סגור

הפתעה באנגליה: הבנק המרכזי העלה את הריבית ל-0.25%

הבנק בראשות המושל אנדרו ביילי החליט להגיב לנתוני האינפלציה הגבוהים במדינה ולהעלות את הריבית, שעמדה על 0.1%; בשוק ציפו שלנוכח ההתפשטות המהירה של האומיקרון, הבנק ימתין עם ההחלטה לישיבה של פברואר; תחזית ה-BOE: "האינפלציה תגיע לנקודה הגבוהה ביותר של סביב 6% באפריל 2022"

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) מפתיע היום עם הודעה על העלאת ריבית ל-0.25% מ-0.1%. הכלכלנים ציפו שהבנק בראשות המושל אנדרו ביילי יותיר את הריבית ללא שינוי.
ברקע להחלטה - כמו במקרה צמצום הרכישות של הפד האמריקאי - העלייה החזקה בשיעור האינפלציה בבריטניה.

מתוך הוועדה המוניטארית של הבנק, 8 חברים תמכו בהעלאת ריבית, מול מתנגדת אחת - המושל ביילי וסגניו - בן ברודבנט (Ben Broadbent), ג'ון קאנליף (Jon Cunliffe) ודייב ראמסדן (Dave Ramsden) - היו בין התומכים בהעלאת ריבית. המתנגדת סילבנה טנרייר (Silvana Tenreyr), היא אחת מנציגי הציבור בוועדה.
"שיעור האינפלציה ל-12 חודשים עלה מ-3.1% בספטמבר ל-5.1% בנובמבר... חברי הבנק מצפים שהאינפלציה תישאר סביב 5% לאורך רוב תקופת החורף ותגיע לנקודה הגבוהה ביותר של סביב 6% באפריל 2022", נאמר בהודעת הבנק. תוכנית הרכישות שמוביל BOE כתמיכה למשק, בהיקף של 875 מיליארד פאונד, נותרה ללא שינוי.
איום האינפלציה
אתמול דווח בממלכה כי מדד המחירים לצרכן קפץ בנובמבר ב-5.1% (שנתי), הרמה הגבוהה ביותר שנרשמה במדד מאז ספטמבר 2011 - הרחק מיעד האינפלציה של הבנק, העומד על 2%. התחזיות עמדו על עלייה נמוכה יותר, בשיעור של 4.7%, בהמשך לעלייה של 4.2% באוקטוב.
לקראת פגישת הריבית של BOE בחודש נובמבר הכלכלנים ציפו להעלאה של 15 נק' בסיס בריבית, אך הבנק הפתיע והותיר אותה ללא שינוי – ברוב של 2-7. עד לאחרונה ההערכה היתה שלבנק לא תהיה ברירה, לנוכח נתוני האינפלציה, והוא יודיע על העלאת ריבית בישיבה של דצמבר.
ואז הגיע האומיקרון: ההתפשטות המהירה של זן הקורונה החדש בבריטניה, והחלטת הממשלה על חידוש חלק מהמגבלות, משליכה כמובן גם על הכלכלה הבריטית – בהתאם בשוק העריכו שהבנק יעדיף לדחות לפברואר החלטה על העלאת ריבית. הבנק כאמור מפתיע ומבצע מהלך כבר היום.
"יש סימנים להמשכיות חזקה יותר בהוצאות משקי הבית וללחצי מחירים. על אף שהאומיקרון צפוי להכביד על הפעילות בטווח הקצר, ההשפעה שלו בטווח הבינוני על הלחצים האינפלציוניים אינו ברור בשלב הזה", נאמר בהודעת ה-BOE היום.
1 צפייה בגלריה
הבנק המרכזי של אנגליה לונדון בנק אוף אינגלנד Bank of England
הבנק המרכזי של אנגליה לונדון בנק אוף אינגלנד Bank of England
הבנק המרכזי של אנגליה
(צילום: AP)

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים: "ההחלטה הושפעה בין היתר מהערכות הבנק המרכזי כי האינפלציה תמשיך להתחזק בחודשים הקרובים ותגיע אף ל-6% בחודש אפריל הקרוב. הפאונד מגיב בעלייה ומתחזק מול הדולר בשיעור של 0.6%. לאור הודעת הריבית של הפד אתמול וההפתעה בבריטניה היום נראה כי הבנקים המרכזיים משדרים לשוק כי הם מייחסים חשיבות אדירה לאינפלציה וינסו לגרום לה לחזור לרמות סבירות על ידי שימוש בכלי הריבית. נראה כי הבנקים המרכזיים משנים את הדיסקט ומוציאים לפועל את תוכניתם לסיים את ההרחבה הכמותית יותר מהר (בארצות הברית) ולהתחיל אף בתהליך העלאות הריבית, כפי שאנחנו רואים בבריטניה".