סגור
מכוניות שנפרקו בנמל אשדוד
מכוניות שנפרקו בנמל אשדוד (צילום: תומר הדר)

החות'ים גרמו לשינוע הרכבים להתייקר – והמדינה גזרה קופון

הכנסות המדינה ממס הקנייה שמוטל על מכוניות חדשות עלו כתוצאה מהעלייה במחיר הסופי של הרכב, שכולל עלויות הובלה וביטוח

האיום החות'י סידר למדינת ישראל בעקיפין הכנסות נאות ממסי קנייה על מכוניות חדשות. מתברר כי שינוי מסלול השינוע של מכוניות מהמזרח הרחוק לישראל מסביב לאפריקה מאריך ומייקר את ההובלה והביטוח, וכך גורר גם עלייה במס הקנייה שהמדינה גובה.
מאז פרוץ המלחמה ובעקבות התעוררות האיום החות'י לפגוע בספינות שעושות את דרכן לישראל, מכוניות חדשות כמעט ואינן מגיעות לנמל אילת, והן נאלצות לעקוף את אפריקה במסלולן לנמלי ישראל שעל הים התיכון, אשדוד וחיפה. אם בעבר מחיר השינוע עמד על כ־1,000 דולר למכונית בממוצע, הרי שכיום המחירים גבוהים ב־50% עד 80%, תלוי בשיטת השינוע. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, מתוך כ־89 אלף מכוניות שיובאו ברבעון הראשון של השנה, 55% הגיעו מהמזרח הרחוק: 20.3 אלף מסין, 15.9 אלף מדרום קוריאה ו־12.6 אלף מיפן. משמעות הדבר שהארכת וייקור השינוע של יותר ממחצית מהמכוניות החדשות בישראל מתגלגלת בסופו של דבר לכיסה של המדינה והסיבה לכך היא שיטת חישוב מס הקנייה.
המס משתנה בהתאם לסוג הרכב. על מכונית חשמלית מוטל מס של 35% ועל כל המכוניות האחרות (היברידי, פלאג אין ובעירה פנימית) מוטל מס בגובה 83%. מס הקנייה אינו מוטל רק על "מחיר הברזל" של המכונית, אלא גם על שני גורמים נוספים – עלות הביטוח ועלות השינוע, ששניהם התייקרו, וגררו התייקרות של מס הקנייה. להערכת גורמים בענף הרכב, שיעור ההתייקרות למכונית בעקבות המצב הוא כ־1,000 דולר למכונית חשמלית, שמהוות כרבע מיבוא המכוניות ברבעון הראשון של השנה ורובן מגיעות מהמזרח הרחוק. המשמעות בהתחשב בנתוני היבוא היא שרשות המיסים "הרוויחה" עשרות מיליוני דולרים בעקבות המצב.
מאז שהמסלול הישיר לאילת נסגר, נדרשים יבואני הרכב לפעול באחת משתי דרכים. הראשונה היא לייבא את המכוניות מהמזרח הרחוק ישירות לנמלי הים התיכון באמצעות צים, והשנייה היא לייבא את המכוניות באמצעות חברות הספנות הגלובאליות הגדולות, למשל NYK, הפורקות את המכוניות בנמלי אירופה ומשם הן משונעות לישראל. במקרה של פריקה בנמלי אירופה, מדינת ישראל הלכה לקראת יבואני הרכב ורשות המסים הודיעה להם כבר באוקטובר אשתקד כי "אין לכלול בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא את עלויות ההובלה שנגרמו ליבואנים עקב מצב המלחמה החל מיום 16.10.2023 ועד להודעה חדשה". במכתב שהוציא ליבואנים ראש מינהל המכס ברשות המסים כפיר חן, מוסבר שאם יבואן רכב מייבא ארצה מכונית שנפרקת בטורקיה או באיטליה, המיסוי שיוטל על ההובלה והביטוח שלה ייחושב רק על המסע מהמזרח הרחוק לאירופה. עם זאת, במקרה של שינוע ישיר לישראל וגם במקרה של שינוע לאירופה — מדובר במסע יותר יקר.
גורמים בענף הרכב מציינים בהקשר זה, כי עלות המשלוח של מכונית מחושבת בהתאם לשלל גורמים, ממשקל (רכב חשמלי, למשל, שוקל בדרך כלל מעל 2 טונות) וכלה בממדים. עלות המשלוח של מכונית משפחתית ממוצעת מהמזרח הרחוק לאילת היתה כ־1,000 דולר בממוצע. עלות המשלוח של אותה מכונית לאירופה, מסע שארוך בכשבועיים ממשך השינוע הרגיל דרך הים האדום לאילת אשר עומד על שלושה עד חמישה שבועות, יקרה ב־50%. באשר לשילוח ישיר מהמזרח הרחוק לישראל, בענף הרכב טוענים כי צים, היחידה שמבצעת משלוחים כאלה, העלתה את התעריפים עד לשיעור של 80%.
על זה גם נוספו מחירי הביטוחים הימיים שזינקו בכל העולם, בשיעור של עד 60%, לפי הערכות בענף הרכב. גם אלה כאמור ממוסים על ידי מדינת ישראל.
על פי נתוני רשות הספנות, בשנת 2023 נפרקו בנמל אילת 149.5 אלף מכוניות. לשם השוואה, בנמל אשדוד נפרקו אשתקד 114.1 אלף מכוניות ובנמל חיפה נפרקו 81.2 אלף מכוניות. ברבעון הראשון אשתקד נפרקו 46.1 אלף מכוניות באילת, לעומת כ־18 אלף מכוניות ברבעון האחרון. השנה ירד היקף הפריקה של מכוניות באילת לאפס.
לא התקבלה תגובת צים ורשות המסים.