סיפורי מעשיות: הבדיות שימכרו לכם כדי שתקנו מכונית חשמלית
ברכב שמצויד במנוע בנזין, ליבואנים יותר קשה לשחרר הצהרות ללא כיסוי, אבל בכל הקשור במכוניות חשמליות, המצב שונה: לא כולם מבינים בטעינה, בטווח ובטרייד אין. ושם מתחילה הבעיה
שוק הרכב הישראלי נמצא בנקודת זמן מאתגרת במיוחד. יבואני הרכב תקועים עם עשרות אלפי מכוניות בלתי מכורות - חלקן הגדול חשמליות, וכיום התחרות על כיסו וליבו של הלקוח גדולה מתמיד. בתחרות על הלקוחות יש אמצעים "כשרים" לגרום לפתיחת הארנק וכאלה שהם פחות - על התחום האפור שבין הוגן ללא הוגן.
ברכב שמצויד במנוע בנזין, ליבואנים יותר קשה לשחרר הצהרות ללא כיסוי, אבל בכל הקשור במכוניות חשמליות, המצב שונה: לא כולם מבינים טעינה מהי, טווח הוא נושא שקל ״לסבן״ בו את הלקוחות וגם בכל הקשור בטרייד אין, לפעמים רב הנסתר על הגלוי. למעשה, בחודשים האחרונים היקף ההצהרות שאין להן כיסוי הלך וגדל - וכיום הלקוחות מופגזים במסרים של יבואני רכב - חלקם מצוצים מהאצבע. אז כיצד ניתן לדעת היכן האמת והיכן השקר?
בקרוב למכונית יהיה קישור לאנדרואיד
מכוניות מודרניות, במיוחד חשמליות, הן מכוניות מקושרות. כלומר, הן מסוגלות ״לשוחח״ עם בעל הרכב - והאמצעי החשוב ביותר לכך הוא הסמארטפון. כיום יש שתי מערכות עיקריות שמאפשרות לבעל הרכב באמת לשלוט ברכב באמצעות הסמארטפון: אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי. מדוע מערכות אלה חשובות? בגלל שהן מאפשרות שיקוף מלא של התוכן שבטלפון במסך הרכב וגם שליטה כמעט מלאה במערכות הרכב באמצעות הטלפון.
נדיר למצוא היום יצרן רכב שאינו מציע את המערכות במכונית - מכיוון שסמארטפונים הם חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים - אבל יצרני הרכב הסינים לא מציעים עדיין במכוניות חדשות קישוריות לאנדרואיד אוטו ולאפל קאר פליי. הסיבה טמונה בסכסוכים עתיקי יומין בין גוגל ואפל ליצרני הרכב בסין - והתוצאה היא שיצרני הרכב הסינים לא מציעים את המערכת, לפחות לא בחלק מהדמים.
הפתרון של יבואני הרכב הסינים הוא להציע ״שיקוף״ - כלומר, חיבור של הטלפון לרכב שמקרין על מסך הרכב את תוכן הטלפון, אבל בתכל'ס לא מדובר בקישוריות מלאה - וגם נדרשת הורדת אפליקציה של יבואן הרכב. מסיבה זו כיום ניתן למצוא בישראל יבואנים שמבטיחים ״חיבור עתידי״ - כלומר יום יבוא והחיבור יתאפשר. לא כולם מקיימים ולא ניתן לסמוך על היבואנים בכל המקרים שאכן הדבר יקרה. מכיוון שכך, היבואנים זורקים לאוויר לא מעט הצהרות והבטחות על ״יום יבוא ויהיה אנדרואיד״, אבל תמיד מדובר בהצהרות לא מחייבות, כלומר, אין כאן התחייבות משפטית בפני הלקוח.
בהתחשב בדומיננטיות של אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, קשה לחשוב על מצב בו מכונית חדשה מודל 2025 אינה מציגה למשל הודעות וואטסאפ על מסך הרכב בנהיגה.
