סגור

לאן נעלם האחראי להונאת פונזי של עשרות מיליונים

מייק בן ארי נעצר לפני כחודש בחשד להונאת ענק של משקיעים. הוא שוחרר למעצר בית ונאסר עליו לצאת מהארץ. בחמישי קיבלו ממנו משקיעים מייל שבו נכתב שעזב לחו"ל, ושבו הוא מודה: "שיקרתי ללקוחות, לעובדים ולכולם". רשות ני"ע: "פועלים לאתר את מייק בן ארי"

רשות ני"ע לא מצליחה לאתר את מייק בן ארי, בעל השליטה בחברת הייעוץ הפיננסי EGFE Ever Green Fields)Enterprises), החשוד בהונאת מאות משקיעים בשיטת פונזי, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. כך עולה מהודעת עדכון שפרסמה אתמול הרשות.


כפי שנחשף ב"כלכליסט", ביום חמישי האחרון נשלח לחלק מהמשקיעים מייל, מהכתובת שבה תקשר איתם בן ארי עד היום, שממנו עלה כי הוא עזב לחו"ל ומתכוון לחזור רק במסגרת הסדר. עם זאת, לא ברור בשלב זה האם הוא אכן נמלט מישראל.

2 צפייה בגלריה
מייק בן ארי חברת EGFE
מייק בן ארי חברת EGFE
מייק בן ארי חברת EGFE
(מתוך אתר EGFE)

"החשוד נדרש לחקירה ומפר את התנאים המגבילים שהוטלו עליו", נכתב בהודעת רשות ני"ע, שהוסיפה כי "הרשות פועלת במסגרת מלוא סמכויותיה והאמצעים העומדים לרשותה כדי לאתרו ועל מנת להביא למיצוי הדין".
עוד נכתב כי "הרשות פועלת ללא לאות על מנת להגן על עניינם של המשקיעים ולהביא לחקר האמת בפרשה, באופן מהיר ככל הניתן. מחלקת חקירות אספה ראיות רבות לביסוס החשדות, ואף איתרה ותפסה נכסים ששוויים נאמד בעשרות מיליוני שקלים".
במקביל, הוגשה בקשת פירוק נגד החברה של בן ארי, EGFE, על ידי כ־400 משקיעים שטוענים כי ההונאה של בן ארי אף גדולה יותר ועומדת על 300‑600 מיליון שקל; הונאה שאותה כינו בבקשת הפירוק "עקיצת הפונזי הגדולה בארץ".

בן ארי שוחרר בערבות של 2 מיליון שקל
בן ארי נעצר בתחילת אפריל ונחקר בחשד לביצוע עבירות מרמה, שיבוש מהלכי משפט ועבירות לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות. בית משפט השלום בתל אביב שחרר אותו בתנאים מגבילים, בהם איסור יציאה מהארץ לחצי שנה, הפקדת דרכוניו במשרדי הרשות והפקדת ערבות בנקאית של 2 מיליון שקל. על פי החשד, בן ארי הפר את התנאים וברשות לא מצליחים לאתרו.
על פי הבקשה לשחרור בתנאים מגבילים, "במהלך השנים האחרונות הציע בן ארי לציבור השקעה משותפת בני"ע בהסדר שיצר למטרה זו, תוך שגייס ממאות משקיעים סכומי כסף המסתכמים בעשרות מיליוני שקלים. כל זאת שלא על פי היתר או תשקיף, כמתחייב מהוראות חוק השקעות משותפות בנאמנות. לפי החשד, פעילות זאת נעשתה תוך שיווק אותן השקעות ומתן ייעוץ למשקיעים לגבי כדאיות ההשקעה בהן".
בנוסף, הפעילות האמורה ובכלל זה גיוס הכספים האמור, נעשו, על פי החשד, "תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא, לרבות גיוס כספים לכאורה עבור אפיקי השקעה, כאשר בפועל הכספים אינם מועברים לטובת ההשקעה המובטחת, ותוך העברת אותם כספים לחשבונות הקשורים לבן ארי ולמקורביו, לרבות חשבונות בחו"ל, וזאת לצורך שימושו האישי בכספים אלה".
בשלב זה לא ברור מה היקף המרמה שביצע לכאורה בן ארי. על אף שמדובר ככל הנראה בהונאה בהיקף ניכר, מסתמן כי היו גדולות ממנה. למשל, הונאת 550 משקיעים בהיקף של 340 מיליון שקל שביצע אמיר ברמלי בקרנות קלע. בית המשפט גזר על ברמלי 10 שנות מאסר בגין ההונאה.

