סגור
מכוניות חדשות נמל אילת
נמל אילת (צילום: ירון שרון)

ניתוח
ההגה אצל החות'ים: בלי נמל אילת מחירי המכוניות יזנקו

בעוד שאף מכונית לא נפרקה באילת בינואר־פברואר, נמל חיפה הפך לצינור העיקרי שדרכו מיובאים כלי רכב לישראל, וגם הוא לא מפצה על הירידה במספרם. בשוק נערכים למחסור במחצית השנייה של 2024 ולביטול הנחות

על סדר היום: הטלטלה בשוק הרכב. הפעם האחרונה שבה אונייה המובילה מכוניות נכנסה לנמל אילת היתה ב־20 בנובמבר. היא נשאה עמה מכוניות מהמזרח הרחוק, רובן חשמליות, רגע לפני העלאתו בינואר של מס הקנייה על המכוניות החשמליות מ־20% ל־35%. אלא שלפי נתוני רשות הספנות, בינואר־פברואר 2024 לא נפרקה בנמל אילת אפילו לא מכונית אחת, כאשר בנמל אשדוד נפרקו 91 מכוניות בלבד ואילו בנמל חיפה נפרקו בתקופה זו 23.7 אלף מכוניות חדשות.
גם נתוני שחרור המכוניות מהמכס מצביעים על הצניחה בינואר־פברואר: לפי רשות המסים, בחודשיים אלה השנה שוחררו ממכס 34.4 אלף רכבים (16 אלף מהם בפברואר), לעומת 46.9 אלף רכבים בינואר־פברואר 2023, ירידה של 26.7%. לשם השוואה, בדצמבר שוחררו ממכס 51.7 אלף מכוניות. גם המכוניות שהגיעו לישראל הגיעו יחסית במשורה, מכיוון שעם פרוץ המלחמה יבואני רכב שיכלו לבטל הזמנות בגלל חוסר ודאות כלכלית עשו זאת.
מפת היבוא של המכוניות לישראל לפי נמלים השתנתה לחלוטין: עיקר היבוא מגיע לחיפה, נמל אשדוד כמעט ולא עסק עד כה ביבוא של רכב ונמל אילת הושבת. נמלים אינם רק שערים ליבוא של רכב. סביבם יש שטחי ערובה אדירים, כלומר שטחים שבהם המכוניות שהגיעו מאוחסנות.
לדברי מנכ"ל נמל אילת גדעון גולבר, "עם הגעת האוניה האחרונה שנשאה מכוניות היו בנמל וסביבו כ־55 אלף מכוניות חדשות שאוחסנו בנמל, ביטבתה, בתמנע. כיום מכל מלאי המכוניות האלה נותרו בשטחי האחסנה שסביב הנמל כעשרת אלפים מכוניות בלבד. יבואני הרכב לקחו את המכוניות והן נמכרו. מעבר לכך, מדינת ישראל גם דרשה שרציפים בנמל יפונו לטובת סחורות שיגיעו לכאן במקרה חירום של מלחמה בצפון. אנו הכשרנו שטחים לכך בעלויות של מיליוני שקלים ומבחינתנו זהו הפסד משמעותי".
גולבר הודיע בשבוע האחרון ל־60 מעובדיו שהם מועמדים לפיטורים: "עובדי הנמל אינם זולים אך הם אנשים מיומנים. אילת אינה עיר גדושה באפשרויות תעסוקה וגם התיירות מתה. זו החלטה כואבת". באשר לצפי לחזרתן לנמל אילת של אוניות גלנוע המובילות מכוניות מסביר גולבר: "הלוואי והיינו יודעים מתי המצב הזה ייגמר, אם היינו יודעים היינו יכולים להחזיק את העובדים בשכר אבל כיום כבר נשמעים קולות שטוענים שנתיב השיט הזה לא יפתח עד סוף השנה. בל נשכח שהחות'ים הוא ארגון ששם לו למטרה ספציפית את מדינת ישראל. אין לנו ספק שהמצב ישוב לקדמותו כי אין ברירה אחרת. יבוא של רכב דרך אילת מהמזרח הוא משתלם, האוניות לא צריכות לעבור בתעלת סואץ ולשלם כחצי מיליון דולר לאוניה, האקלים נוח לאחסון מכוניות, שירותי הנמל טובים והקיבולת תשוב לקדמותה. כאשר זה יקרה נצטרך לקלוט עובדים מחדש וגם להכשיר אותם".
