סגור

הנמסיס של מאסק: מדוע הנריק פיסקר עזב את טוויטר?

בשנת 2007 הגיע למשרדי חברת העיצוב של הנריק פיסקר פרויקט חדש של חברה צעירה: העיצוב נקרא בפשטות "מודל S" ולחברה ששכרה את שירותיו קראו "טסלה". פרויקט זה הוליד קרב עמוס יצרים בין פיסקר למאסק על הזכויות על הרכב המפורסם, והיריבות בין השניים נמשכת עד היום

השבוע, ללא כל הודעה מוקדמת, סגר הנריק פיסקר, ה"נמסיס" של אלון מאסק, את חשבונו בטוויטר - הרשת החברתית שהשבוע נודע כי מאסק עומד לרכוש אותה ב-44 מיליארד דולר.

מאז תחילת המאה הקודמת לא נרשמו בענף הרכב העולמי יותר מדי יריבויות מרות בין ממציאים של מכוניות או אופנועים, לכל היותר כמה עזיבות בטריקת דלת - החל בעזיבתו של אנזו פרארי את אלפא רומיאו כדי להקים חברה משלו, וכלה בג'ון דלוריאן שעזב את ג'נרל מוטורס כדי להקים את דלוריאן הכושלת.
3 צפייה בגלריה
אלון מאסק מפעל טסלה סין
אלון מאסק מפעל טסלה סין
אלון מאסק במפעל טסלה בסין
(צילום: רויטרס)
אבל במקרה של אלון מאסק והנריק פיסקר, קשה שלא לשים לב ליריבות עמוסת יצרים אשר מזכירה את היריבות ההיסטורית של תומאס אדיסון וניקולה טסלה, שעל שמו כמובן נקראת המכונית החשמלית של מאסק. בין שני זוגות המתחרים קיימים הבדלים משמעותיים וגם קווי דימיון רבים. פיסקר גדל על ברכי תעשיית הרכב העולמית, בעוד מאסק לא קיבל מעולם תלוש שכר מיצרן רכב – אבל כל אחד מהם נתפס במידה מסוימת כאבי הרכב החשמלי העתידני, אם כי קשה לערער על העובדה שהתהילה הלכה למאסק.
למי שאינו מכיר, הנריק פיסקר הוא האיש שטוען שהמציא את הרכב החשמלי ההמוני עוד לפני אלון מאסק. את טענותיו של פיסקר ניתן היה כמובן לפטור בקלות כלא מבוססות, אלמלא לפיסקר היה רקע מקיף בענף הרכב העולמי: פיסקר, שנולד בדנמרק ב-1963, החל את דרכו בענף הרכב העולמי בשנת 1989 במרכז המחקר והפיתוח של ב.מ.וו במינכן.
הפרויקט הראשון של פיסקר היה דווקא מכונית חשמלית, מוצר שב.מ.וו עצמה לא ממש חלמה באותם ימים שתשווק באופן המוני. אחרי שפיסקר הצליח לעצב ולייצר את מכונית התצוגה החשמלית של ב.מ.וו, הוא התקדם וב-1999 הפך לראש סטודיו העיצוב האמריקאי של ב.מ.וו.
כהונתו של פיסקר בב.מ.וו ארה"ב היתה קצרה: בשנת 2001 פיסקר חצה את הכביש אל פורד, שהיתה באותם ימים בעלת הבית של אסטון מרטין. הוא עבד שם ארבע שנים, עד שהחליט שהגיע הזמן לייצר מכונית משלו והקים ביחד עם שותף את חברת פיסקר עיצוב רכב.
3 צפייה בגלריה
הנריק פיסקר מציג את דגם האושן
הנריק פיסקר מציג את דגם האושן
הנריק פיסקר מציג את דגם האושן
(צילום: AP)
בשנת 2007 הגיע למשרדי חברת העיצוב של פיסקר פרויקט חדש של חברה צעירה: העיצוב שפיסקר התבקש לייצר נקרא בפשטות "מודל S" ולחברה ששכרה את שירותיו של פיסקר קראו "טסלה".

מי יצר את טסלה מודל S?

הנקודה בה פיסקר נחשף לראשונה לטסלה היתה נקודה קריטית בתולדותיו ובאופן התפתחותו כמעצב רכב וכיצרן רכב. בשנת 2007, במקביל לחשיפתו של פיסקר למה שיהפוך לטסלה מודל S חמש שנים מאוחר יותר, הודיע פיסקר על הקמת חברה חדשה: פיסקר אוטומוטיב.
המוצר הראשון של פיסקר אוטומוטיב היה, הפלא ופלא, מכונית מנהלים ספורטיבית שהחברה האמריקאית כינתה "קארמה". הקארמה של פיסקר אוטומוטיב לא היתה חשמלית מלאה, אלא מכונית פלאג אין הייבריד, הישג משמעותי לאותם ימים. הפיסקר קארמה מיוצרת כיום לאחר מספר גלגולים – ואפילו מיועדת להגיע לישראל בקרוב.
המהלך של פיסקר הצית מלחמה: ב-14 באפריל 2008 הגישה טסלה לראשונה תביעה נגד יצרן רכב מתחרה בטענה שגנב ממנה רעיונות. בתביעה טענה טסלה שלמעשה הקארמה היא מכונית אשר מתבססת על התכנונים הראשוניים של טסלה מודל S אשר נוצרו על ידי פיסקר וכי פיסקר גנב את רעיונותיה של טסלה.
3 צפייה בגלריה
רכב טסלה מודל S טסלה S
רכב טסלה מודל S טסלה S
טסלה S. של מי הקרדיט?
(צילום: טסלה)
פיסקר יצא למלחמה נגד טסלה, ובסופו של דבר זכה ואפילו פוצה על ידי טסלה בשנת 2009 ב-1.1 מיליון דולר. סכום זה כיסה את הוצאות המשפט, אבל לא את גאוותו הפגועה של פיסקר חם המזג, שהתפטר מהחברה שהקים בשנת 2013 – רק כדי לחזור בשנת 2016 לעמוד בראשה של חברה חדשה: פיסקר בע"מ.
לאחר מכן הודיעה פיסקר על מספר דגמים שבכוונתה לייצר, אבל בניגוד לטסלה שכבר שיווקה בעולם את מודל S, לפיסקר בע"מ פשוט לא היתה מכונית שעובדת. כדי להוסיף עלבון לפיסקר, האיש שתכנן את טסלה מודל S, טסלה רק המריאה והכריזמה של אלון מאסק, האיש שמבחינת הנריק פיסקר הוא האויב שגנב ממנו את התהילה, היתה אחד הגורמים העיקריים ליכולות הגיוס של טסלה.
פיסקר הודיעה על הנפקה בשנת 2020 – 13 שנים לאחר שהנריק פיסקר החל לעצב את טסלה מודל S. בינתיים, לפיסקר אין אף מכונית שניתן לרכוש, והיריבות בין פיסקר ומאסק עדיין לוהטת – עד כדי כך שהשבוע סגר פיסקר את חשבון הטוויטר שלו, אולי במחאה על הצלחתו של יריבו ההיסטורי.