סגור

זרם בלתי פוסק: אלו החשמליות שיגיעו לארץ ב–2022

טסלה מאיימת בלהיט הבא עם מודל Y, טויוטה מוציאה סוף סוף רכב חשמלי משלה, קארמה אוטומוטיב האמריקאית שוברת את החרם של דגמי היוקרה החשמליים על ישראל וניסאן מצאה תחליף ראוי לליף המשעממת. כלכליסט מציג: הדגמים החשמליים שמחכים לנהגים הישראלים בשנה הבאה

טסלה מודל Y
לבייש מכוניות ספורט
קשה להפריז בחשיבותה של המכונית היחידה של טסלה שאינה מיובאת לישראל ומיועדת להגיע לארץ בשנה הבאה: טסלה מודל Y. מדוע טסלה מודל Y היא מכונית כל כך חשובה? שתי סיבות: קודם כל מכיוון שמדובר בטסלה, יצרנית רכב שמסרה עד כה מעל 5,000 מכוניות חדשות בישראל, תופעה כמעט חסרת תקדים במונחים של שוק הרכב הישראלי. שנית, מכיוון שמדובר ברכב הכביש־שטח העממי של טסלה. המתכון של טסלה מודל Y הוא בדיוק המתכון שיצרני הרכב אוהבים: המכלולים הם מכלולים של טסלה 3 מבחינת שלדה, אבל הגרסה הבסיסית היא גרסת לונג ריינג', כלומר גרסת טווח גבוה, מה שמבטיח כנהוג בטסלה ביצועים שיביישו מכוניות ספורט: זינוק מאפס למאה בתוך פחות מחמש שניות, טווח מרשים של מעל 400 ק”מ וכמובן מסך המגע הענק של טסלה. מדובר בלהיט מכירות בכל מחיר שטסלה תבחר להצמיד לשמשתו.




6 צפייה בגלריה
טסלה Y
טסלה Y
טסלה Y
(צילום: יצרן)

טויוטה bz4x
טווח מכובד
הרכב החשמלי הראשון של טויוטה הוא גם רכב כביש־שטח, מה שנשמע די הגיוני לנוכח העובדה שמדובר בפלח שוק שנמצא בתנופת התפתחות, אבל במקרה של טויוטה מדובר ברכב שנושא על כתפיו הרבה יותר. טויוטה נשבעה שלא תעביר את רוב מכוניותיה להנעה חשמלית, אבל על הדרך גם הודתה שלמען האמת היצרנית חייבת כן לייצר מכוניות חשמליות עבור השוק האירופי, מה שכמובן אומר שגם לישראל תגיע הטויוטה החשמלית בשנה הבאה.
המתכון של טויוטה לחשמלית הראשונה רחוק מאוד מלהיות מסעיר, כי כדרכה של טויוטה מדובר על מתכון שמבוסס יותר על אמינות ארוכת טווח ופחות על ניסיונות להביך פורשה ברמזור. זה אומר שלטויוטה בעלת השם הקשה לביטוי יש מנוע שמפיק 204 כוחות סוס בגרסת ההנעה הקדמית שכנראה תהיה היותר נפוצה בישראל. מה שיותר חשוב הוא כמובן הטווח: כאן טויוטה מבטיחה 450 ק”מ מכובדים בין טעינות. מה עוד חשוב? מדובר ברכב שקטן מעט מטויוטה ראב 4 אבל גדול יותר מטויוטה CHR. התפריט כולל גם הבטחה לפאנל גג סולארי ובסיס גלגלים גדול במיוחד, כלומר מרווח פנימי שופע.

6 צפייה בגלריה
טויוטה bz4x
טויוטה bz4x
טויוטה bz4x
(צילום: יצרן)

קיה 6 EV
מסובבת ראשים
ליונדאי יש איוניק 5, לקיה יש 6 EV. בהיררכיה של יונדאי וקיה יש הסכם שעליו לא מדברים: מבין שתי הבנות הקוריאניות יונדאי היא הבכורה. יונדאי מקבלת קודם את השלדות ואת מערכות ההנעה. אבל יונדאי היא גם היותר שמרנית, קיה היא השובבה שמגיעה למסיבה מאוחר וצריכה להצדיק את האיחור. לכן קיה 6 EV היא מכונית שחולקת עם יונדאי איוניק לא מעט מכלולים אבל בהחלט מתהדרת בעיצוב הרבה יותר מסובב ראשים מיונדאי, שבעצמה גורמת ללא מעט ישראלים לעצור ולבהות. בדומה ליונדאי, גם כאן יש גרסה בעלת הנעה אחורית בלבד וגרסת הנעה כפולה, אבל כאן יש יומרות ספורטיביות: לקיה 6 EV יש גרסת בסיס שמנועה החשמלי מפיק 168 כוחות סוס ומעליה גרסה נוספת שמנועה מפיק 225 כוחות סוס. ויש גם גרסאות GT ספורטיביות שמצוידות בהנעה כפולה ומנועים בהספק של עד 321 כוחות סוס. הטווח המרבי הרשמי הוא מעל 520 ק”מ ובשבוע שעבר הצליחה קיה 6 EV אפילו לקבוע נתון רשמי של 499 ק”מ בין טעינות.
6 צפייה בגלריה
קיה 6 EV
קיה 6 EV
קיה 6 EV
(צילום: קיה)

