סגור

ירידות בוול סטריט בנעילה: דאו ג'ונס איבד 1.5%

לחץ על השווקים אחרי העלאת ריבית באנגליה ותחזית ניצית של הפד ל-3 העלאות ריבית ב-2022; מניות הבנקים איבדו גובה: גולדמן זאקס מחק 3.9%, בנק אוף אמריקה איבד 2.5%, ג'יי.פי.מורגן נחלש ב-2.3%; S&P 500 נסוג ב-1%, נאסד"ק ירד ב-0.1% אחרי היום הגרוע שלו מספטמבר. תשואת איגרת החוב האמריקאית ל-10 שנים ירדה מתחת ל-1.4%

דיווח שוטף מהשווקים המובילים בעולם: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
23:00 - המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו הערב בירידה: דאו ג'ונס איבד 1.5% ביומו הגרוע מתחילת החודש, S&P 500 נסוג ב-1%, ונאסד"ק ירד ב-0.1%. מניות הבנקים הובילו את הירידות: גולדמן זאקס מחק 3.9%, בנק אוף אמריקה איבד 2.5%, ג'יי.פי.מורגן נחלש ב-2.3%. בסיכום שבועי, דאו ג'ונס ירד ב-1.7%, S&P 500 נחלש ב-1.9%, נאסד"ק הפחית מערכו השבוע 3%. במקביל תשואת אגרת החוב האמריקאי ל-10 שנים צנחה היום מתחת ל-1.4%. הירידה נרשמה אף על פי שהפד הודיע ביום רביעי על תוכניתו להגביר את הקצב שבו תצומצם תוכנית הרכישות, כך שזו תסתיים במרץ במקום ביוני.
21:35 - מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI ירד היום ב-2.1% (1.5 דולר) ונקבע על 70.9 דולר לחבית. בסיכום שבועי, ירד מחיר הזהב השחור ב-1.1%.
20:40 - הזהב עלה היום ב-0.4% (6.70 דולר) למחיר של 1,804.90 דולר לאונקיה. ברקע, הסנטימנט השלילי בשוקי ההון. המתכת היקרה טיפסה השבוע ביותר מ-1%.
19:00 - בורסות אירופה לא חמקו מהסנטימנט השלילי שנוצר בעקבות הודעות הריבית של הבנקים המרכזיים וננעלו בעיקר בירידות.
מדד דאקס הגרמני נחתך ב-0.7%, פוטסי הבריטי עלה ב-0.1% וקאק הצרפתי נחלש ב-1.2%. בסיכום שבועי בורסת פרנקפורט נסוגה ב-0.6%, לונדון ירדה ב-0.3% ופריז מחקה 0.9%.
17:45 - מסחר תנודתי בניו יורק - נאסד"ק עבר לעליות קלות. הבנקים מכבידים - דאו ג'ונס יורד ב-0.9%.

6 צפייה בגלריה
גולדמן זאקס בבורסה בניו יורק
גולדמן זאקס בבורסה בניו יורק
גולדמן זאקס בבורסה בניו יורק
(EPA)

17:20 - הירידות מחריפות ודאו ג'ונס נחתך כבר ב-1.7%, בהובלת מניות הפיננסיים: גולדמן זאקס נופל ב-4%, ג'יי.פי מורגן צ'ייס נחלש ב-3%, אמריקן אקספרס ב-3.2%.
16:30 - בורסות ניו יורק ממשיכות במגמה השלילית שהחלה אמש אחרי הודעות הריבית של הבנקים המרכזיים: מדד דאו ג'ונס יורד ב-1%, כמו גם S&P 500 ונאסד"ק.
15:40 - ג'יי.פי מורגן צ'ייס חטף מהרשות לני"ע בארה"ב (ה-SEC) קנס של 125 מיליון דולר, כך לפי הסכם פשרה בין הרשות לבנק.
ברשות טוענים שבכירי הבנק ידעו כי כבר מינואר 2018 ועד לנובמבר 2020 עובדים בחטיבת המסחר של הבנק התכתבו עם לקוחות באמצעות הטלפונים האישיים שלהם בנוגע לעסקי המסחר של הבנק, באמצעות הווטסאפ, כמו גם במיילים והודעות טקסט.
המעשים של הבנק נחשבים לעבירה על החוק הפדרלי בארה"ב שדורש מברוקרים לשמור על התכתבויות עם הלקוחות שלהם, על מנת שהרגולטור יוכל לעבור עליהן ולוודא שלא נעשו עבירות כלשהן.
אך עובדי הבנק השתמשו כאמור בטלפונים האישיים שלהם בהפצת מידע, במקום באמצעים והפלטפורמות הרשמיים של מקום העבודה, שם המידע נשמר. וכך התחמקו מביקורת של ה-SEC, שמטרתו למנוע ניצול מידע ושימוש בו למעשי מניפולציה על השוק.