בן ארי כתב למשקיעים: "ברשות ני"ע צחקו עליי"
במייל אותו שלח בן ארי למשקיעים נכתב "לקוחות יקרים, לפני חודש בדיוק, בששה באפריל 2021 בשעה שש בבוקר, החיים שלנו השתנו בשל המהלכים האלימים של רשות ני"ע הישראלית. הם הגיעו עם צו חיפוש למשרדי EGFE בישראל, לקחו את כל תיקי הלקוחות, מחשבים, הטלפונים שלי, הדרכונים שלי, כסף (שלקוחות נתנו לי כדי להשקיע). בשלב זה נעצרתי ונחקרתי למשך שני ימים ושני לילות, שאחריהם שחררו אותי בערבות. נאסר עלי ליצור קשר עם לקוחות ולתאר מה קרה בעת החקירה. עורך הדין שלי המליץ שאנצל את זכות השתיקה. עם זאת, אמרתי להם שאין לי מה להסתיר ושאני מעוניין ראשית כל להחזיר את כל הכספים ללקוחות שלי ואז הם יכולים להכניס אותי לכלא או משהו דומה לכך, על מכירה ללא רישיונות מתאימים, מכירה למשקיעים שאינם מקצועיים וכדומה".

2 צפייה בגלריה
אינפו איך בעצם עובדת הונאת הפונזי
אינפו איך בעצם עובדת הונאת הפונזי
אינפו איך בעצם עובדת הונאת הפונזי

בן ארי מסביר במייל ששלח מדוע לדבריו השוואתו לברני מיידוף, שעומד מאחורי הונאת הפונזי המפורסת ביותר אי פעם, מופרכת: "מיידוף?? — הראיתי להם את מסמכי האקסל הפנימיים שלי, היכן בדיוק הכספים ושיש יותר מ־82 מיליון יורו שמכסים כמעט את כל המחוייבויות שלי ללקוחות. דרשתי שהם יאפשרו לי לפעול ולהחזיר את כל הכספים ללקוחות.
"הם צחקו (!) ואמרו, ואני מצטט: 'הלקוחות שלך מעניינים לנו את התחת. אנחנו הולכים הביתה כל ערב וישנים טוב, אנחנו פקידי ממשלה שמקבלים משכורות, זה ירדוף אותך כל החיים שלך', ושוב, 'התפקיד שלנו זה לחקור, ובעוד כמה שנים הפרקליטות תתבע אותך ואז תוכל לרקוח עסקה, לא עכשיו'".
לדברי בן ארי, "מחיתי, 'למה? בואו נעשה את זה עכשיו'. הם השיבו, 'שוב, העבודה שלנו אינה לעזור ללקוחות שלנו, אלא לשרת את הצדק'".
במייל טען בן ארי כי "עד 31 במרץ 2021 EGFE מעולם לא פספסו תשלום, מעולם לא הוגשה נגדם תביעה, ועמדו בכל בקשה לפירעון. אלה הן העובדות. הדבר היחיד שהשתנה זה שרשות ני"ע הקפיאה את כל נכסי EGFE ומשום כך לא נוכל לבצע כל תשלומים נוספים".
עוד כתב בן ארי "נהר כחול?? (BLUE RIVER) כן, שיקרתי ללקוחות, עובדים, אחי וכולם. אני מוכן לרצות זמן אחרי שהלקוחות שלי יקבלו את הכסף שלהם. מה זה משנה אם השקעתי בבלו ריבר, פרודנט, שראף, בטר לייף, נדל"ן ישראלי, נדל"ן בינלאומי, מניות אמריקאיות, קריפטו, הון סיכון, קדחת צהובה, אורז אדום או חגבים ירוקים"?

