סגור

פאוול הניצי מסדר מחדש את שוק המט"ח; "תיתכן ריצה של 2% בדולר בקיץ"

זאת לאחר שהפד הפתיע עם הקדמת תחזית העלאות ריבית ל-2023 והקפצת תחזית האינפלציה: היורו נחלש בשווקים העולמיים ב-0.5% ל-1.19 דולר; בשוק המקומי טיפס הדולר ב-0.7% ושערו היציג נקבע על 3.26 שקלים - וממשיך להתחזק ומוסיף עוד 0.2% עד ל-3.267 שקלים

הדולר מטפס היום בשווקים הבינלאומיים ובשוק המקומי בעקבות הודעת הפד אתמול: הקדמת הצפי להעלאת ריבית ל-2023 (אולי אפילו כפולה) - התחזית הקודמת של הבנק מחודש מרץ היתה להעלאת ריבית ב-2024 לכל המוקדם - והקפצת תחזית האינפלציה, שני אלה מייצרים את הפוש שמקבל המטבע האמריקאי.
הדולר טיפס ב-0.7% ושערו היציג נקבע על 3.26 שקלים - ממשיך להתחזק ומוסיף עוד 0.2% עד ל-3.267 שקלים. היורו ירד ב-0.8% ושערו היציג נקבע על 3.89 שקלים ועתה הוא; בשווקים העולמיים נחלש היורו ב-0.5% ל-1.193 דולר.

"עם המשך הפתיחה המחודשת, ההתחזקות בביקושים יכולה להיות גדולה וחזקה, ליצור צוואר בקבוק וקושי במציאת עובדים, לצד ולחצים אחרים שיכולים להגביל את יכולת ההסתתגלות מצד ההיצע, ובכך גדלה האפשרות שהאינפלציה תהיה גבוהה יותר וממושכת יותר ממה שצפינו". אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים שלאחר ההחלטה. תחזית האינפלציה השנתית הועלתה ל-3.4%, מול 2.4% בתחזית שפרסם הפד בישיבה של מרץ.
ב-TD Securities כתבו בתגובה להודעת הפד: "העמדה הסופר ניצית שתפס הפד תספק תמיכה לדולר בטווח הקצר. העלאת ריבית כפולה וסנטימנט של חשש מסיכונים יובילו לפתיחה של נרטיב חדש בשוק – תוצאה אפשרית שלו היא ראלי של 2% בדולר בחודשי הקיץ".
רונן מנחם, הכלכלן הראשי במזרחי טפחות, אומר כי למרות הנתונים בהודעת הבנק האמריקאי, ממש אין מקום לדאגה. "הפד לא מתרגש מהעליות האחרונות ואכן אין צורך להתרגש מהעלאת תחזית האינפלציה. קפיצה מ-2.4% ל-3.4% זה הרבה, אך מלמד יותר על הקושי לתת תחזיות כאלו בתקופה של אי וודאות ומעבר ממיתון לצמיחה. מכל מקום, חשוב הרבה יותר שהתחזית לשנים 2022 ו-2023 עומדת על 2.1% ו-2.2%, בהתאמה.
מה שכן חשוב הוא שהפד, שכאמור לא מוטרד מנתוני המדד הצפוי, ימשיך עם תכנית הרכישות והריבית הנמוכה, וכי לשיטתו כבר בשנה הבאה תחזור כלכלת ארה"ב למצב "נורמלי": אינפלציה של 2%, צמיחה של 3% ותחילת תהליך של נרמול הריבית. זה, לדעתי, המסר העיקרי ולכן גם השווקים יחזרו לעלות", מוסיף מנחם.
גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, אמר עוד כי הקו של הפד ממשיך להיות שהאינפלציה ברובה היא בת חלוף. "השינוי הגדול הוא שחברי ה-FOMC (ועדת השוק הפתוח הפדרלית) סבורים כעת כי אינפלציית הליבה של PCE תעמוד על 3.0% השנה (רבע רביעי של 2021 מול התקופה המקבילה ב-2020) וזאת בהשוואה לתחזית חציונית של 2.2% בחודש מרץ.
התחזית החציונית מציגה כעת שתי העלאות ריביות של 25 נ"ב בשנת 2023. חשוב להדגיש ששבעה חברי FOMC צופים כי כבר בשנת 2022 הריבית תחל לעלות, וזאת לעומת ארבעה חברים בדיון של חודש מרץ. נראה שהפד מרגיש בנוח עם מצב שבו האינפלציה תמשיך להיות גבוהה בינתיים, זאת לטובת הבטחת התאוששות רחבה וכוללת בשוק העבודה".
סיליוס קיונאקיס, ראש אסטרטגיית המט"ח של הבנק לומברד אודייר: "לשוק המטבעות ההכרזה המשמעותית ביותר הייתה על שינוי פרופורציות התעריפים, כעת הן יותר מיושרות עם השוק, אך ראוי לציין שהפד כבר לא מתנגד לציפיות השוק. ראינו את זה גם בתגובת השוק לישיבת הפד – הדולר זינק ביחס למטבעות G10 ומטבעות בכלכלות מתפתחות, המניות צנחו, תשואות אג"ח אמריקאיות ל-10 שנים טיפסו לכמעט 1.6%, ותשואת אג"ח אמריקאיות לשנתיים עלתה ל-0.21% - הרמה הגבוהה ביותר השנה. שינויים אלה יתנו תמיכה לדולר בטווח הקרוב, כאשר התמחור לתשואות נומינליות וריאליות ייצא לדרך בשבועות הקרובים. כשזה יסתיים, אנו צופים לחץ בטווח הקצר על היורו, הין היפני, ומטבעות הנמצאים בקורלציה גבוהה עם שווקי המניות, בטווח הבינוני לעומת זאת, אנו מאמינים כי ההתאוששות העולמית והצמיחה ההדרגתית הנוטה לכיוון אירופה תתמוך ביורו".



1 צפייה בגלריה
 יו"ר הפד ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים לאחר הודעת הריבית
 יו"ר הפד ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים לאחר הודעת הריבית
יו"ר הפד פאוול
(צילום: איי אף פי)