"קופון על הים התיכון"
בינתיים נמל חיפה הפך לאלטרנטיבה העיקרית ביבוא מכוניות לישראל, בין אם מדובר במכוניות סיניות, יפניות או אירופיות. אחת הסיבות לשגשוגו של נמל חיפה כיום היא הוראה שפרסמה חברת הספנות האיטלקית גרימלדי שלפיה בגלל חשש מפני טילים מעזה אוניותיה אינן מורשות לעגון מדרום לתל אביב. חברות ספנות נוספות פעלו לפי הנוהל שקבעה גרימלדי וכתוצאה מכך עד לאחרונה פריקת אוניות גלנוע בנמל אשדוד בוצעה במשורה.
לדברי ליאורה הדר, סמנכ"לית מכירות ישירות בנמל חיפה, כעת יש בנמל חיפה ובשטחים סביבו כ־17 אלף מכוניות חדשות. בנובמבר הוקצו לנמל חיפה שטחי אחסנה נוספים על ידי חברת נמלי ישראל (חנ"י), בהיקף של כ־6,000 חניות על פני כ־60 דונם אך שטחים אלה פונו לאחרונה והוחזרו לחנ"י. במקביל שכר נמל חיפה שטחי אחסנה חדשים בהיקף משוער של כמאה דונם אשר נמצאים בחוף שמן ובאזור הצ'ק פוסט. לדברי הדר, "כיום מגיעות לנמל חיפה מכוניות מתוצרת כל היצרניות ומטבע הדברים הנושא החות'י העצים את התנועה". היא מספרת כי בגלל גלי המכוניות שהגיעו נדרש הנמל להתקין עשרות עמדות טעינה לרכב חשמלי מכיוון שהמכוניות החשמליות ביצעו שיט ארוך מהרגיל והסוללות שלהן התרוקנו. מבחינת צפי עתידי להגעת אוניות היא מציינת כי החודש ובחודש הבא יפרקו שמונה או תשע אוניות מדי חודש. קצב הוצאת הרכבים היומי מהנמל, כלומר כמה מכוניות נלקחות על ידי יבואני הרכב לצורך מכירה, עומד על כ־500 מכוניות ביום.

בנמל אשדוד מציינים שהאוניות חזרו בשבועות האחרונים. לדברי מנכ"ל הנמל אלי בר יוסף, "עקב הכרזת המלחמה משרד התחבורה האיטלקי הכריז על איסור עגינה בתל אביב דרומה. זה נמשך עד לפני שלושה שבועות. באותו זמן טסלה המשיכה לספק לכאן רכבים במכולות וכיום גם מגיעה לכאן אוניה של צים שפורקת טסלות. עד כה נכנסו לכאן ארבע אוניות גלנוע של רכב - גרימלדי ונפטון כבר שבו אלינו. כעת יש בנמל כ־7,500 מכוניות. הגענו בחודשים האחרונים לשפל שבו בנמל אוחסנו כ־3,500 רכבים עד שהאוניות שבו".
לדברי בר יוסף, בפועל הנמל יכול להחזיק עד כ־30 אלף מכוניות בשטחיו, ואינו יכול לאחסן מכוניות מחוצה לו. "הגשנו לאחרונה בקשה לרשות הספנות והנמלים ולמשרד התחבורה לאפשר לנו להתחרות מול הנמלים הפרטיים, ולאחסן מחוץ לנמל. אנחנו צופים שעקב השבתת נמל אילת יגיעו לכאן יותר רכבים. כבר במשלוח האחרון הגיעו לכאן רכבים בשטעון (העברת מטען מכלי הובלה אחד אל כלי הובלה אחר), כלומר הם נפרקו באירופה והמשיכו לכאן. בחודשים הקרובים נרגיש מגמה של חזרה לנתח שוק טבעי בפריקות רכב ומן הסתם נמל חיפה יהנה מאוד מהמצב בנמל אילת. ספציפית היבוא מהמזרח גדל מאוד בשנים האחרונות וזה מורגש. לתחושתנו אנו יכולים לפצות על המצב שנוצר עם נמל אילת, יש לנו יכולת לפרוק 300 אלף רכבים בשנה וזה יותר משיאו של שוק הרכב הישראלי בשנה. הבעיה היא כמובן האחסנה, להערכתי אם יווצר צורך, כפי שחברת נמלי ישראל נתנו שטחים מחוץ לנמל בחיפה, יוכלו לתת גם לנו".