3 צפייה בגלריה


BYD סיל דיזיין. בחלק מהמכוניות החדשות הסיניות אין קישוריות לאנדרואיד אוטו ולאפל קאר פליי
(צילום: טל סער)
הרכב נטען תוך עשר דקות
יצרני הרכב החשמלי נמצאים כיום בעיצומו של ״מרוץ טעינה״ שבמסגרתו מוצגים מדי שבוע חידושים שהופכים את הטעינה המהירה לעניין של כמה דקות. החידושים כוללים טכנולוגיות קירור יותר יעילות לסוללה, סוללות חדשניות שמסוגלות לקבל יותר אנרגיה ועוד שלל חידושים מדהימים. בסין כבר אפשר למצוא מכוניות חשמליות שתוך פחות מעשר דקות מוסיפות מאות קילומטרים לטווח הנסיעה שלהן, מה שלמען האמת מייתר את השימוש בבנזין.
נדיר למצוא היום יצרן רכב שאינו מציע את המערכות במכונית - מכיוון שסמארטפונים הם חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים - אבל יצרני הרכב הסינים לא מציעים עדיין במכוניות חדשות קישוריות לאנדרואיד אוטו ולאפל קאר פליי
הדגמים מתחילים גם לחלחל לישראל, וזה נפלא, אבל כדי להטעין את המכונית החשמלית בעשר דקות לא נדרשת רק מכונית מתאימה אלא גם תשתית מתאימה: המטענים שיודעים כיצד למלא את הסוללות עתירי כוח, ולמען האמת בישראל כרגע אין מטענים כאלה. רוב המטענים בישראל אינם מגיעים להספק של 200 קילוואט, מיעוטם מגיעים להספק של 300 קילוואט וקומץ מגיע ל-350 קילוואט. המשמעות: כאשר יבואן רכב מצהיר שהמכונית שלו נטענת תוך עשר דקות, לרוב הכוונה היא ״בהינתן מטען מתאים״ - שלרוב לא נמצא בישראל. כיום אגב יש יבואני רכב שיש להם אחזקות בחברות של טעינת רכב, החל בקבוצת שלמה (BYD) וכלה בקבוצת יוניון (זיקר). כלומר, אם יבואני הרכב רוצים שהמכוניות שלהם באמת ייטענו תוך דקות ספורות, עליהם גם לספק מטענים מהירים מתאימים, מה שלעת עתה לא ממש קורה.
400 זה הרבה? מגוון ענק של מכוניות בדרך לישראל
שוק הרכב הישראלי הוא שוק שרובן המכריע של המכוניות שמיובאות אליו עומדות בשני סוגי תקינה (כללים): תקינה אירופית, כלומר מכלול החוקים שנדרש באירופה כדי לייבא רכב, ותקינה אמריקאית/קנדית, כלומר מכלול החוקים שנדרש בארה״ב וקנדה. מכוניות סיניות לא מיוצאות לארה״ב וקנדה, מה שמותיר את ישראל עם התקינה אירופית.
אבל לא כל יצרני הרכב הסינים רוצים להיכנס לאירופה - ולכן קיימת סוג של ״פרצה״: תקינה למכוניות בסדרות קטנות – כלומר, סעיף בתקינה האירופית שמאפשר יבוא של מכוניות לאירופה למרות שהן לא עומדות בכללי התקינה המלאים. לעת עתה התקינה האירופית בסדרות קטנות תקפה גם בישראל והיקף היבוא מוגבל ל-400 מכוניות בשנה.