6 צפייה בגלריה
מוסף 16.5 ג'יי פי ג'יי.פי מורגן צ'ייס ניו יורק
מוסף 16.5 ג'יי פי ג'יי.פי מורגן צ'ייס ניו יורק
ג'יי.פי מורגן צ'ייס ניו יורק
(צילום: אי פי איי)

14:00 - בוול סטריט ממשיכים להיפטר ממניות הטכנולוגיה, אחרי שרשמו אתמול את היום הגרוע מספטמבר עם נפילה של 2.5% בנאסד"ק: החוזים על המדד נחתכים בשעה זו ב-0.8%. החוזים על S&P 500 נסוגים ב-0.3% ועל דאו ג'ונס יורדים ב-0.1%.
ברקע לדברים, אפקט הבנקים המרכזיים על הסנטימנט בשוק: הבנק המרכזי של אנגליה העלה אתמול במפתיע את הריבית ב-0.25%, והוא הראשון מבין הבנקים המובילים במערב שעושה כך. זאת ועוד, הבנק המרכזי של ארה"ב הופך ניצי יותר והודיע אתמול כי הוא מתכנן להעלות ריבית כבר במרץ 2022, ופעמיים נוספות בהמשך השנה.
טסלה יורדת ב-1% בטרום, אלון מאסק מכר מניות של החברה בשווי 884 מיליון דולר ועד כה מימש בחודשים האחרונים מניות בשווי של 13.6 מיליארד דולר. מייסד טסלה והאיש העשיר בעולם במרדף אחר מניות באופציות במחיר חלומי, כשהרווח הצפוי עומד על 28 מיליארד דולר. אך לרווח יש מחיר - מס של 15 מיליארד דולר, שממנו הוא מנסה לחמוק. על כן הוא מוכר מניות.
אפל מתרחקת מרף ה-3 טריליון בשווי השוק, אחרי שהייתה בתחילת השבוע כפסיעה משם. המניה יורדת בטרום ב-1%.
11:40 - הרישום באיחוד האירופי של מכוניות נוסעים חדשות נפל בנובמבר, זה החודש החמישי ברציפות של ירידות, כך לפי נתונים שפרסם איגוד יצרניות הרכב האירופיות (ACEA). על פי הודעת האיגוד, הרישום של מכוניות חדשות נפל בחודש שעבר בשיעור שנתי של 20.5% ל-713,346 כלי רכב. "במונחים של נפח, הנתונים מצביעים על המספר הנמוך ביותר שדווח עבור חודש נובמבר מאז 1993", נמסר בהצהרה שפרסם האיגוד.
עבור החודשים ינואר עד נובמבר, הרישום של מכוניות נוסעים חדשות עמד באיחוד האירופי על 8.9 מיליון. "11 חודשים מאז תחילת השנה וההשפעה של המחסור בשבבים על היצע המכוניות הפיל את נתוני המכירות השנתיים באיחוד האירופי לטריטוריה שלילית של מינוס 0.04%, וזאת על אף ש-2020 מהווה בסיס נמוך להשוואה", סיכמו.

6 צפייה בגלריה
מפעל מרצדס בנץ גרמניה סכנת מיתון
מפעל מרצדס בנץ גרמניה סכנת מיתון
מפעל מרצדס בנץ, גרמניה
(צילום: רויטרס)

11:30 - המסחר בבורסות אירופה מתנהל היום (ו') בירידות שערים - אחרי הנעילה השלילית אמש בניו יורק והירידות הבוקר בבורסות אסיה. ברקע, העלאת הריבית באנגליה אתמול והתפשטות זן האומיקרון בבריטניה בפרט ובעולם בכלל. מדד פוטסי הבריטי נחלש ב-0.1%, דאקס הגרמני מאבד 0.7% וקאק הצרפתי נחלש ב-0.6%. מוקדם יותר ננעל המסחר באסיה בירידות שערים חדות - ניקיי צנח ב-1.8%, האנג סנג ושנגחאי ירדו שניהם ב-1.2%.
11:20 - רגולטור המערכת הפיננסית בבריטניה (FCA) הטיל על הבנק HSBC קנס בגובה 63.9 מיליון פאונד (85.1 מיליון דולר) בשל יעילות פגומה במערכות לניטור עסקאות והליכי הלבנת הון. לפי הרגולטור, בחקירה שערכו התגלו חולשות משמעותיות בשלושה חלקים במערכת ניטור העסקאות של הבנק לאורך תקופה של שמונה שנים - החל מה-31 במרץ 2010 ועד ל-31 במרץ 2018.
בסוכנות הרגולציה הוסיפו כי מכיוון שב-HSBC לא ערערו על הממצאים והעדיפו ליישב את החקירה בהקדם האפשרי, הקנס הופחת ב-30%. פירוש הדבר כי הקנס היה אמור לעמוד במקור על 91.4 מיליון פאונד. "ב-HSBC הוציאו לדרך תוכנית תיקון רחבת היקף עבור מערכת זיהוי הלבנות הון, תחת הפיקוח של רשות הרגולציה". מסרו בהצהרה.

