סגור

ג'יפ חשמלית ו-NAMX עם מנוע מימן: תערוכת הרכב בפריז חוזרת - עם בשורות ירוקות

תערוכת פריז, שנפתחה השבוע לאחר הפסקה בת 3 שנים בעקבות הקורונה, משקפת עד כמה הדרישות הסביבתיות השפיעו על החזון של יצרני הרכב. יצרני הרכב האירופים מגיעים אליה כשהם חמושים בלא מעט הבטחות לחדשנות, אבל עם רגליים על הקרקע

לאחר היעדרות של שלוש שנים בעקבות הקורונה, תערוכת הרכב של פריז חוזרת. ביום שני נפתח ה"מונדיאל דל'אוטומוביל", תערוכת הרכב הדו־שנתית של פריז, שממוצבת היום כחשובה ביותר באירופה לאחר שפרנקפורט וז'נבה ספגו בשנים האחרונות שורה של ביטולים ודחיות, גם בגלל הקורונה וגם בגלל היעדר תקציבים.
תערוכת פריז 2022 שונה מאוד מזו של 2018, השנה האחרונה בה התקיימה. ב־2018 מכוניות חשמליות לא היו נפוצות, תחבורה שיתופית היתה למשוגעים לדבר, ויצרני הרכב הסינים היו סוג של בדיחה. כיום יצרני הרכב האירופיים נמצאים בדרך לחישמול, תעשיית הרכב האירופית מתמודדת עם משבר אנרגיה, ויצרני הרכב מצהירים על תוכניות חישמול נרחבות, וגם תחבורה שיתופית היא כבר אמיתית לחלוטין לנוכח הפקקים. לאור כל אלה יצרני הרכב האירופים מגיעים לתערוכת פריז כשהם חמושים בלא מעט הבטחות לחדשנות, אבל עם רגליים על הקרקע.
דאצ'יה מניפסטו
דאצ'יה העממית מוצאת את עצמה בימים אלה בבעיה: יצרני הרכב האירופים מצהירים על מעבר להנעה חשמלית, והמעבר הזה דורש תקציבי ענק וגם ייקור של המכוניות, מה שעומד בניגוד גמור לתדמיתה של דאצ'יה, שגם מתמחה בשווקים שאינם ממהרים להתחשמל וגם לא מרושתים כראוי בתשתיות, וגם מתקשה לגייס את התקציבים למשימה. לכן בתערוכת פריז דאצ'יה מציגה בעיקר גרסאות היברידיות של דגמיה המוכרים, אבל לצדם תוצג מכונית התצוגה מניפסטו, דגם שהוא חשוב מכיוון שהוא ממחיש בדיוק להיכן פני דאצ'יה מועדות.
כצפוי, דאצ'יה מתמקדת במה שהיא יודעת, רכבי שטח זולים ויעילים, וכך דאצ'יה גם מגדירה את מניפסטו. מבחינת ההגנה על הסביבה, לפי דאצ'יה מדובר ברכב שהוא "יעיל סביבתית", ושום מילה נוספת בעניין זה, רק אזכור שמשקלו יופחת ב־300 ק"ג בהשוואה למתחרים. וכיצד היא תעשה זאת? דאצ'יה מדגישה בפרסומיה שלמניפסטו אין חלונות זכוכית או חלונות צד, מה שיאפשר לנוסעים "להיות קרובים לטבע".
5 צפייה בגלריה
רכב דאצ'יה מניפסטו
רכב דאצ'יה מניפסטו
דאצ'יה מניפסטו. משקלו נמוך ב־300 ק"ג בהשוואה למתחרים
(צילום: Jpog)
פיג'ו 408
תערוכת הרכב של פריז היא בראש ובראשונה המגרש הביתי של יצרני הרכב הצרפתים, ובמיוחד הגדולים רנו ופיג'ו. פיג'ו מציגה בתערוכה את הנשק האולטימטיבי שלה: מכונית משפחתית שהיא גם קרוס אובר, פיג'ו 408. הדגם הזה מבוסס על פלטפורמה של קונצרן סטלאנטיס, משמע 408 חולקת מכלולים ומערכות הנעה מסוימות גם עם החברה־האחות סיטרואן. אך 408 היא דגם ייחודי: עד כה פיג'ו לא הציגה רכב שרוקד על שתי חתונות - של מכוניות משפחתיות ושל רכבי כביש־שטח. לפי הנתונים שפיג'ו כבר חשפה, 408 משתרעת על אורך של 4,678 מילימטרים ורוחב של 1,848 מילימטרים, גובהה הוא 1,478 מילימטרים, ואורך בסיס הגלגלים הוא 2,787 מילימטרים. מערכות ההנעה מוכרות מדגמים אחרים של פיג'ו: ממנוע בנזין טורבו, אשר מפיק 130 כוחות סוס, ועד גרסת פלאג־אין הייבריד בכירה שמנועיה מפיקים 225 כוחות סוס.