תקינה בסדרות קטנות טובה לצרכן הישראלי מכיוון שהיא מאפשרת יבוא נרחב יותר, אבל גם יש לה חסרונות: מכונית שרק 400 יחידות שלה בשנה מיובאות לישראל לא יכולה להיות נפוצה בשוק הישראלי. בישראל היקף המכירות של מכונית חשוב, במיוחד בדגמים העממים. יבואני הרכב לא ממהרים לספר ללקוחות מעוניינים שהמכונית החדשה שלהם היא למעשה סוג של ״מהדורה מוגבלת״. משרד התחבורה אגב לא אישר לייבא מכוניות כאלה לישראל מעבר לשנה הנוכחית, משמע אם היבואן לא מיידע שמדובר ברכב בהיקף שיווק מוגבל, ולא יודע להתחייב האם המכונית תיובא לישראל בעתיד בהיקף מכובד, זו בעיה.
טרייד אין במחיר מחירון
בעידן בו קשה למכור מכוניות, חדשות או משומשות, טרייד אין הוא בחינת כלי מפתח של יבואני הרכב: יש להם את מגרשי המכוניות המשומשות שמתמחים במכירה ויש להם יכולת לסבסד את עסקת ההפרש. כלומר, להציע ללקוחות מחיר מחירון עבור הרכב הישן מכיוון שהרווח נמצא ברכב החדש.
כל זה כמובן טוב ויפה אבל לעסקאות ״מחיר מחירון״ יש אינספור סייגים והפרסומים של יבואני הרכב לרוב לא מציינים אותם. היכן האותיות הקטנות? ברשימת הדגמים שהיבואן מוכן לבצע עליהם טרייד אין. יש גם מגבלות על שנת הייצור שיבואני הרכב יהיו מוכנים לקבל. על מכוניות עם תיבת הילוכים ידנית אין מה לדבר. בחלק מהמקרים היבואנים לא מוכנים לקבל מכוניות שהגיעו לישראל ביבוא עקיף – ובכל מקרה כאשר הלקוח מגיע לטרייד אין הוא נדרש לעבור בדיקה מדוקדקת של הרכב שבסופה נמצאים ליקויים.
רכב מדור חדש או מיושן?
שיעור החדשנות של יצרני הרכב הסינים הוא, בהעדר מילה אחרת, מדהים. כיום יצרן רכב מערבי משדרג בממוצע את המכוניות שלו פעם בשמונה שנים עד עשור. מתיחות פנים, כלומר עדכונים מינוריים למכוניות מבוצעות מדי ארבע עד חמש שנים. אצל יצרני הרכב הסינים הקצב הרבה יותר מהיר, ברמה שמדי חמש עד שש שנים הם מציגים דגמים חדשים לחלוטין ולפעמים אפילו פחות. ואם לא מדובר בדגם חדש לחלוטין, השינויים שמתחת לפני השטח הם גם חשובים: שדרוג לפלטפורמות 800 V (טעינה בקצב כפול), שדרוגים של מערכות הפעלה ועוד.
בישראל המצב שונה מכמה סיבות: ראשית, ישראל כאמור פועלת בהתאם לכללים שנהוגים באירופה, לשם החדשנות מגיעה יותר לאט. ושנית: המלאים שיבואני הרכב מחזיקים בישראל הם בדרך כלל מלאים שיושבים אצל היבואן לא מעט זמן. כך, גם השנה הישראלים עדיין קונים כעת מכוניות חשמליות שנכנסו לישראל בשלהי השנה שעברה, מה שבינתיים מונע הצגה של דגמים חדשים. במקרה של היצרנים הסינים, חידוש של דגם הוא חידוש אמיתי ומקיף וקשה לא להתפעל מהזינוק שכל הצגת דגם חדש מייצג. וכאשר הדגם החדש הוא כה משודרג, מי שיחזיק בדגם הנוכחי יפגע בהיבטים של ירידת ערך.
האם המכוניות הסיניות שמוכרים לנו באולם התצוגה הן מהדור הכי חדש? על התשובות של יבואני הרכב לא תמיד ניתן לסמוך. לכן מומלץ לבדוק היטב ברשת האם למכונית שבכוונתנו לקנות יש דור חדש. התוצאות לפעמים מפתיעות.
