קארמה אוטומוטיב 6 GS
גיבוי ממנוע בנזין
על רכבי המכוניות החשמליות היוקרתיים, כלומר ניאו, ריוויאן ודומיהם, רבים שמעו, אבל עובדתית הם לא מגיעים לישראל ולכן זירת רכבי היוקרה החשמליים נשלטת ביד רמה על ידי היצרנים הוותיקים. אבל יצרנית אחת כן שברה את "החרם החשמלי" על מדינת ישראל: מדובר בקארמה אוטומוטיב האמריקאית שמכוניות מתוצרתה ייובאו לישראל על ידי קבוצת מטרו. אבל הנקודה היותר מעניינת היא שמכוניות קארמה אוטומטיב ובראשן ה־6 GS אינן מכוניות חשמליות טהורות. ה־6 GS מצוידת במנוע בנזין שפותח על ידי ב.מ.וו, מנוע יחסית קטן בנפח של 1.5 ליטרים, וגם במערכת הנעה חשמלית. כלומר המנוע החשמלי משמש כגנרטור ליצירת חשמל להנעת הרכב. אבל לא על מנוע החשמל לבדו נוסעת הקארמה: מדובר במכונית חשמלית שמנועה מפיק 536 כוחות סוס ולמעשה רוב הזמן הקארמה נוסעת בכוחו של המנוע החשמלי שמסוגל להזניק אותה ל־100 קמ"ש בתוך 3.9 שניות. משך הטעינה הוא פחות מארבע שעות ומנוע הבנזין של ב.מ.וו נכנס לפעולה רק אחרי שהחשמל שנאגר בסוללה של הרכב נגמר.

6 צפייה בגלריה
קארמה אוטומוטיב GS
קארמה אוטומוטיב GS
קארמה אוטומוטיב GS
(צילום: יצרן)

ג'נסיס 60 GV
שליטה ב“כדור בצבע בדולח”
חדירתה של ג'נסיס הקוריאנית לשוק הרכב הישראלי בטח לא היתה מסיבית כמו חדירת טסלה, אבל מדובר במהלך שגרם ללא מעט אנשי שיווק לשים אליו לב: מותג פרימיום שמבוסס על ידע ומכלולים של יונדאי נכנס לישראל ללא כל מוניטין מוכח פרט לשם חדש של יצרנית רכב קוריאנית, עם מחירים רחוקים מאוד מעממיות. ג'נסיס הצליחה למרות חסרונו של מוצר אחד בסל: מכונית חשמלית. למעשה, לג'נסיס אין אפילו מכונית היברידית בהיצע. עד עכשיו.
ג'נסיס 60 GV היא המכונית החשמלית הראשונה של ג'נסיס ומבוססת בעצמה על מכלולים של החברה־האם יונדאי, שהביאה לנו כמובן את יונדאי איוניק 5 וקיה 6 EV, מה שבא להראות שבהתחשב בעלויות המחקר והפיתוח האסטרונומיות של פלטפורמות רכב חשמלי, כשצריך לחלוק אז חולקים בשמחה. אבל מטבע הדברים ג'נסיס מציעה הרבה יותר מן האחיות העממיות: הספק המנוע מגיע עד 483 כוחות סוס, טווח הנסיעה הרשמי שג'נסיס עדיין לא חשפה לגבי כל הגרסאות חוצה בקלות 400 ק”מ ותא הנוסעים נשלט על ידי מסך בקוטר 12.3 אינץ'. ג'נסיס מבטיחה גם שיטה חדשה לשליטה במערכות הרכב השונות אשר כוללת מתקן שניתן לתאר רק כסוג של "כדור בצבע בדולח".

6 צפייה בגלריה
ג’נסיס GV 60
ג’נסיס GV 60
ג’נסיס GV 60
(צילום: יצרן)

ניסאן אריאה
תחליף ראוי לליף
ניסאן העולמית נחשבת לאחת מיצרניות הרכב הראשונות שנכנסו באופן רציני לתחום הרכב החשמלי, אבל ניסאן גם טעתה: טסלה החליטה לייצר מכוניות חשמליות רבות־עוצמה, היפנים בטויוטה וסובארו הימרו על רכבי כביש־שטח וניסאן נותרה עם מכונית משפחתית משעממת למדי: הליף, שעשתה הכל כמו שצריך אבל ממש לא הסעירה אף אחד. ניסאן ליף אינה משווקת בישראל נכון להיום, אף שהיא משווקת עדיין בעולם, בגלל שביבואנית ניסאן מכינים את הקרקע לניסאן חשמלית "נכונה": ניסאן אריאה שמיועדת להגיע לישראל בשנה הבאה.
מה הופך את האריאה לניסאן חשמלית נכונה? קודם כל, העובדה שמדובר ברכב כביש־שטח ולא במכונית משפחתית אפרורית. ומעבר לכך בהיצע הגרסאות שמוצעות לבחירה: הנעה קדמית (178 כוחות סוס או 242 כוחות סוס), הנעה כפולה עם עד 394 כוחות סוס וטווחי נסיעה שמגיעים עד 500 ק”מ בין טעינות.
מבחינת ממדים, ניסאן עשתה בדיוק את מה שעשתה טויוטה: רכב הכביש־שטח החשמלי הראשון של היצרנית מתברג בדיוק בחלל שבין שני רכבי הכביש־שטח המזהמים של היצרנית, כלומר מדובר ברכב שמיועד לפנות פחות או יותר לכולם.
6 צפייה בגלריה
ניסאן אריאה
ניסאן אריאה
ניסאן אריאה
(צילום: יצרן)