6 צפייה בגלריה
בנק HSBC לונדון
בנק HSBC לונדון
בנק HSBC לונדון
(צילום: AP)

11:25 - חברת התרופות אסטרזניקה דיווחה אתמול (ה') כי ניסוי מעבדה על קוקטייל הנוגדנים שפיתחה נגד קורונה מצא שהטיפול מייצר הגנה נגד זן האומיקרון. הניסוי על התרופה הנקראת אוושלד (Evusheld), נערך על ידי חוקרים עצמאיים של מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), כך לפי הודעת החברה. בהודעה הוסיפו כי ניתוח נוסף של תוצאות התרופה מול האומיקרון מתבצע על ידי אסטרזניקה וגורמים מצד שלישי, והנתונים צפויים להתפרסם "בקרוב מאוד".
6 צפייה בגלריה
חברת תרופות מפעל בריטניה אסטרה זנקה אסטרהזנקה קורונה
חברת תרופות מפעל בריטניה אסטרה זנקה אסטרהזנקה קורונה
חברת אסטרזניקה
(צילום: איי אף פי)

8:20 - המסחר בבורסות המובילות באסיה מתנהל היום (ו') בירידות שערים לאחר הנעילה השלילית אמש בניו יורק. עיני המשקיעים נשואות להחלטות מוניטריות מנגידי בנקים מרכזיים ברחבי העולם, לאחר החלטת הבנק של אנגליה אתמול להעלות את הריבית. ניקיי נחלש ב-1.8%, האנג סנג מאבד 1.2% ומדד שנגחאי בסין משיל מערכו 1%. החוזים העתידיים על המדדים בניו יורק יורדים בשעה זו.
הירידות מגיעות גם בתגובה לכך שאתמול הכריזו בארה"ב כי הם מטילים הגבלות סחר על מעל 30 חברות ומכוני מחקר סיניים בשל הפרות זכויות אדם ופיתוח לכאורה של טכנולוגיות כמו כלי נשק לשליטה במוח שעלולים לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב. ירידות חדות נרשמות בקרב מניות חברות הטכנולוגיה הסינית הנסחרות בהונג קונג: עליבאבא נופלת ב-3.56%, JD ב-3.5%, באידו ב-1.08% וטנסנט ב-2.6%.

6 צפייה בגלריה
מטה עליבאבא בסין
מטה עליבאבא בסין
מטה עליבאבא בסין
(בלומברג)

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הפתיע אתמול עם הודעה על העלאת ריבית ל-0.25% מ-0.1% - הכלכלנים ציפו שהבנק בראשות המושל אנדרו ביילי יותיר את הריבית ללא שינוי. מתוך הוועדה המוניטארית של הבנק, 8 חברים תמכו בהעלאת ריבית, מול אחת שהתנגדה למהלך. ברקע להחלטה - כמו במקרה של הפד האמריקאי - העלייה החזקה בשיעור האינפלציה בבריטניה.
זו העלאת הריבית הראשונה מאז פרוץ הקורונה וההחלטה התקבלה על רקע האינפלציה העולה. הבנק האירופי המרכזי השאיר את הריבית ללא שינוי והתחייב להמשיך במדיניות המוניטארית לתמיכה בכלכלה גם ב-2022. בבנק החליטו גם לצמצם את התוכנית לרכישת אג"ח. ההחלטות מצד שני הבנקים המרכזיים התקבלו לאחר שמוקדם יותר השבוע החליטו בבנק הפדראלי המרכזי להאיץ את צמצום תוכנית רכישת האג"ח החודשית ולאחר מכן יחלו בהעלאת הריבית.
אמש ננעל המסחר בבורסות ניו יורק בירידות שערים. מדד נאסד"ק הוביל את הירידות כשנפל ב-2.5%. מדד S&P 500 נחלש ב-0.9% ומדד דאו ג'ונס השיל מערכו 0.1%. אפל צנחה ב-3.9%, אנבידיה איבדה 6.8%, אדובי התרסקה ב-10.2%, טסלה ירדה ב-5%, מיקרוסופט נחלשה ב-2.9%.