סגור
מס נסועה על הרכב החשמלי
(צילום: אוראל כהן)

כלכליסט TV
ממס נסועה ועד אגרות גודש: ההפתעות בתחום הרכב בתקציב 2024

התקציב שאישרה הממשלה כולל גזירות על בעלי המכוניות החשמליות בדמות עלייה במס הקנייה ומס נסועה חדש - ולא מעט סימני שאלה. "כלכליסט" עם ההסברים

מס הקנייה על החשמליות יעלה אבל לא בשיעור שהיה אמור לעלות במקור, מס הנסועה ייכנס לתוקף ב-2026 ככל הנראה ובדרך יש עוד כמה "הפתעות" לבעלי המכוניות בישראל כמו למשל חזרתן של אגרות הגודש - כך עולה מנוסח תקציב 2024 שאושר שלשום בממשלה. מבחינת בעלי המכוניות החשמליות והמזהמות יש בתקציב סיבות רבות לדאגה - והוא גם מייצר לא מעט שאלות.
כפי שפורסם ב"כלכליסט", התקציב משרטט מפה ברורה של עליות מס קנייה על חשמליות שיחלו בינואר הקרוב ויימשכו עד 2027, אבל מעבר לכך הנוסח המעודכן כולל גם לא מעט "עיזים" וסימני שאלה שכרגע לא ניתן לקבל עליהם תשובות ברורות.
נושא החיובים של מס הנסועה שמדינת ישראל תגבה מבעלי המכוניות החשמליות למשל: בשלב זה לא ברור האם מי שישלם הוא בעליו הרשום של הרכב, מה יעשו כאשר יהיה מדובר ברכב חברה, מה יקרה כאשר באמצע "שנת נסועה" בעל הרכב ימכור אותו למישהו אחר - וכיצד תשלומי מס הנסועה יטופלו במקרה של מכוניות ליסינג.
בתוכנית האוצר יש יעדי גבייה דו חודשיים שיחושבו לפי הנסועה הממוצעת של רכב ויגרמו לבעלי חשמליות לשלם מדי חודשיים "מקדמות" שמבוססות על הנסועה הממוצעת. יש גם ניסוחים מעורפלים שמתייחסים לבדיקות של הקילומטראז' - באמצעות הטסט השנתי, מד האוץ של הרכב או באמצעים אחרים. יש גם החזר לבעלי רכב חשמלי שנסעו פחות מהממוצע, דבר שלא ברור כיצד יטופל בשלב זה.
בשורה התחתונה, חוץ מהידיעה הברורה שרכישת רכב חשמלי תתייקר וגם הנסיעה בו, כל היתר אינו ברור כעת וכנראה שיתברר בחודשים הקרובים.