סגור
פולקסווגן ID 6 קרוס תוצרת סין
פולקסווגן ID 6 קרוס תוצרת סין (צילום: יצרן)

בלעדי
האם חוקי לייבא מכוניות פולקסווגן סיניות לישראל? תלוי את מי שואלים

במאי נרשמו לראשונה בישראל מכוניות מתוצרת הזרוע הסינית של פולקסווגן - שאינן משווקות באירופה ולכן אין להן תקינה אירופית. לאחר בירור מול היבואן והצגת אישורים משרד התחבורה טוען: המכוניות הסיניות יובאו כחוק, פולקסווגן לעומת זאת טוענת כי היא לא תומכת ביצוא המכוניות מחוץ לסין

האם חוקי לייבא לישראל מכוניות פולקסווגן חשמליות שמיוצרות בסין? במשרד התחבורה טוענים שכן, לעומת זאת בפולקסווגן מדגישים: "היצרנית אינה ממליצה להוציא את המכוניות מסין".
כפי שנחשף ב"כלכליסט", במאי אשתקד נרשמו לראשונה בישראל מכוניות פולקסווגן מתוצרת הזרוע הסינית של היצרנית. דגמי פולקסווגן הסיניים שנרשמו בישראל, לדוגמה פולקסווגן ID 6 קרוס ו–ID4 קרוס הם דגמים שאינם משווקים באירופה. יתרה מזאת, מדובר בדגמים שאינם משווקים באירופה ולכן לא עומדים בדרישות התקינה האירופית - הדרישות שבגינן ניתן לייבא ארצה מכוניות של יצרני הרכב האירופים.
כאשר התגלה במשרד התחבורה שהמכוניות אינן עומדות בתקינה האירופית פעלו במשרד מהר: היבוא של המכוניות הוקפא ובמשרד אף הגדילו לעשות וציינו בתגובה ל"כלכליסט" כי "מנכ"לית המשרד הנחתה לחדד את נהלי המשרד, כדי למנוע הישנות מקרים דומים". אולם ל"כלכליסט" נודע שבמשרד הוחלט לאפשר ליבואן המכוניות הסיניות לשחררן ולהציען למכירה לציבור בישראל.
מהלך כזה מתאפשר אך ורק אם יבואן הרכב (במקרה זה יבוא עקיף) מציג בפני משרד התחבורה את האישורים שלרכב קיימת תקינה מתאימה. לפי משרד התחבורה היבואן הציג את המסמכים: "לפני מספר חודשים משרד התחבורה אכן עצר יבוא של רכבי פולקסווגן שיובאו מסין בשל היעדר המידע הנדרש לצורך הוכחת עמידת כלי הרכב בתקינה הנדרשת. משרד התחבורה אישר את היבוא של כלי הרכב לאחר בירור הנושא מול היבואן ולאחר שהוצגו המסמכים והתעודות הנדרשות להוכחת עמידת כלי הרכב בתקינה".
אולם, למרות הצהרת משרד התחבורה כי המסמכים הוגשו והרכב עומד בתקינה דווקא חברת פולקסווגן העולמית מדגישה בפרסומיה כי המכוניות שמיוצרות בסין עומדות רק בתקינה הסינית. לפי פרסומים רשמיים של היצרנית מלפני חודשיים בלבד, היא מודיעה ללקוחותיה במדינות המזרח התיכון כי "פולקסווגן מוטרדת מיבוא אפור של רכב חשמלי מסין למדינות המזרח התיכון. מדובר ברכבים שתוכננו ונבנו עבור השוק הסיני ואינם מתאימים לתנאי השווקים המקומיים במזרח התיכון. רכישת רכבים כאלה אינה עונה על דרישות החוק המקומי מחוץ לסין. רכבים אלה לא נבדקו ולא אושרו על ידי פולקסווגן לשימוש במזרח התיכון ולכן פולקסווגן אינה יכולה להבטיח את תקינותם. כתוצאה מכך פולקסווגן אינה מאשרת לרכבים אלה עמידה במקרה הצורך בתנאי האחריות ואינה מאשרת טיפול בהם במרכזי השירות שלה". יתרה מכך: לפי פולקסווגן למכוניות שמיוצרות בסין אין את התקינה האירופית הנדרשת ליבוא לארץ.
באופן מעניין, דווקא אבנר פלור, מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה התייחס לנושא האישורים לרכבים המיובאים לישראל ממש לאחרונה במהלך דיון שנערך בבית המשפט המחוזי בתל אביב במרץ האחרון במסגרת פרשת אוטומקס - בה יובאו ארצה לכאורה רכבים באופן שלא היה חוקי. לדבריו: "אין לנו כלים לבדוק אם מסמך מזויף או לא. אנחנו פשוט סומכים על אותו יצרן, אותו יבואן ועל אותו עורך דין שמלווים אותו בתהליך ואנחנו עושים את כל הבדיקות הנדרשות גם המקצועיות".