יבוא של רכב מהמזרח דרך נמלי הים התיכון אינו פשוט ואינו זול: אוניות של חברות הספנות הסיניות מגיעות לנמלים באירופה, למשל ביוון ובטורקיה, נפרקות ועולות מחדש על אוניות שיוצאות לישראל. עיקר התנועה בקווים הללו מבוצעת על ידי חברות הספנות נפטון וגרימלדי, אבל בשבוע שעבר לדוגמה עגנה בנמל חיפה אוניה של צים שנשאה רכבים של כמה מותגים סינים. האוניה הוזמנה על ידי כמה יבואני רכב ישראלים. "השיטה של שימוש בשתי אוניות שאחת מהן עוברת בתעלת סואץ מייקרת את מחירה של כל מכונית במאות דולרים, לעומת משלוח ישירות לנמל אילת", מסביר גורם בענף. "זה מצב שבו מי שיכול לגזור קופון גוזר והנסיעה דרך הים התיכון היא נסיעה שבה הרכב עובר מאוניה לאוניה, מאוחסן בנמל זר, עובר פריקה מאוניה והעמסה, זו בוננזה".
פחות מכירות "אפס קילומטר"
בענף כבר מצביעים על מחסור משמעותי במכוניות שיורגש במחצית השנייה של השנה. "לישראל יש שער ימי ש־50% מהמכוניות נכנסות ממנו. אין לזה תחליף, לא משנה כמה אפשר לשנע מכוניות אל הים התיכון", מסביר גורם בכיר בענף. "נמל חיפה ונמל אשדוד הם צוואר בקבוק, לא בגלל שהם לא טובים אלא בגלל שהם רק שני נמלים. יש כמות מסוימת של מכוניות שניתן להכניס בנמל ויש כמות מסוימת של מכוניות שניתן לאחסן סביבו. ומעבר לכך, היצרנים מהמזרח מקטינים את היקף האספקות לישראל והיבואנים מצידם לא רוצים להזמין כשהשילוח יקר".
מתי וכיצד יתבטא המצב החדש? כיום שוק הרכב הישראלי נמצא במצב מורכב: מחירי המכוניות החדשות, במיוחד החשמליות, התייקרו בינואר האחרון. במקרה של המכוניות הלא חשמליות המחירים התייקרו עקב זינוק בעלויות השינוע. במקרה של החשמליות, לפי יבואני הרכב, העליות נובעות מעליית מס הקנייה. אבל במקביל רוב היבואנים, במיוחד יבואני הרכב החשמלי, גם מציעים כיום חלק מהתוצרת בהנחות ומבצעים. הסיבות לכך נובעות מעייפות צרכנים, מצב פסיכולוגי בעקבות המלחמה וגם העובדה שחלק מהדגמים החשמליים לא זכו בישראל להצלחה המצופה, או שהלקוחות הטכנולוגיים זונחים אותם עקב הופעת דגמים חדישים יותר. כלומר בשפה פשוטה: מה שיותר חדיש ומבוקש נגמר מהר והמשלוח הבא יהיה יקר ומצומצם. בחודשים הקרובים עקב השבתת נמל אילת קצב הגעת המלאים יירד. להערכת גורמים בענף הרכב, עליות מחיר משמעותיות לא יתרחשו, בעיקר בשל חשש מאפקט פסיכולוגי הגיוני של צרכנים שלא ימהרו לרכוש מכונית עממית במחיר של מעל 180 אלף שקל, בין אם היא מונעת בבנזין ובין אם היא מונעת בחשמל. אבל כאשר המחיר לא עולה, המכירות למי שרווחי פחות יורדות. כלומר המכירות ינותבו ללקוחות פרטיים על חשבון ציי הרכב. כך שפחות מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" יימכרו במחיר זול יותר ותהיה פחות אספקה לחברות הליסינג, לצד צמצום של הנחות והטבות במצב שבו המלאים נגמרים. עד מתי מצב זה יימשך? בענף הרכב צופים שהמחצית הראשונה של השנה תאופיין בירידות במכירות לאחר פסח ומצב זה יימשך כנראה עד חודשי הקיץ, עם "אופציה להארכה" בהתאם למצב הביטחוני.