סגור
הקברניט חות'ים טיל נגד ספינות מלחמת עזה
האיום החות'י על ספינות בים האדום (צילום: תיעוד חות'י)

בלעדי
בגלל האיום החות'י: רשות המסים בוחנת אפשרות לשחרר מכוניות ממכס בלב ים

לפי הערכות, בשל הארכת נתיב השיט כך שיעבור סביב אפריקה, יותר מ-10,000 מכוניות יגיעו לארץ בעיכוב ולא לפני סוף דצמבר. היבואנים, שמעוניינים לשלם מס קנייה מופחת לפני התייקרותו ב-1 בינואר, פנו לרשות המסים בבקשה לשחררן ממכס עוד לפני שיגיעו לישראל. רשות המסים: "הבקשה התקבלה ונבחנת על ידי הגורמים המקצועיים"

רשות המסים בוחנת אפשרות לשחרור של מכוניות ממכס מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל, בעקבות התקפותיהם של המורדים החות'ים על אוניות בבעלות ישראלית, כך נודע ל"כלכליסט".
במהלך השבועיים האחרונים, לאחר מתקפות החות'ים על אוניות ש"חשודות" בבעלות ישראלית ששטות בים האדום, הודיעו חברות ספנות גדולות המשנעות מכוניות לישראל כי אוניותיהן לא ישוטו בים האדום. זאת מכיוון שפגיעה באונייה, במיוחד כזו שנושאת רכבים חשמליים, עלולה לגרום לנזק שנאמד במאות מיליוני דולרים.
רוב ענקיות הספנות לא ביטלו את המשלוחים לישראל, אלא שינו את נתיבי השיט - כלומר האוניות שמיועדות להגיע גם לישראל לא ישוטו סמוך לחופי תימן דרך הים האדום ותעלת סואץ, אלא יבצעו עיקוף גדול סביב אפריקה - עיקוף שדוחה את מועד הגעת האונייה לישראל ביותר משבועיים.
הבעיה היא שדווקא שלושת השבועות שנותרו עד תום דצמבר הם שבועות קריטיים עבור יבואני הרכב: ב-1 בינואר יעלה מס הקנייה על המכוניות החשמליות מ-20% ל-35%. בנוסף יעלה גם מס הקנייה על המכוניות שמצוידות בהנעת פלאג אין הייבריד - מ-55% ל-83%.
אך כעת המצב שונה מכיוון שהאוניות אינן צפויות להגיע לארץ עד סוף השנה, בגלל הארכת המסלול. במהלך השבועות האחרונים הצהירו יבואני רכב כי פנו לרשות המסים בבקשה לדחות את העלאת מס הקנייה על המכוניות החשמליות ועל מכוניות הפלאג אין הייבריד - אך ללא הועיל.
וכך - יבואני רכב שהעדיפו להמתין לדקה ה-90 ולהוציא מהמזרח לישראל אוניות בתחילת החודש בידיעה שאלה יגיעו בשלושת השבועות הקרובים כך שהמכוניות ישוחררו ממכס לפני תחילת השנה, נאלצים כעת להתמודד עם מציאות חדשה שבה האוניות יגיעו רק בינואר אחרי עליית מס הקניה - כלומר יבואני הרכב יצטרכו לשלם למדינה את מס הקנייה הגבוה של 2024.
להערכת גורמים בענף הרכב, היקף המשלוחים מהמזרח שהגעתם מתעכבת נאמד ביותר מ-10,000 מכוניות. כתוצאה מכך ולאור המצב החריג שנוצר, פנו יבואני רכב אל רשות המסים בבקשה לבצע שחרור חריג של רכבים ממכס בטרם הגיעו למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל.
כיום על פי חוק שחרור ממכס של טובין יכול להתבצע רק בשטחה הריבוני של מדינת ישראל. השחרור בשטחה הריבוני של מדינת ישראל חשוב גם מכיוון שהוא מאפשר לנציגי המכס לשחרר את האוניות פיזית מפיקוח המכס, כלומר בוחני המכס יכולים לבדוק את הרכבים שהגיעו.
במידה ורשות המסים אכן תאשר שחרור של מכוניות ממכס מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, המשמעות היא שיבואני הרכב ישדרו לרשות המסים נתונים אודות שווי הסחורה שבאוניות והיקפה וברשות המסים ישחררו את הרכבים בהתאם. המרוויחים העיקריים במצב כזה יהיו יבואני הרכב: בימים כתיקונם, כאשר מס הקנייה על מכוניות עולה ב-1 בינואר דואגים יבואני הרכב לשחרר את המכוניות ממכס (כלומר לשלם את מס הקנייה) בסוף דצמבר - וכך "להרוויח" את עליית מס הקנייה.
כלומר יבואני הרכב משחררים את המכוניות ממכס בדצמבר ואז מפרסמים מחירונים חדשים ויקרים יותר "בגלל עליית מס הקנייה" ומוכרים את המכוניות לציבור ברווח - או לסירוגין מציעים ללקוחות לרכוש את המכוניות ששוחררו ממכס במהלך דצמבר ואז מציעים ללקוחות לרכוש מכוניות משנת המודל החדשה במחירים של השנה הקודמת, כלומר "קנו מכונית 2024 ושלמו מחירי 2023". מרשות המסים נמסר: "הבקשה הועברה לרשות המסים ונבחנת על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים".