סגור
העיתון הדיגיטלי
15.05.25
טעינת רכב חשמלי BYD 20.3.25
טעינת רכב BYD. אלפי עמדות אולטרה מהירות ייפרסו (צילום: JOEL SAGET / AFP)
ניתוח

מהירה כמו תדלוק: זיקר, וואווי ו-BYD יוצאות למרוץ על הטעינה החשמלית

BYD חשפה לאחרונה פלטפורמה לטעינה בהספק של 1,000 וולט, שמאפשרת להטעין רכב חשמלי תוך חמש דקות. מעט לאחר מכן הצטרפו למרוץ גם וואווי וזיקר עם מטענים חזקים עוד יותר. יצרני הרכב הסינים משדרגים במהירות שיא, בעוד שוק הרכב הישראלי מחכה לראות מתי הטכנולוגיה תנחת כאן

יצרני הרכב הסינים יוצאים למלחמה על מהירות הטעינה. לפני כשבועיים הציגה BYD פלטפורמה חדשה המאפשרת טעינה בהספק של 1,000 וולט. לפי פרסומי BYD, המשמעות היא שמכונית בעלת יכולת טעינה מתאימה מסוגלת להיטען בעמדות הטעינה החדשות במהירות של תדלוק מכונית בנזין - כלומר הלקוח נכנס לתחנת הטעינה המהירה, שוהה בה חמש דקות לכל היותר וממשיך לדרכו כשהמכונית שלו מוכנה לתת ביצועים במשך 400 קילומטרים ומעלה. הפיתוח של BYD מתאים לעת עת רק לשני דגמים שלה שמצוידים בפלטפורמה המתאימה. לפי BYD, היא תפרוס 5,000 עמדות סופר מהירות, 4,000 מתוכן בסין.
בניגוד לתעשיית הרכב המסורתית והמערבית, שבדרך כלל דורשת בין חודשים לשנים כדי להגיב על הופעתם של חידושים טכנולוגיים, תעשיית הרכב הסינית מגיבה במהירות שניתן רק להגדיר כ"מטרידה". לראיה, השבוע, פרק זמן קצרצר במונחי תעשיית הרכב אחרי ההודעה של BYD, הגיעו מספר יצרניות רכב סיניות אמצעי טעינה סופר מהירה משלהם.
לפי הודעתה של וואווי שנמסרה לתקשורת בסין היום, החברה תציג בעוד שלושה שבועות מטען מהיר (יותר נכון, אולטרה סופר מגה מהיר) שמסוגל להטעין מכונית חשמלית בהספק של 1.5 מגה וואט, כלומר תוספת של 50% למה שהציגה BYD. המטען של וואווי, יש לציין, מיועד לרכב כבד.
לצד וואווי, זיקר הודיעה על מטען חדש, כזה שדווקא מיועד לשימוש במכוניות נוסעים. המטען החדש של זיקר יספק 1.2 מגה וואט וייחשף ב-23 לאפריל. זיקר עדיין לא הודיעה אלו דגמים היא תציג שיתאימו למטענים החדשים והמהירים, אבל ספציפית במקרה של זיקר, מדובר ביצרנית שכבר הציגה מספר עדכונים לדגמים שלה, כמו זיקר 001 שבאמצע מחזור חייו עבר שדרוגים מקיפים שהיו הרבה מעבר למה שיצרני הרכב המערביים עושים, בכלל זה שדרוגים משמעותיים לפלטפורמות ולמערכי סוללה.
המסר של יצרני הרכב הסינים ברור: אם יש חידוש זה או אחר שיצרן אחד מציג, שיכול להוות עבורו נקודה ליתרון מכירתי בשוק סופר תחרותי, גם למתחרים שלו יהיה את היתרון, וזה יקרה תוך כמה שבועות, לא תוך כמה שנים.
חשוב לציין: העובדה שיש ליצרן רכב סיני זה או אחר מטען רב עוצמה היא הישג נאה בפני עצמו, אבל כדי להתקין מטענים בכאלה סדרי גודל נדרשת תמיכה תשתיתית ניכרת. ויותר מכך: כיום כבר נשמעת לא מעט ביקורת על יצרני הרכב שמתהדרים ביכולות טעינה אולטרה מהירות, על דירדור של קיבולת הסוללה לאחר שימוש עקבי במטענים מסוג זה. לעת עתה, בהתחשב בעובדה שהגישה של יצרני הרכב הסינים למכונית היא כמוצר טכנולוגי, כלומר "אחרי שנה הוא התיישן אז אפשר לזרוק לפח", אפשר להבין מדוע טעינה כה חזקה אינה מהווה עבורם בעיה.
עם זאת, יש גם לציין: שוק הרכב הישראלי מושפע כיום בצורה מאסיבית מזה הסיני, והלקוחות אינם עצלנים - הם עומדים בקצב ההתפתחות של היצרנים הסינים, מודעים לכל עדכון חדש שיוצא ומרבים לשאול את יבואני הרכב בלי בושה: "מתי יגיע הדור היותר חדש של הרכב שאתם מוכרים בישראל כיום?". בהתחשב בעובדה שהלקוחות בישראל מונעים מ-FOMO (הפחד מפני פספוס), הצגתה של טכנולוגיית טעינה חדשה ומאוד מהירה עשויה בהחלט לפגוע במכירות רכב חשמלי, שבכל מקרה כעת הואטו בישראל.
אחת הסיבות לרוויה ולהאטה בשוק הרכב החשמלי היא הבנה של הלקוחות שהטכנולוגיה שממנה התלהבו (מסך גדול) מוצתה, המותגים כולם דומים – וכעת הגיע הזמן לדבר הבא. אם וכאשר יבואן רכב יאפשר ללקוחותיו גישה לטעינה החדשה בישראל, אפילו ברמה של הקמת עמדות טעינה ספורות שיאפשרו ללקוחות נבחרים לשהות חמש דקות בעמדה ולצאת עם עוד 400 קילומטרים, שוק הרכב הישראלי ימצא עצמו במלחמת טעינה.