודי הכלכלה במכללת רופין עבדה בהנהלת החשבונות של יצרנית מדי המים ארד.
ב־1995 היא מונתה למנהלת הכספים של הקיבוץ, ושלוש שנים לאחר מכן מונתה לנהל חברה קטנה בשם עמל, שהוקמה ב־1984 ושעסקה בעיקר בהפניית כוח אדם בתחומי הבריאות והסיעוד לקיבוצים. קורקין הרחיבה את תחומי הפעילות של עמל, שנרכשה ב־1995 על ידי אבי רויכמן וערן גורן.
בשנת 2000 האגודה השיתופית הקיבוצית גרנות רכשה 50% ממניות עמל, מה שאיפשר לחברה להתפתח ולהפוך לאחת החברות המובילות בתחומה. בהמשך שינתה החברה את שמה לעמל ומעבר, וזאת בשל הכניסה לתחומי פעילות נוספים.
הקפיצה האישית המשמעותית של קורקין התרחשה ב־2015. באותה שנה היא למעשה ביצעה מהלך של MBO, ראשי תיבות של Management Buy Out. כלומר, שמנהלי החברה רוכשים אותה. היא ביצעה זאת באמצעות חבירה לאיש העסקים האמריקאי הארי גרוס.
השניים רכשו את מלוא המניות של החברה תמורת 240 מיליון שקל. גרוס רכש 70% וקורקין 30%. ככל הידוע, קורקין לא השקיעה הון עצמי ברכישה, אלא קיבלה את הסכומים הדרושים מגרוס, שהעניק לה חופש פעולה מלא בניהול הרשת.
ב־2021, כשפימי רכשה את השליטה בעמל ומעבר, היא רכשה את מלוא המניות שבידי גרוס וכן 10% מהמניות שבידי קורקין. בעסקה הזו קורקין קיבלה לידיה 100 מיליון שקל. בעסקה הנוכחית מול בנק הפועלים היא תקבל לידיה 60 מיליון שקל נוספים, ולאחר השלמת העסקה ייוותרו בידיה 16% מהמניות שהשווי שלהן לפי העסקה הזו עומד על 240 מיליון שקל. כך שבסך הכל עמל ומעבר הניבה לקורקין הון אישי של 400 מיליון שקל, וזאת מבלי להביא בחשבון דיבידנדים שחולקו לאורך השנים.
עמל ומעבר פועלת כיום בתחום הסיעוד הביתי באמצעות 34 סניפים ומעניקה שירותים ל־30 אלף מטופלים. בנוסף, היא מפעילה 15 בתי אבות סיעודיים שמספקים גם שירותים לסיעודיים שאינם עצמאיים. כמו כן, עמל ומעבר מעניקה טיפול נפשי לכ־5,000 תשושי נפש, ויש לה גם פעילות בתחום טיפול באוכלוסיות מיוחדות במוסדות חינוך. זו פעילות שאליה נכנסה החברה תחת השליטה של פימי והיא מרוכזת בחטיבה שנקראת חטיבת אדם. החטיבה פתחה בשנתיים האלו 50 גנים לילדים עם צרכים מיוחדים. מרבית תחומי הפעילות של עמל ומעבר מתאפיינים ברווחיות נמוכה משום שמדובר בשירותים שהמדינה מממנת לאוכלוסיות חלשות.
כיו"ר עמל ומעבר מכהנת לילך אשר־טופילסקי, שותפה בכירה בפימי שהצטרפה לקרן ב־2019 לאחר שפרשה מתפקידה כמנכ"לית בנק דיסקונט. בעת שפימי רכשה את השליטה, ההכנסות של עמל ומעבר עמדו על 1.2 מיליארד שקל בשנה. את 2023 החברה צפויה לסיים עם הכנסות של 1.7 מיליארד שקל. ה־EBITDA (רווח תפעולי־תזרימי) עלה מ־125 מיליון שקל בשנת 2021 לקרוב ל־190 מיליון שקל, כך שהעסקה מול בנק הפועלים משקפת מכפיל 8, שדומה לזה שלפיו פימי רכשה את השליטה.
עבור מנכ"ל פועלים אקוויטי קובי שלום זו העסקה האחרונה בתפקיד. שלום עוזב כדי להפוך לשותף בקרן הפרייבט אקוויטי סקיי. עבור פועלים אקוויטי זו עסקה שנייה בתחום הדיור המוגן, שעד כה לא רוותה ממנו נחת. החברה רכשה ב־2020 נתח של 20% ברשת בתי הדיור המוגן בית בכפר לפי שווי חברה של 720 מיליון שקל. במהלך 2021 הונפקה החברה לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל, אך מאז המניה ירדה בצורה משמעותית וכיום שווי השוק של החברה עומד על 680 מיליון שקל.