סגור
מכוניות סיניות סין ממתינות להעמסה על ספינה ב נמל יאנאטי בסין
מכוניות סיניות ממתינות להעמסה על ספינה (צילום: AFP)

התחרותיות פוגעת בבקרת האיכות: עלייה בתקלות במכוניות הסיניות

סקר JD Power חושף: ממוצע התקלות במכוניות סיניות עלה ב-2025 לעומת השנה הקודמת, כאשר עיקר הבעיות מתרכזות במערכות המידע והבידור. BYD דולפין, אטו 3, האן ו-SEAL U שנמכרות בישראל נמצאו עם 225-231 תקלות לכל 100 מכוניות - מעל הממוצע בקטגוריות שלהן

המכוניות הסיניות של 2025 סובלות מירידה ברמת בקרת האיכות והפיתוח לעומת 2024, בין היתר בגלל התחרות הפרועה בין יצרני הרכב שגורמת לקיצוץ זמני הפיתוח ולירידה בהיקף בקרת האיכות שהיצרנים יכולים ליישם, כך עולה מסקר של החטיבה הסינית של ארגון הצרכנות הבינלאומי JD POWER.
JD POWER שנוסד ב-1968 נחשב כיום לארגון הצרכנות העצמאי הגדול בעולם - ומבסס את הביקורות שלו על חוות דעת המתקבלות מבעלי רכבים. בפועל, מדובר בסקר האמינות הבלתי תלוי המקיף ביותר שיש לגבי מכוניות סיניות.
הסקר של JD POWER, במסגרתו נכללו 20,829 בעלי רכב, נוגע למה שמכונה בסין "רכבי אנרגיה חדשה", כלומר רכבים שיש להם אמצעי הנעה "ירוקים": הנעה חשמלית ומערכות הנעת פלאג אין הייבריד. הסקר עצמו הוא INITIAL QUALITY, כלומר "איכות ראשונית". סקרי איכות ראשונית בודקים את מספר הבעיות שמתגלות במכוניות בחודשיים עד ששת החודשים הראשונים של חיי המכונית. ההנחה היא שככל שתקלות ובעיות יופיעו במכונית בחודשים הראשונים של חייה, כך גדל הסיכוי שיתגלו בה בעיות ותקלות בעתיד.
הסקר מדרג את מספר התלונות לכל 100 מכוניות (במספר קטגוריות), ולפי הממצאים במחצית הראשונה של 2025 נרשם על ידי הארגון ממוצע תקלות גבוה מזה שתועד בשנת 2024, שבעצמו היה גבוה מהממוצע של שנת 2023.
לפי JD POWER, עיקר התלונות של בעלי המכוניות הסיניות היו בנוגע לתפקוד מערכות ה-INFOTAINMENT, או המידע והבידור. לפי הסקר, המירוץ בין יצרני הרכב הסינים ליצירת מסכים יותר ויותר גדולים, עם יותר מאפיינים, מאופיין בהזנחה של בקרת האיכות הנדרשת במערכות כאלה.
מטבע הדברים, הדגמים המשווקים בסין שונים במאפיינים מסוימים ממקביליהם המשווקים באירופה ובישראל, אך חלק מבין אלה שנסקרו בסין, מוכרים גם לצרכנים בישראל - אם כי בשמות שונים. מבחינת החלוקה לקטגוריות, בפלח השוק של הרכבים החשמליים הקטנים ממוצע התלונות לרכב עומד על 214 תלונות ל-100 רכבים. הרכב שעליו התקבל מספר התקלות הנמוך ביותר הוא ה"הונגוואנג מיני" של יצרנית הרכב הסינית וולינג, שאינו משווק בישראל, עם ממוצע תלונות של 192 תלונות ל-100 מכוניות. אחריו נמצא "בסטון שיאומה" של FAE שאינו משווק בישראל. אולם, דווקא בחלק התחתון של הטבלה ניתן למצוא את הגרסאות הסיניות של רכבים שמוכרים היטב גם לישראלים. כך, הרכב שקיבל את מספר התלונות הגבוה ביותר הוא T3 הקטנה של ליפמוטור עם 238 תלונות ל-100 רכבים, במקום השני מהסוף נמצאת "בינגו" של וולינג, שאינה משווקת בישראל. במקום השלישי מהסוף נמצאת ה-SEAGULL של BYD שגרסתה האירופית הגיעה לאחרונה גם לישראל ומשווקת בארץ בשם "דולפין סרף" עם 223 תלונות ל-100 מכוניות - ובמקום הרביעי מהסוף נמצאת דונגפנג נאמי 01, שגרסתה האירופית משווקת בישראל בשם "דונגפנג בוקס".
