סגור

בלעדי
בעלי רכב חשמלי: זה המס החדש שתשלמו עבור עמדות הטעינה הביתיות

ל"כלכליסט" נודע כי בחודשים האחרונים רשות המסים החלה לגבות מכס של 20% על עמדות טעינה ביתיות לרכב חשמלי המיובאות מאירופה

ברשות המסים מצאו דרך חדשה לגבות מס עקיף על רכב חשמלי: ל"כלכליסט" נודע כי בחודשים האחרונים רשות המסים החלה לגבות מכס של 20% על עמדות טעינה ביתיות לרכב חשמלי המיובאות מאירופה (מעל 70% מהיקף שוק עמדות הטעינה הביתיות לרכב חשמלי בישראל).
כיום קיימים שני סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי: עמדות DC (זרם ישיר) המוכרות כעמדות טעינה "מהירות" שמסוגלות לטעון רכב חשמלי תוך כשעה ועמדות טעינה מסוג AC (זרם חילופי) שהן עמדות טעינה "איטיות", שטוענות רכב זאת במשך כל הלילה, כלומר כעשר שעות.
1 צפייה בגלריה
עמדת טעינה ל רכב חשמלי
עמדת טעינה ל רכב חשמלי
עמדת טעינה לרכב חשמלי
(צילום: עמית שעל)
עד לפני מספר חודשים רשות המסים לא גבתה מכס על עמדות טעינה AC (שמחירן לצרכן נע בין 1,000 שקל לכ- 4,000 שקל בהתאם למפרט) וגם לא על עמדות מסוג DC (עמדות ציבוריות מהירות שעולות מאות אלפי שקלים) אבל אז החלה רשות המסים לגבות את המס בגלל שהחוק קובע שמה שמוגדר כ"עמדת טעינה לרכב חשמלי" או "ממיר" אכן פטור ממכס, אבל עמדות הטעינה הביתיות כלל אינן מוגדרות כעמדות טעינה, אלא כ"בקרים" ועליהן מוטל מכס בשיעור של 20%.
ההבדל, כך מתברר, טמון בסוג הזרם: זרם ישיר, שזורם בעמדות המהירות (שהציבור כלל לא רוכש) מקנה לעמדה את הפטור. זרם חילופי לא. על פי הערכות בענף הרכב, נמכרו בישראל השנה מעל 5,500 מכוניות חשמליות ומעל מחציתן נמכרו ללקוחות שהתקינו עמדות טעינה.
אבל הגל הגדול באמת של מכירות רכב חשמלי יתרחש בשנה הבאה והצפי הוא למעל 15 אלף מסירות כשמרבית הרוכשים יזדקקו לעמדה ביתית, לא כולל כמובן מקומות עבודה שיתקינו עמדות טעינה לרווחת העובדים או עמדות טעינה ציבוריות.
נכון להיום ספקי הטעינה הגדולים, ג'ינרג'י, אפקון ו- EV EDGE טרם העלו את מחירי עמדות ה- AC לצרכן, אך עליית המחיר צפויה להתרחש בתחילת השנה הבאה.
מרשות המיסים נמסר: "לא חל כל שינוי במיסוי המוטל על מטענים לרכב חשמלי והם לא חייבים במכס. ככלל, מטענים לרכב אשר מעבירים ומבקרים זרם חלופי של רשת לרכב מבלי לשנות אותו לזרם ישיר מוגדרים כבקרים וחייבים במס קנייה. מטענים אחרים הלוקחים חשמל מרשת החשמל ומשנים את הזרם החלופי לזרם ישיר מוגדרים כממירים והם פטורים ממס קנייה".