"לקוחות שיתבעו אותי לא יקבלו אגורה"
"כל אחד ואחד מהלקוחות חתם על הסכם השקעה שבו הסברתי את הסיכונים. כלומר אני לוקח את הסיכון ומבטיח הכנסה קבועה 'באחריות'. קיימתי את ההבטחה שלי מעל 21 שנים והייתי ממשיך לעוד 21. הדבר היחיד שהשתנה זה שרשות ני"ע סגרה את כל חשבונות הבנק, השתלטה על כל ההשקעות ואילצה למכור אותן בהפסד. למשל: הם הכריחו אותי למכור את פרודנט נורת' אמריקה בבנקים ישראליים ולהפקיד את הכסף בחשבון בנק ב־P — 1.59% ולשלם לבנק עמלה שנתית של 2% בשביל 'הביטחונות'. בצורה כזו אבדו מיליונים.
"דוגמה: הם אילצו את EGFE למכור השקעות נדל"ן ישראליות מדהימות (קרקעות ישראל) ובמקום נכסים שנרכשו ב־7 מיליון שקל ושווים 10 מיליון היום ו־15 כשהפרויקט יבשיל בעוד שנתיים שלוש, הם יימכרו בזול".
במייל טוען בן ארי כי "הרשויות מבקשות ממני חמש שנים להפוך לעד מדינה ולתת להם שמות ומספרים ואני סירבתי. ואז הם באו ולקחו הכל בכוח. הרבה לקוחות שלי יצטרכו להסביר את המקור לכספים שלהם, אם וכיצד הם שילמו מסים. אני לא יכול לעזור כאן אבל המלצתי שלא תתנו תשובות לא נחוצות עד שרשות ני"ע תגיע להסכם איתנו".
בן ארי אף דורש כי "רשות ני"ע תהפוך את כל הפעולות מיד, תפתח מחדש חשבונות בנק, תפשיר נכסים, תאפשר לי לשלם לכל הלקוחות את כל הנכסים שלהם. לקוחות שיתבעו אותי לא יקבלו בחזרה אגורה, עד שכל מי שאינו חלק מהתביעה יקבל את כספיו בחזרה. ד"ר דורון וייס וכמה אחרים מארגנים מהלך נגד רשות ני"ע. המייל שלו מופיע למעלה. אני חי ועובד בחו"ל כעת, עד שרשות ני"ע תהיה מוכנה לגבש עסקה".

"מתנצל בפני הלקוחות, העובדים והמשפחה"
עוד כתב בן ארי כי "את 21 השנים הראשונות של חיי הקדשתי ללימוד יהדות, ועם סיום התואר הראשון עברתי לישראל. ב־40 השנים שלאחר מכן השלמתי את ה־MBA, עבדתי בבנק והייתי עד לשחיתויות (גליה מאור קודמה לראשות בנק לאומי) אחרי אחריות למשבר המניות של הבנק ב־1983, דוגמא אחת.
ואז הבנקים והברוקרים קיבלו מונופול/אוליגרכיה לנהל את הנכסים שלנו ולשלם אפס ריבית בהפקדות, כשהשווקים עשו בממוצע 5־8־10 אחוז בשנה. הקמתי את EGFE בשנת 2000 כדי לבצע דמוקרטיזציה בדבר הזה ולאפשר לכולם לקבל תשואות הולמות על כספם ושירות גברמה הגבוהה ביותר אי פעם. אני לא חושב שמישהו יטען שלא קיבל סיוע מעולה ומספק מהצוות שלי".
לסיום, כותב בן ארי כי "21 השנים הבאות (זו המטרה שלי) יוקדשו בכל דקה ובכל שעה ובכל יום להחזרת הכספים ללקוחות שלי ולתיקון המצב הזה. אני מבקש להתנצל בפני כל אחד ואחד מהלקוחות, העובדים שלי, שעוברים גיהנום, המשפחה שלי, כולל אחי לורנס, ועורך הדין צביקה ס (שלא ידעו דבר)".
מסנגורו של בן ארי, עו"ד אלעד רן, נמסר כי אינו יכול להתייחס לכל עניין הנוגע לחקירה הפלילית.