בפלח השוק של המכוניות הקומפקטיות - ממוצע הקטגוריה הוא 219 תלונות ל-100 מכוניות- וגם בקטגוריה זו יש מכוניות שמוכרות לישראלים. אורה HAOMAO שמשווקת בישראל כ"אורה פאנקי קאט" קיבלה את הציון הגבוה ביותר עם ממוצע של 198 תלונות ל-100 מכוניות. במקום השני נמצאת שינג'ואן גנום (אינה משווקת בישראל), ניבו A07 של צ'אנגאן (אינה משווקת בארץ), אקספנג מונה 03 (אינה משווקת בישראל) ו"קין פלוס" של BYD שגם אינה משווקת בישראל. בצידה השני של הטבלה, הדגמים שקיבלו את מספר התלונות הגבוה ביותר הם ביואיק וולייט (235 תלונות ל-100 מכוניות) – ובמקום השני מהסוף גרסתה הסינית של BYD דולפין, שמשווקת גם בישראל - עם 231 תלונות ל-100 מכוניות.
בקטגוריית רכבי הכביש שטח הקומפקטיים, ממוצע התלונות הוא 232 תלונות ל-100 מכוניות - והדגם שקיבל את מספר התלונות הנמוך ביותר הוא "בינגו פלוס" של וולינג שאינו משווק בארץ, עם 193 תלונות. במקום השני נמצא דגם מוכר היטב לישראלים: יואן פלוס – או אטו 3 של BYD עם 227 תלונות ל-100 מכוניות. במקום השלישי נמצא ה-05 של דיפאל שאינו משווק בישראל, אך במקום הרביעי נמצאת גלקסי E5 המשווקת בישראל כג'ילי גלקסי 5EX עם ממוצע של 231 תקלות ל-100 מכוניות. בחלקה התחתון של הטבלה, כלומר הדגמים שקיבלו ציון נמוך מהממוצע נמצאת T5 של ארקפוקס (אינה משווקת בישראל) עם 245 תקלות ל-100 מכוניות. במקום השני מהסוף נמצאת "סונג פלוס" של BYD שמוכרת בישראל כ-SEAL U ובמקום השלישי מהסוף - יואן אפ של BYD המשווקת באירופה כאטו 2. במקום הרביעי מהסוף נמצא עוד דגם שמוכר לישראלים: 10C של ליפמוטור עם 235 תלונות ל-100 מכוניות.
בקטגוריית המכוניות המשפחתיות ממוצע התלונות הוא 222 תלונות ל-100 מכוניות. הרכב הטוב בקטגוריה משווק גם בישראל: 5 ET של ניאו, עם 206 תלונות ל-100 מכוניות. אחריה נמצאת טסלה 3 עם 210 תלונות ואחריה 7P של אקספנג, שגם היא משווקת בישראל- עם 214 תלונות ל-100 מכוניות. מתחת לממוצע – במקום האחרון נמצאת SEAL 06 של BYD שאינה משווקת בישראל עם 245 תלונות ל-100 מכוניות. למקום השני מהסוף – EQMS של הונגצ'י שאינה משווקת בארץ. ה"האן" של BYD שמשווקת גם בישראל הגיעה למקום הרביעי מהסוף, מעט מתחת לממוצע התלונות לקטגוריה, עם 225 תלונות ל-100 מכוניות.
בנוסף, בקטגוריית החשמליות הגדולות - ממוצע התלונות הוא 206 תלונות ל-100 מכוניות. הדגם היחיד שקיבל פחות תלונות מהממוצע הוא 7 SU של שיאומי. במקום האחרון בקטגוריה נמצא 9 G של אקספנג המשווק גם בארץ, עם 233 תלונות ל-100 מכוניות. במקום השני מהסוף 007 של זיקר עם 227 תלונות ל-100 מכוניות (אינו משווק בארץ). במקום השלישי מהסוף נמצא רכב שעתיד להגיע לישראל בקרוב: 7X של זיקר - עם 222 תלונות ל-100 רכבים. במקום הרביעי מהסוף L 6 של IM - מותג שיגיע לישראל בקיץ, עם 212 תלונות ל-100 מכוניות ובמקום החמישי מהסוף, קרוב מאוד לממוצע התלונות בקטגוריה - זיקר 01 המשווקת גם בארץ, עם 209 תלונות ל-100 מכוניות.