סגור
רכב BYD אטו 3  ATTO 3
אטו 3 2024 של BYD. אטו 3 ברמת גימור "קומפורט" מוצעות תמורת 165 אלף שקל - ו"יש מה לדבר", לעומת 169 אלף שקל בסוכנות (צילום: דור מנואל)

בדיקת כלכליסט
מסירות ינואר החלשות גרמו להצפת מגרשי ה"יד ראשונה אפס קילומטר" ברכבים חשמליים

היקף מסירות הרכבים בינואר והצטיידות היבואנים במלאי רחב של חשמליות ששוחררו ממכס בדצמבר - לפני עליית מס הקנייה - גורמות ל"הצפת" חשמליות במגרשי ה"יד ראשונה אפס קילומטר". המשמעות: רישום הרכב במגרשים כיד שנייה ומכירתו בזול יותר מהיבואן

מסירות הרכבים החדשים החלשות של ינואר, והעובדה שיבואני הרכב הצטיידו מבעוד מועד במלאי של עשרות אלפי חשמליות ששוחררו ממכס בדצמבר - לפני עליית מס הקנייה - גורמות ל"הצפה" של חשמליות במגרשי ה"יד ראשונה אפס קילומטר".
כפי שצפינו ב"כלכליסט", עם היחלשות המכירות לציבור הרחב והתבהרות היקף המכירות הנמוך של ינואר מיהרו יבואני הרכב להעביר בשבועות האחרונים מכוניות לחברות ליסינג ולמגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר".
"יד ראשונה אפס קילומטר" הן מכוניות שיבואן רכב מייבא ארצה אבל במקום להימכר ללקוחות פרטיים, הן נמכרות בהנחה לחברות ליסינג ולחברות סחר ברכב שנרשמות כ"יד ראשונה" על המכוניות האלה ואז מעמידות אותן למכירה בעודן חדשות מהניילון. כלומר, מי שרוכש את המכונית הוא יד שנייה ומחירן נמוך ממחיר המכירה אצל היבואן.
חלק ניכר מהמכוניות שמוצעות למכירה, מודל 2024, הן חשמליות – מכיוון שיבואני הרכב ייבאו אותן במספרים גדולים בנובמבר-דצמבר כדי להקדים את עליית המס, אבל כעת בגלל המלחמה אין למכוניות קונים. העובדה שמכוניות מדגם מסוים נמכרות על ידי חברות "יד ראשונה אפס קילומטר" אינה תורמת כלל ליציבות מחירי הדגמים במחירוני המשומשות. יתרה מזאת: מי שמחזיק מכונית כזאת בת שנה או שנתיים, יד ראשונה פרטית, ומעוניין למכור אותה מגלה שבמגרשי ה"יד ראשונה אפס קילומטר" ניתן לרכוש את אותו דגם , חדש מהניילון, במחיר של דגם משומש.
כך, מבדיקת "כלכליסט" עולה שברשת טרייד מוביל כבר מוצעות שלל מכוניות מודל 2024, רובן חשמליות. לדוגמה, מספר גדול של BYD אטו 3 ברמת גימור "קומפורט" המוצעות תמורת 165 אלף שקל - ו"יש מה לדבר" , הוסבר בשיחת טלפון . מחיר הרכב בסוכנות BYD הוא 169 אלף שקל. המתחרה של BYD – ג'ילי ג'יאומטרי C מודל 2024 ברמת גימור 480 פיור מוצעת חדשה מהניילון תמורת 158 אלף שקל במקום 164,500 שקל בסוכנות. את האטו 3 "דיזיין" שמחירה לצרכן הפרטי בסוכנות BYD הוא 176 אלף שקל מציעים באלדן תמורת 168 אלף שקל, מדובר במודל 2024 כמובן.
מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד עלה גם הוא בחודש שעבר מ-55% ל-83% ויבואני הרכב הזדרזו לייבא רכבים אלה לפני העלייה. כעת הם כבר "יד ראשונה אפס קילומטר", כשבסוכנות BUY AND DRIVE ניתן לרכוש את ה-01 מודל 2024 ב-238 אלף שקל במקום 243 אלף שקל.
לפי הערכות בענף הרכב, בהנחה שחודש פברואר לא יהיה שונה מינואר, כלומר המכירות ימשיכו במגמה הנוכחית, היקפי המלאי שיועברו לסוכנויות "יד רשאונה אפס קילומטר" יגדל. אבל גם לסוכנויות האלה יש מגבלות: גם הן מושפעות ממצב מלחמה שגורם ללקוחות להדיר רגליים.
עם זאת, מדובר גם במצב של ביצה ותרנגולת: החשמליות שיבואני הרכב משחררים כעת הן אלה שמס הקנייה עליהן היה 20%. המכוניות שמגיעות כעת הן כאלה שמס הקנייה עליהן הוא 35%. כלומר, ברגע שהיבואנים יתחילו למכור את המכוניות שהגיעו השנה- מחירן יהיה יקר יותר, מה שיהפוך את מכוניות ה"יד ראשונה אפס קילומטר" שבמגרשים ליותר אטרקטיביות.