סגור

בלעדי
משרד התחבורה נגד סוחרי הרכב: יחמיר את הקריטריונים לקבלת רישיון

מספר סוחרי המכוניות המשומשות זינק בשנים האחרונות, ואיתו גם מספר התלונות על הונאות; כעת מתכננים במשרד התחבורה להחמיר את הדרישות לקבלת רישיון סוחר

משרד התחבורה נערך למהלך הצפוי לצמצם את מספר סוחרי הרכב שפועלים בישראל, כך נודע ל"כלכליסט".


במסגרת מהלך זה צפוי משרד התחבורה להחמיר את הדרישות לקבלת רישיון סוחר. מהלך זה נמצא עדיין בהליכי גיבוש לקראת חקיקה והדרישות החדשות טרם הושלמו, אך להערכת גורמים בתחום, דרישות כגון הצגת תעודת יושר צפויות לצמצם את מספר הסוחרים.
כיום, לפי חוק רישוי רכב, יש לקבל מהמדינה רישיון לסחר ברכב. רישיון זה ניתן לתושבי ישראל שהם עוסקים מורשים, וברשותם מקום מתאים לניהול העסק כולל חניה מתאימה – וזאת בכפוף לתשלום אגרה שנתית.
למרות שהעיסוק בתחום כולל טיפול בעשרות ולעתים במאות אלפי שקלים, בחוק אין דרישה אמיתית לתעודת יושר, וגם מי שהורשע בעבירה פלילית יכול להמשיך ולהחזיק ברישיון סחר ברכב משומש אם "בעל הרישיון טען את טענותיו" בפני מנהלי משרד התחבורה, כלשון החוק.
תו הסוחר מאפשר גם לסוחרים להשתמש בשלט "במבחן", לוחית רישוי לבנה שניתן להעביר מרכב לרכב. לוחית הרישוי האמורה משמשת, בין השאר, במקרים של בדיקת רכב שתוקן, ניסוי ברכב עבור אדם שעתיד לקנות אותו, או הבאת הרכב ממקום המכירה למקום שהקונה ייעד לו.

1 צפייה בגלריה
פקק תנועה ב כביש איילון תל אביב עומסי תנועה
פקק תנועה ב כביש איילון תל אביב עומסי תנועה
(ארכיון)
(צילום: טל שחר)
מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי מספר סוחרי המכוניות המשומשות בישראל זינק בשנים האחרונות לשיא חדש: בשנת 2018 תועדו על ידי משרד התחבורה 2,041 סוחרי מכוניות פעילים. בשנת 2019 - 2,244 סוחרים פעילים, ב-2020 - 2,646, וב-2021 זינק מספר הסוחרים הפעילים לשיא חדש, 5,439. הסיבה העיקרית לכך היא העלייה בביקוש למכוניות משומשות בישראל אשתקד והרווח הקל ששניתן להשיג בתחום - דבר שהביא לדברי גורמים בענף לתלונות על מקרי רמאות והונאה.
נתוני משרד התחבורה אשר נחשפו ב"כלכליסט" מצביעים על שיא של עסקאות בשוק המשומשות ב-2021, אז בוצעו 991.4 אלף העברות בעלות לכלי רכב פרטיים, לעומת 872 אלף ב-2020 ו-877 אלף ב-2019.
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד יוזם מהלך שימנע שימוש לרעה בתווי סוחר (שלט "במבחן") שנועד לרכב המצוי בהליך בחינה וניסוי או לרכב לאחר תאונה הנזקק לתנועה בדרכים לצורך בדיקה. אגף הרישוי החליט על המהלך לאחר שהתברר כי ישנם סוחרים בענף הרכב המשתמשים בתו סוחר, בכלי רכב שאינם עונים על הקריטריונים שנקבעו ובניגוד לתקנות התעבורה. מאחר שתיקוני החקיקה נמצאים בשלבי הכנה ראשוניים, לא ניתן עדיין להתייחס לפרטי החקיקה. עם השלמתה היא תפורסם להערות הציבור".