5 צפייה בגלריה
רכב פיג'ו 408
רכב פיג'ו 408
פיג'ו 408. משפחתית שהיא גם קרוס אובר
פיסקר אושן אקסטרים
בקרב כל יצרני הרכב הוותיקים פיסקר מהווה סוג של עוף מוזר: הנריך פיסקר, מייסד החברה, עבד בב.מ.וו וגם בפורד, עד שיצא לדרך עצמאית כמעצב רכב. בשנת 2007 התבקש פיסקר לראשונה לעצב מכונית עבור יצרנית רכב צעירה ואנונימית: טסלה, ולאחר מכן הציג מכונית משלו, מה שיצר מלחמה שהגיעה לבתי משפט. פיסקר עדיין לא מוותר, ובתערוכת הרכב של פריז הוא מציג בבכורה אירופית את Ocean (אוקיינוס) בגרסתו הבכירה, "אקסטרים". לפי תיאורי פיסקר, אקסטרים, שמצויד בצמד מנועים חשמליים, הוא "רכב השטח הידידותי ביותר לסביבה בעולם", ועשוי בחלקו מחומרים ממוחזרים. טווח הנסיעה הוא 630 ק"מ בין טעינות, וגרסת אקסטרים תצויד גם בפאנל גג סולארי אשר יסייע לטעינה ויוסיף לפי פיסקר עד 2,400 ק"מ של נסיעה בכוח חשמל מדי שנה.
5 צפייה בגלריה
רכב פיסקר אושן אקסטרים
רכב פיסקר אושן אקסטרים
פיסקר Ocean. עשוי בחלקו מחומרים ממוחזרים
ג'יפ אבנג'ר
כיצרנית, ג'יפ ניצבת בפני בעיה שיש לה פתרונות מובנים. ג'יפ מהווה כיום חלק מקונצרן סטלאנטיס, הקונצרן שחולש גם על פיאט, פיג'ו וסיטרואן, אבל במהות ג'יפ היא יצרנית רכב אמריקאית, כזו שמייצרת רכבי שטח קשוחים לקהל חובב בנזין. אבל בדומה לרוב יצרני הרכב בעולם, גם ג'יפ חייבת להיכנס לעידן החשמלי ולשווק רכבים באירופה, מה שהוליד את אוונג'ר. מאחורי השם הקשוח מסתתרים מכלולים פחות קשוחים, כאלה שיהיו משותפים גם לרכבי פיג'ו ופיאט. כצפוי, אוונג'ר מיועד בראש ובראשונה לאירופה ויהיה חשמלי לחלוטין, כשלפחות בחלק מן הגרסאות של אוונג'ר תוצע ללקוחות כנראה מערכת הנעה כפולה, כיאה למותג.
5 צפייה בגלריה
רכב ג'יפ אבנג'ר
רכב ג'יפ אבנג'ר
ג'יפ אבנג'ר. המכלולים משותפים לרכבי פיג'ו ופיאט
NAMX HUV
בים של מכוניות חשמליות של יצרני רכב ותיקים, דווקא יצרנית אחת קטנה בולטת בבחירתה בהנעה במימן. NAMX מוגדרת כסטארט־אפ אשר הוקם על ידי יזמים ממרוקו וצרפת, והרכב הראשון שלה נקרא HUV, כלומר Hydrogen Utility Vehicle. ה־HUV מוגדר בשלב זה כרכב תצוגה, אך צפוי להגיע לייצור בתוך כשלוש שנים. ה־HUV עוצב על ידי פינינפארינה האיטלקית, ומצויד במנוע אשר מפיק 296 כוחות סוס בגרסה הבסיסית. בגרסה הבכירה HUV מצויד במנוע אשר מפיק 542 כוחות סוס, מספיק כדי לזנק ל־100 קמ"ש בתוך 4.5 שניות.
5 צפייה בגלריה
רכב NAMX HUV
רכב NAMX HUV
NAMX HUV. צפוי להגיע לייצור בתוך שלוש שנים